Hästpass vid färsäljning av häst

ponnymother

Trådstartare
Jag ska sälja en ponny, sv.ridponny, och har börjat fundera hur man gör med passet? Ska de nya ägarna få det "i handen" eller ska det skickas in tillsammans med ägarbeviset till avelsföreningen? Har aldrig sålt häst med pass förut... Affären görs upp i morgon så jag måste veta innan dess!

Sv: Hästpass vid färsäljning av häst

Direkt i handen. Har alltid gett/fått direkt i handen när jag sålt/köpt hästar/ponnyer.

jag har alltid fått papprena direkt när jag hämtat hästarna jag köpt.

Antar att det funkar likadant med ponnier som med hästar...
Passet får de nya ägarna direkt i handen, hästägarbeviset skall undertecknas av säljare och köpare, och sedan skickas in till den organisation som utfärdat passet (adress står troligen på hästägarbeviset, iaf gjorde det det på ASVH´s papper)
Denna organisation i sin tur ändrar sedan ägaruppgifterna i sitt register, samt sänder ut ett nytt hästägarbevis till den nya ägaren (ofta även ett stämplat "klistermärke" att sätta in i passet med de nya ägaruppgifterna.)

Så här funkade det iaf när jag sålde halvblod reggat (och med pass utfärdat av) ASVH, och har tror att det fungerar likadant även i andra förbund...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar