fia0

Trådstartare
Har just sett ryttarbrevet till Vallfari öppna och inset att jag inte får tävla. Jag trodde det skulle vara övergångregler gällande hästpass?! Jag trodde det 2005 skulle gälla regionala tävlingar och SM och så och att det för öppna tävlingar skulle börja gälla 2006. Jag är heldeppad. Dessutom slänger jag ut 460 kr utan att få någonting.... Helt knäckt. Jobbigt för en fattig student som försöker kunna tävla lite i alla fall. :cry:

Sv: hästpass

Det kom information om detta tidigare under våren på SIFs hemsida:
Information från styrelsen
Ska du tävla under 2005? Eller, lämna ditt sto för betäckning?

Fr o m den 1 april 2005 ska hästpass uppvisas för
- alla hästar som deltar i en officiell tävling oavsett nivå.
- ston som lämnas för betäckning.
- hästar som visas för avelsbedömning (obligatoriskt redan nu).

Bakgrunden är naturligtvis att ALLA hästar, enligt EU-beslut, ska ha hästpass fr o m den 1 januari 2006. Vi kan förutse att drygt 1.000 föl födda 2005 kommer att behöva få pass utfärdade under hösten och köerna kan därför bli långa.

Sedan dess har det funnits med i tidningen och naturligtvis kan man tycka vad man vill om detta beslut som tidigarelägger passkravet.

...men jag tror det är OK om du skickat in papper för att få hästpass, men ännu inte fått det. Du skall då kunna visa upp kvitto från posten på att du skickat in dina papper till SIF. Så om du skyndar dig kanske du hinner?

Jag mailade SIF å svaret var att man måste ha hästpass, det räcker inte med kvitto men är det bråttom så kan man få förtur om man betalar 200 extra å då fixar SIF passet samma vecka de får in signalementsbeskrivningen.

Det har löst sig. Eftersom det står i ryttarbrevet att endast kvitto på att papprena är inskickade behövs så fixar jag det ikväll och pållen blir chipmärkt. Tur för mig, jag blev jättedeppig tidigare idag. Men hur blir det till andra tävlingar?! Hur lång tid tar det att få passet fixat?

Jag ringde senast i går och frågade vart passet till min häst hade tagit vägen. Som svar fick jag att de nu är inne på hästar som kom in i mitten på februari. Det gjorde min så det ligge på posten nu :bump:

/Åsa

Hej!
Frågar er alla! Jag har en vallack, född-00 som har ett hästpass, tror jag. :smirk: Det är ett blankt häfte, inget ifyllt, är det ett pass? Så har jag fått det förklarat för mig. Vad ska jag göra med det? Skicka in till SIF? Räcker det med första sidan? :confused:

Vad bra att det löste sig! :)
Om du begär förtur så gör det passet samma vecka de får in signalementbeskrivningen, som jag skrev tidigare.
Mitt pass blev aningen försenad, det tog 2 veckor fast jag fick förtur men det var ändå snabbt så igen blev lidande.Men ska du tävla är det bäst at du begär förtur då det kan ta ett tag att fixa passet annars.

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V