Hästmunnens "minne" = 6 veckor?

L

Lawendel

vet inte vart jag ska lägga denna, flytta om den ligger fel..

Nu har hästtandläkarn varit hos oss och kollat ponnyn i munnen. Hon sa att han hade förslitningar på tänderna vid lanerna (kunde ha blivit hos dom förra ägarna oxå sa hon..), och att det berodde på att han plockade upp bettet och bet tag i det på nåt vis som jag inte riktigt fattade :crazy:... Och jag visste ju att han var trixig med munnen, han brukar "gnaga" i luften och smågapa när man kräver lite av honom och han tycker att det blir jobbigt.
När vi frågade hur vi kunde få honom att sluta med detta så berättade tandläkarn att det fanns en veterinär som sa att hästarna hade ett minne på 6 veckor - i munnen. Hon sa att om detta stämde, så om vi red honom bettlöst (hon rekommenderade sidepull) i 6 veckor, så skulle olaterna han hade vara borta!

Jag vet inte vad jag ska tro, men om det verkligen är så så är det ju värt att testa :idea: :D! Men vad tror/vet ni? Är det värt att prova :)?

Sv: Hästmunnens "minne" = 6 veckor?

......:crazy:

Men va hände med utrycket "hästminne" då?

jag tror inte att 6 veckor hjälper....

Min häst hade promblem i munnen förut, och efter tandläkarbesöket tog det ett antal veckor innan hon slutade med beteendet hon hade haft innan tandis var där.. Tandläkaren sa alltså att hästen kunde tro att hon fortfarande hade ont fast hon inte hade det, typ...Men jag red med hack kanske en månad och sen började rida med bett som vanligt!:idea:

Som sagt, det var en veterinär som sa de. Jag vet inte heller..

I vårt stall var det ganska många hästar som hade en del problem i munnen och hade lagt sig till med en del ovanor med bettet. Alla hästarna skulle, enl vet, ridas på raka bett i 6 veckor innan de kunde börja använda sina vanliga bett igen. Detta var just för att glömma bort ovanan de lagt sig till med.

Vad jag vet så har alla hästar blivit mycket bättre i munnen och betydligt trevligare att rida så jag tycker nog att du ska prova följa rådet du fick.

Prova med ett rakt bett,det kan kännas lite cykelstyre i början att rida på innan man vant sig.

Men se till att bettet inte är för långt.......många gör misstaget att köpa för långa bett speciellt om deras hästar har lite "pluffsiga" läppar.

Min häst har haft ganska mycket problem med sin mun. Hon har haft sår i munnen och förstås haft ont av detta vilket gjorde att hon gärna drog tygeln ur handen på ryttaren, vilket givetvis gjorde att såren gick upp igen.
Så jag red på sidepull i ett par månader, kontrollerade sen att såren var borta skaffade en remontgrimma och spände tyglarna i remontgrimman. på så vis kunde jag ha bett i munnen men när hon drog tyglarna ur handen så påverkade det inte munnen. Nu kan jag rida på bett, hon accepterar det och drar inte tyglarna ut handen längre. Men för denna hästen tog det betydligt längre tid än 6 veckor att "glömma bort" att det gjorde ont

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 263
L
Träning Japp, jag behöver tips igen :smirk::p Ponnyn min grejar väldigt mycket med munnen när man rider. När han tycker det börjar bli...
Svar
15
· Visningar
1 329
Senast: Lawendel
·
E
Utrustning Varit hos veterinären idag och kollat tänderna på min pålle, han har haft problem med att han kastar upp bettet på kindtänderna så de...
Svar
4
· Visningar
737
S
Hästmänniskan Förra sommaren ”köpte” jag ett shetlandsponnysto som sällskap åt en shettisvalack som jag har. Har tre hästar men tänkte att de...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 615
Senast: Piavik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar