panzy

Trådstartare
kan någon tala om ALLA kostnader för pass till en gammal trotjänare ????
Alltså inte att passet bara kostar 400:- utan vad det tillkommer för utgifter (behöver inte ha prisuppgifter bara VAD det är som kostar)

Tack på förhand!!!

Det kostar ju att ta ut en id-kontrollant som fyller i konturdiagram med alla tecken och virvlar och så. Den jag brukar anlita tar 150 kronor plus resa.

Det beror på i vilken rasförening hästen är reggad, alla tar nämligen olika. Vi i Svenska Föreningen för Irish Cob tar 200 kr för själva passet. En del id-kontrollanter tar dessutom bara 100 kr.

jag vill INTE veta priser utan veta VAD det är som kostar. måste t ex en gammal trotjänare märkas på något sätt??? t ex chipmärkning.
Prisuppgifter kan jag ju få av den som isf senare ska göra det...

Du behöver
  • en id-kontrollant som ritar konturdiagram och tar hårprov
  • är hästen oregistrerad och papperslös behövs ett åldersintyg av veterinär
  • kopia på köpekontrakt eller liknande som bekräftar att du är ägaren
  • en rasförening dit du skickar allt som sedan skriver ut passet åt dig
Du måste inte chipmärka men vill du kan många av id-kontrollanterna göra det eller veterinär.

Id kontroll
Chipmärkning
Pass

Ja, alla hästar måste vara chipmärkta för att få hästpass.

Åsa

Oj jag glömde...

Om hästen är okänd och papperslös måste den blodtypas eller DNA-testas eller chipmärkas.

Jag betalade ett par hundra för chipmärkningen som id-kontrollanten utförde.

Id kontroll
Ja, alla hästar måste vara chipmärkta för att få hästpass.

Åsa

NEJ!
Jordbruksverket, som formulerat passkraven, rekommenderar chipmärkning men kräver det inte. Däremot är det så att vissa av de organisationer som fått rätt att utfärda pass kräver chipmärkning, vissa har andra krav tex frysmärkning, blodtypning, DNA-analys eller har inga sådana krav alls.

vissa av de organisationer som fått rätt att utfärda pass kräver chipmärkning, vissa har andra krav tex frysmärkning , blodtypning, DNA-analys eller har inga sådana krav alls.

Så jag behöver inte chippa min häst, eftersom hon är frysmärkt? :confused:
Jag börjar förstå mindre och mindre av denna djungel... :(

OM din häst är frysmärkt för att den är en registrerad travare så gäller i stort sett inget av den information som kommer från SH! T ex gäller inte deras listor på ID-kontrollanter.

Du ska vända dig till STC. För info:
http://www.travsport.se/start.jsp
Långt ner i menyn står Sök på siten. Klickar du där och skriver hästpass i sökrutan så får du bl a en träff som heter just Hästpass. Där finns viss information och tel nr för blankettbeställning och upplysningar.

alltså stämmer inte det här med att det bara ska ska kosta max 400:- för en gammal trotjänare utan man kommer upp i över 1000:- iaf...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: Trott
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka