Sv: hästpass?
Hur fungerar det nu om man köper en häst utan pass. jo jag fttar att jag måste skaffa pass till den men åker jag på som köpare någon form av avgift??
Är det ett halvblod du ska köpa så finns uppgifterna på ASVH's hemsida. Kostnaden beror på hur gammal hästen är, om den är efter godkänd, eller icke godkänd hingst, om den har gamla registreringspapper och enbart ska ha ett nytt pass eller om det är en importhäst.
En annan sak är att det faktiskt är OLAGLGIT att SÄLJA en häst UTAN pass. Så det finns ingen anledning att köpa en häst utan pass. Även om hästen inte har pass i dagsläget så tycker jag att säljaren kan ansöka om pass så allt är färdigt inför en försäljning. Om sedan passet inte hunnit komma - det är inte så mycket att göra något åt. Men då slipper man i alla fall som köpare att börja med att göra en passansökan. Priset för vad passet kommer att kosta, tycker jag man ska dra av på priset för hästen.
Nedanstående är avkopierat från ASVH's hemsida.
/Lizzie
AVGIFTER FÖR HÄSTPASS
För nyregistreringar tillkommer kostnaden för DNA-analysen med 538 kr inklusive moms.
Typ av registrering; Kostnad inkl. moms
Avkomma efter hingst med licens/betäckningsbevis
Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret); 1000 kr
1-åring; 1250 kr
Äldre häst (2 år och äldre); 1700 kr
Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst
Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret); 1500 kr
1-åring; 1750 kr
Äldre häst (2 år och äldre); 2500 kr
Gammal ID.handling (bok) omgjord till pass; 400 kr
Gammalt registreringsbevis (A4) omgjort till pass; 400 kr
Import med utländska originalhandlingar; 1000 kr