Händelsen är gammal, men berättades på stallet häromdagen, vilket mynnade ut en ”hur-skulle-du-ha-gjort-diskussion”. Så jag ställer samma fråga här, hur skulle du ha gjort?
Du rider i ridhuset på din pigga fyraåring, som är lite lagom på tårna. I ridhuset tömkörs en häst, som kommer utifrån, som du inte känner, men som enligt hästägaren ska ”lära sig veta hut”, hästen är hårt inspänd och hon går på hästen ganska rejält. Du blänger lite på det andra ekipaget och tänker ”pucko” i ditt stilla sinne. Då händer det.
Den hårt inspända hästen har fått nog av förare och pisk, kastar sig rakt upp i luften och slår. Du ser att det träffar men inte exakt var. Föraren sjunker ihop och blir liggandes.
Du har nu en skadad människa, som du inte vet statusen på men som inte svarar på tillrop, hon ligger helt stilla. En häst som nu far runt fri som en galning med tömmarna fladdrandes runt bakbenen. Din egen, som var trippig innan blir naturligtvis uppspelt av hela scenariot. Ni är ensamma på anläggningen, vad du vet, om ingen har kommit medan du ridit. Stallet ligger naturligtvis i ”Långtbortomskogenberga” och mycket svag mobilsignal finns bara om man klättrar upp på dyngstacken. I själva ridhuset är mottagningen noll, därför ligger din mobil i din bil på parkeringen.
Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?
Här tror jag att jag gjort ett judgement call. I de allra flesta fall hade jag bara slängt mig av min och släppt den, tagit pisken och sett till ryttaren på plats.
Oftast håller hästarna undan. Spec om man är två där en dessutom är hukad och syns bättre än en person som ligger platt.
Men det finns absolut hästar/lägen där jag inte litar till att de ska vika undan ens för att man verkligen fullt möter upp dem och försöker mota bort dem.
De jag rider bör ha vett nog att akta mig.
Däremot har jag sett en person bli översprungen och trampad i ridhus pga häst som var så blockerad att den råkade gå på personen.
Hästar undviker oss så gott de kan för det mesta. Men om den konstant påverkas av ngt som skrämmer den så pass att den inte klarar fokuserar på mer just där och då kan de råka missa oss.
Är det inga nya äckliga saker som tillkommer taggar de ju oftast ner fort.
Men en bakskygg häst med tömmar som hamnat åt helvete.. Ja..
Jag har också sett detsamma med panikslagen häst som hade vagn efter sig.
Utöver att min gamling tydligen sprang över min gamla ridlärare då hon åkt av och låg skadad ensam i ridhuset.
Han kutade runt ett tag och lugnade sig innan man hittade henne. Men han hann trampa på henne innan.
Jag var dock inte där. Och har inte sett det. Men jag kan tänka mig att han kunde reagera så.
Det var nog innan alla hade mobil. Så hon låg några h innan hon fick hjälp minns jag. Dock "bara" med hjärnskakning o brutna revben och nyckelben och inget livshotande.
Hade jag släppt min häst hade han förmodligen antingen stått kvar och glott eller följt med så långt han fick.
Men jag har sett för många understimelerade och olydiga och högspända hästar för att förvänta mig att alla är normala. Ganska många trots allt tiltar då folk ramlar av, då de släpper dem eller tappar dem.
Jag tycker nog man ska ta folks brist på säkerhetstänk på allvar.
Det är sällan proffs skadar sig på samma sätt. Och det beror inte bara på att man är skickligare ryttare. Man ser till att inte vara i positioner där man kan få en kick, bli översprungen etc.
Och man blir inte naiv i vad en häst i ren instinkt kan råka göra - ha ihjäl en.
Många olyckor är så otroligt(!) onödiga och inte "bara otur".