Hästpasset - varmblod utan papper?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare daysi
  • Startdatum Startdatum
D

daysi

Har ett varmblod på 17 år. Jag fick inga papper på min häst när jag köpte henne, de hade "kommit bort på vägen" och jag var ung och dum och ville bara köpa hästen och tyckte inte det var viktigt.....
Hon är frysmärkt, men jag kan inte påstå att det är tydligt. Jag vet ju vad det ska stå, och då kan man urskilja vad det står... Måste jag ha papperen på henne för att id-kontrollanten ska kunna göra sitt jobb?
Jag står som ägare på henne, det fixade STC, och de vet att jag inte har papperen på damen...och de skickade ändå ut hästpasspapperen till mig... Undrar om det går att utfärda ändå, utan papper? Annars blir jag ju snart "olaglig"?

Iom att STC har godkänt ägarbytet utan papper, så borde de väl kunna utfärda ett pass också?
Vi fick inte heller några papper på vår häst, men nu är både pass och ägarbyte ordnat. Vet dock inte exakt hur, eftersom jag har flyttat och inte är med som delägare på hästen längre. Ring STC och kolla! :)

Frysmärkningen syns om du rakar bort pälsen där.

SÅ det är bara att kalla ut id-kontrollanten, denna behöver inte papperen? Jag kan ju dra ut all information om henne från internet, så att kontrollanten kan jämföra, eller?

Jag skrev och berättade läget för STC i ett brev, och vips så stod jag som ägare. Det företag som stod som ägare finns inte längre, kunde iallafall inte få tag i dem, och jag har ju inte ens köpt hästen av dem.
Det låter ju logiskt att jag som ägare kan få hästpass, det går säkert bra, men det som slog mig var ifall kontrollanten behövde regbevisen... Kan ju fråga kontrollanten!

Du behöver inte visa upp några papper för IDkontrollanten, eller skicka in några för passet!

Jag har själv precis fixat pass till min 21-åriga vbldam. IDkontrollanten (OBS! Måste vara godkänd av STC!!!) rakar hästen över frysmärkningen så att det ska synas tydligare. Jag hade iofs skrivit ut papperna från atg.se där hennes uppgifter stod.

Sen var det bara att skicka in papperna till STC, jag fick mitt pass efter mindre än en vecka! En vecka senare kom räkningen...875kr inkl moms. IDkontrollanten skulle ha 250kr + reseersättning. Dyrt pass för en gammal pålle, men vad gör man?

Det krävs inga papper, det enda som krävs är att du är registrerad ägare till hästen hos STC. Hästpasset ersätter ändå gamla papper, så de behövs inte. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 983
Senast: Korven
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 165
Senast: Gnist
·
Islandshäst Någon som varit med om det och vet vad jag bör göra? Försöker få tag på SIF Avel men det är liksom fler än jag som ringer nu i dessa...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 556
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar