hästpass?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smillasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 078
S

smillasol

Hur fungerar det nu om man köper en häst utan pass. jo jag fttar att jag måste skaffa pass till den men åker jag på som köpare någon form av avgift??

Sv: hästpass?

jo, du får betala några hundralappar för passet. Var noga med att du får hästens papper bara vid köpet! Glöm inte att skriva kontrakt som används som kvitto.

Ring rasföreningen som hästen tillhör och fråga hur mycket passet går på :)

Har för mej att jag betalade runt en tusenlapp för chip, pass och att den där kontrollanten kom ut och chippade och ritade :)

Men om man inte får några papper alls på hästen??
Vilket jag inte fick men det var för att pappren har försvunnit någonstans på vägen och det verkar helt omöjligt att spåra upp förra ägarna...suck

Jag fick inga papper eller nåt på min shettis när jag köpte honom. Så jag tog ut en kontrollant som chipmärkte honom, åldersbestämde och gjorde passritningen.
Sen fick jag skicka in till avelsföreningen för svensk ridponny eller vad det hette, gick inte få det genom svenska shetlandssällskapet för att han inte hade stam. Vet inte vad man går igenom för förening om det är stora hästar utan papper eller korsningar.

Hur fungerar det nu om man köper en häst utan pass. jo jag fttar att jag måste skaffa pass till den men åker jag på som köpare någon form av avgift??

Är det ett halvblod du ska köpa så finns uppgifterna på ASVH's hemsida. Kostnaden beror på hur gammal hästen är, om den är efter godkänd, eller icke godkänd hingst, om den har gamla registreringspapper och enbart ska ha ett nytt pass eller om det är en importhäst.

En annan sak är att det faktiskt är OLAGLGIT att SÄLJA en häst UTAN pass. Så det finns ingen anledning att köpa en häst utan pass. Även om hästen inte har pass i dagsläget så tycker jag att säljaren kan ansöka om pass så allt är färdigt inför en försäljning. Om sedan passet inte hunnit komma - det är inte så mycket att göra något åt. Men då slipper man i alla fall som köpare att börja med att göra en passansökan. Priset för vad passet kommer att kosta, tycker jag man ska dra av på priset för hästen.

Nedanstående är avkopierat från ASVH's hemsida.

/Lizzie

AVGIFTER FÖR HÄSTPASS

För nyregistreringar tillkommer kostnaden för DNA-analysen med 538 kr inklusive moms.

Typ av registrering; Kostnad inkl. moms

Avkomma efter hingst med licens/betäckningsbevis

Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret); 1000 kr

1-åring; 1250 kr

Äldre häst (2 år och äldre); 1700 kr

Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst

Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret); 1500 kr

1-åring; 1750 kr

Äldre häst (2 år och äldre); 2500 kr

Gammal ID.handling (bok) omgjord till pass; 400 kr

Gammalt registreringsbevis (A4) omgjort till pass; 400 kr

Import med utländska originalhandlingar; 1000 kr

Import med godkänt utländskt EU-pass; 500 kr

Kompletteringsregistrering för fullblod; 300 kr

Ägarbyte; 150 kr

Utfärdande av ny orginalhandling (duplikat); 2500 kr

numera behöver du inte reg. om i Sverige för hästar med pass från EU land.

tack för svaren . men e det någon som vet om jag åker på någon form av strafavgift om jag köper en häst utan pass??

Kort svar:
Nej!

Längre svar:
Du kan ju inte rå för att säljaren inte har skaffat pass och får därmed heller ingen extra straffavgift. (Däremot får du givetvis bekosta passet om du inte lyckas få säljaren att pruta motsvarande på priset.)

Får du inga registreringspapper på hästen kan den bara reggas som en "okänd" hos ASRP om det är ponny, eller hos SH om den är stor. Du måste isf få den chippad, id-kontrollerad och åldersbestämd via tänder. Åldern får endast veterinär bestämma, övrigt kan en chipmärkare/id-kontrollant klass 1 göra.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
346
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu inför Livsmedlesverket i Danmark digitala hästpass. Alltså behövs från och med nu inget fysiskt pass för att resa inom landet med hästen.
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: skiesabove
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka