Hästpriser

Wysiwyg

Trådstartare
Jag sitter här och funderar över hur man prissätter hästar egentligen. Jag inser ju själv när jag kollar annonser och ser hästar i verkligheten att det är skillnad på hästar och hästar men..

Vad skulle du säga att du ville ha om du betalade 50.000? 60.000? 70.000? 80.000? 90.0000? Osv. Om man tar hänsyn till varierande ålder, stam, utbildning, steg etc.

Vad är det som i era ögon ska skilja en (tex) häst från 60.000-klassen och kosta 70.000 istället?

Och i vilken klass börjar ni tycka att det är "en helt okej häst"?

Sv: Hästpriser

De faktorer som spelar in mest är ålder, utbildningsståndpunkt, tävlingsresultat, utvecklingsbarhet.

Sen när man "korsar dessa linjer med varandra i diagrammet" blir det en skärningspunkt och där är priset.

Tex ålder - Från 0-14 år stiger det och sen minskar det igen.

Utbildningsståndpunktkurvan ökar priset så länge kurvan går uppåt och sänker priset när den går ner eller stagnerar.

Tävlingsresultat höjer om de är bra och minskar priset om de är dåliga. Även om det var längesedan tävling sjunker priset tack vare det.

Utvecklingsbarheten höjer priset så länge en positiv utveckling sker annars finns det ingen och då minskar priset.

Tex 10-årig valack med bra stam, tävlingsresultaten höjer priset om den brukar bli placerad, men utvecklingsbarheten minskar priset om hästen nått sin troliga maxnivå inom rimlig tid. Gör resultaten och utbildningen att den borde vara värd 130.000 men utvecklingsbarheten är noll kanske den ändå "bara" är värd 100.000. Men eftersom den visat att den håller sig frisk (jämna mellanrum mellan tävlingar men inte så långa som skulle förklaras av skadad) och kan tävla 7-10 år till kanske det höjer priset till 115.000 eftersom köparen så länge hästen håller sig frisk kan få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning drar det upp lite så någonstans mellan 110-120.000 beroende på köpare/säljare. Hästen går LB-LA hoppning men inte mer eller LA-MsvC dressyr men byter inte.

Inte det bästa exemplet men så tänker jag.

Tack!

Verkligen jätteintressant att se hur vissa prissätter och värderar sina (eller andras) hästar :)

En quarterhäst kostar i alla fall 60 000:-, oavsett om den är oinriden eller tävlat svåra klasser, ung eller gammal, bra stam eller inte...
Det har jag upptäckt nu när jag tittat lite på sådana annonser, det är verkligen jätte-konstigt! Jag är van vid väldigt stora prisskillnader beroende på stam, prestation, ålder osv och tycker det verkar väldig mysko att alla kvartar kostar lika...
(Ok, det är klart att det finns några för lite mindre pengar och några för lite mer, men det är inte särskilt stora prisskillnader).

En quarterhäst kostar i alla fall 60 000:-, oavsett om den är oinriden eller tävlat svåra klasser, ung eller gammal, bra stam eller inte...
Det har jag upptäckt nu när jag tittat lite på sådana annonser, det är verkligen jätte-konstigt! Jag är van vid väldigt stora prisskillnader beroende på stam, prestation, ålder osv och tycker det verkar väldig mysko att alla kvartar kostar lika...
(Ok, det är klart att det finns några för lite mindre pengar och några för lite mer, men det är inte särskilt stora prisskillnader).

Jag tycker många ridhästar också ligger vid 60 000. Verkar vara någon slags magisk gräns :p 50' är för lite medan 70' är för mycket.

Om man bortser från det uppenbara som quigley skrev med stam, resultat, utbildning osv ser jag också en viss trend där hästar blir dyrare/billigare bara för att de råkar vara en viss ras. En frieser kostar sällan under 40-50 papp (även som föl) även om den skulle råka vara utan stam och oreggad (skulle mao lika gärna kunna vara en korsning) medan du kan se dig i himlen efter att sälja en travare för mer än 15' på sin höjd, oavsett om den är placerad upp till 110 hoppning eller LA dressyr. Ett halvblod med motsvarande resultat (utan någon direkt imponerande stam) hade med lätthet kunnat gå från 45' och upp. Ett annat exempel på dyra raser är islandshästar, som det inte direkt råder någon brist på i det här landet.

Sen har vi också den skaran av folk som sätter totala fantasipriser på sina hästar och tror att hästen är mer "lovande" än den egentligen är.

Ett annat exempel på dyra raser är islandshästar, som det inte direkt råder någon brist på i det här landet.

Sen har vi också den skaran av folk som sätter totala fantasipriser på sina hästar och tror att hästen är mer "lovande" än den egentligen är.

Fast islandshästar verkar VERKLIGEN ha rasat i det sista, nu kan man nästan få dom till skänks ;)

Något som fortfarande är dyrt är gångarts/dressyrhästar. Det märkliga är att det finns enormt många "överprisade" hästar bland dessa. Vet inte hur många 100+ hästar jag tittat på som beskrivs som "FANTASTISKA gångarter" , "supertalang" , "välutbildad" osv. Så klickar man upp filmen på "the horse next door". :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka