Hästpass-försäljning?

U

Uma

Hur funkar det att sälja en häst utan pass nu, måste säljaren ordna passet innan själva försäljningen eller kan köparen själv ordna det när köpet är klart?

Sv: Hästpass-försäljning?

Hästen ska ha pass men om jag tex säljer min shettis så får köparna skaffa pass alternativt att jag kan göra det om de betalar.

Ok, men om jag innan köp tex vill röntga hästen, och naturligtvis veterinärbesiktiga den, kommer dom fråga efter ett pass då?

Bör man kräva att hästen har pass vid försäljningen och sen sinsemmelan komma överens om vem som betalar det eller om det ska ingå i köpesumman?

Men från å med nästa år kan man få böter om man inte har pass å måste kalla på vet har jag läst

Böter för en passlös häst har aldrig diskuterats vad det troligen kommer att bli är ett föreläggande eventuellt kopplat till vite. Ngn typ av anmälningsplikt för veterinärerna har jag inte sett ngt förslag på heller, tror att det skulle vara svårt att få till.
PL

Fel av mig, enligt SJV kan i grova fall dömas för brott mot förordningen om provtagning på djur, "I ringa fall skall inte dömas till ansvar". Att man struntat i att skaffa pass till en gammal häst som står hemma o skrotar betraktas nog som ringa.
PL

Jag kommer knappast att köpa en passlös häst, det får säljaren se till att fixa innan. Däremot så behöver inte säljaren har passet i handen, utan det räcker för mig om den kan visa kvitton på att allt är inskickat för handläggning.

Passet kostar ju också pengar, så om du inte hunnit fixa pass till en häst som ska säljas kan du dra av passkostnaden på försäljningssumman.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 153
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar