Hästmassör...

P

Precious

Hej.

Har misstankar om att min häst kan ha spänningar i ryggen och har nu beslutat för att ta ut en hästmassör. Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter kring detta? Bra/dåliga? Hjälper det? Va gör de? (alltså hur och vad går de igenom på hästen).

Ser verkligen fram mot detta, men kan man lita på en massör? De kan ju liksom känna igenom hästen och säga att den har spänningar etc, fast den egentligen inte har det bara för att det ska bli fler behandlingar=tjäna mer pengar på det:crazy:

Jag ska göra en besiktning på honom till sommaren, alltså gå igenom rygg, muskulatur, böjprov, longering mm. Men jag skulle vilja få svar på nu om han har spänningar eller liknande, då kan väl en massör vara rätt bra att ta ut? Eller ska man vända sig till någon annan?

Sv: Hästmassör...

Jag har bara bra erfarenheter utav massörer.

De gånger en massör vart hos min häst har de känt igenom hela hästen och kollat om den har några knutar, spänningar osv någonstans, och i sånnafall löst upp/mjukat upp dem. Samt masserat de övriga musklerna.

Jag är utbildad fysioterapeut / massage terapeut för häst och hittar du en som är duktig och kunnig så ska den även klara av att göra en liknande besiktningen du önskade till sommaren.
Jag känner igenom hela hästen, ser rörelse och det som behövs för att få fram vart spänningar sitter, varför de har uppkommit, vart som ska behandlas, rehabilitering m.m.
Det brukar ge resultat väldigt snabbt men det krävs ofta några gånger (vanligast 2-5) för att få bästa resultat (beroende på hälsostatus) men hur många gånger det behövs ungefär brukar kunna sägas första gången.
Det är fruktansvärt oprofisionellt att utnytja sina kunder till att massera fler gånger än vad som behövs!

Lycka till med din häst!

Tack till er båda för jättebra svar :)

Tari Vad tar du för att massera/undersöka?

Jag har fått tag i en equicare bodyworker i närheten. Jag tycker det är ganska svårt att hitta massörer som inte är allt för långt bort.

Hon verkar väldigt seriös och vill att jag ska ringa henne så hon kan berätta mer. Hon tar 300 kr inkl moms och resa. Låter ganska billigt :crazy:

Det är ju jättesvårt att veta om hästen har spänningar mm, men det jag har märkt på min häst är att vissa dagar är han sur och står helst hela dagarna i hagen (kan ju bero på att det inte finns så mkt att göra denna årstid), han är fruktansvärt sur när man sadlar (vilket han alltid är/har varit) och sadeln är det inget fel på och jag vet att detta är vanligt. En del dagar är han otroligt sur när jag visiterar honom dvs när jag känner och klämmer/masserar ryggmusklerna, han lägger då inte bara öronen bakåt utan han hugger i väggar, han hugger åt mig, hotar att sparka osv.. Men sen är han lite känslig denna årstid, man får borsta han med hårda borstar osv annars blir han otroligt grinig.

Sen i ridningen (detta har jag skrivit om tidigare så jag fattar mig kort) är han ordentligt lösgjord, söker sig ner i en låg fin form, ja ni vet, sånt känner man när alla bitar är på plats, men han vill inte bära upp svansen vilket en häst brukar göra när de är riktigt lösgjorda och jobbar med ryggen avslappnat. De behöver ju inte göra det men det är en tanke som jag funderat på som kan bero på spänningar. Sen tycker jag att han alltid är kallare på ländet/korset än vad han är mitt på ryggen, men som sagt jag har inga erfarenheter så det kanske ska vara så.

Till sist vill jag bara tillägga att min pålle har ett hett temperament, så detta är ju egentligen inget ovanligt men jag tycker det känns bäst för mig och min häst att kolla igenom han för säkerhetens skull :)

//Jennie

Tycker den du fått tag i låter löjligt billig jag också faktiskt. 300 kr inkl. både moms och resa. En massagebeahndling tar oftast minst 1 timme om det är en noggrann massör ibland mer än en timme. Jag brukar räkna 1½ timme per behandling ibland tar det längre tid ändå.

När hon dragit av momsen och alla socialaavgifter och skatt så får hon inte mycket pengar kvar per behandling. Känns som hon kanske inte kör vitt om hon är så billig men jag vet inte.

Hur som helst så borde hon kunna säga redan vid första behandlingen om hästen behöver en ny ganska omgående. Vid riktigt spända hästar så brukar jag vilja komma tillbaks redan efter 3-4 dagar igen.

Skulle hon hitta på spänningar för att få mer jobb så är hon riktigt ful och jag tvivlar på att massörer gör dte faktikst.

Lycka till emd pålle en genomgång av massör är aldrig fel.

Är hon ny i branschen är det säkerligen därför hon är så billig..
Det är alltid svårt att sätta pris..på sitt yrke..

Jag själv tar 600:- inkl moms, men körersättning tillkommer..
När jag var ny så tog jag 350:- inkl moms, körersättning tillkom.

Okej, nu blir jag lite fundersam, det kanske inte var med moms.. :crazy: Jaja sak samma, det är ganska billigt ändå. Hon bor bara 2 mil från mig och när hon kör utanför kommunen tar hon resersättning. Hon svarade iaf att hon tog 300 för massage av häst, men det är ju ändå så billigt så det är ju värt ett försök ^^ man märker ju om hon är okunnig osv.

Jag tar 500 inkl. moms och sen tillkommer körersättning på det. Jag tycker 300 är väldigt billigt. Med tanke på att momsen försvinner + skatter så blir det inte många kronor kvar för henne.
Men det finns många duktiga uppe i skaraborg! Om du vill ha tips kan du skicka ett pm/mail till mig!

Om den är duktig ska den kunna svara på frågor, varför de väljer att göra som de gör, orsak till det osv.

Lycka till!

Jag tar 500 inkl. moms och sen tillkommer körersättning på det. Jag tycker 300 är väldigt billigt. Med tanke på att momsen försvinner + skatter så blir det inte många kronor kvar för henne.
Men det finns många duktiga uppe i skaraborg! Om du vill ha tips kan du skicka ett pm/mail till mig!

Om den är duktig ska den kunna svara på frågor, varför de väljer att göra som de gör, orsak till det osv.

Lycka till!

Tack =) Jag ska ringa upp henne någon dag och höra lite mer vad hon säger, han bara haft kontakt på mail ännu. Men jag pm:ar dig ändå :P Alltid bra att ha ifall jag känner att jag är osäker :)

lånar tråden.

Har funderat på att ta ut massör till "mitt" sto, hon är sur och sparkas/bits när man borstar henne. Tydliga tecken på att något inte stämmer.

Funderar bara på om det öht går att massera henne.. Har hört någonstans att man inte ska massera hästar som är sura när man rör dem, stämmer det?

lånar tråden.

Har funderat på att ta ut massör till "mitt" sto, hon är sur och sparkas/bits när man borstar henne. Tydliga tecken på att något inte stämmer.

Funderar bara på om det öht går att massera henne.. Har hört någonstans att man inte ska massera hästar som är sura när man rör dem, stämmer det?

Vad bra att du tog upp detta :laugh: Exakt så är min häst också!

Men något om att man inte ska massera dem har jag aldrig hört :confused: Däremot har jag funderat på hur i sjutton massören öht ska kunna massera när pållen är så sur.

Jag har hört att man inte ska massera en sån häst om den inte är kollad av vet, ifall massören bara skulle göra saken värre Om något skulle vara fel. Men det kan ju hända att jag hörde det av någon okunnig.

Nu är inte hästen kollad av vet då det inte är jag som äger henne, och inte har råd att lägga ner pengar på vet kostnader, annars skulle jag gjort det.

Jadu, jag har faktiskt ingen aning hur man masserar en sur häst. Det går ju knappt att borsta henne utan att man får sig en kick, och ännu värre när man masserar! :crazy:

Ok. Jag har ingen aning :crazy: Kan ju hoppas på att det finns någon annan som vet?!

Min häst blir bara känsligare och sur på höst och vinter, men på sommaren får man klämma och känna hur mycket man vill :love:

Kanske inte är så bra att ta ut massör då om hästen står och bits och försöker kicka åt den?! Men å andra sida så var det just den här symtomen jag beskrev för min blivande massör och hon ville gärna göra en undersökning och försöka lösa problemet. Då borde ju hon sagt nåt om det.

Undvik dom billigaste, dom är oftast inte färdigutbildade el. självlärda. Ingen regel utan undantag så klart..............men generellt.
Jag har haft turen att ha en duktig fysioterapeth/massör. Har emellan henne provat andra massörer utan bra resultat som varit billigare. Dom som tar runt 600:- brukar vara värda det. Anlita någon som du blivit rekommenderad.
Risken finns annars att du blir besviken om resultat uteblir för din häst, & du förlorar massa värdefull tid från ridningen, & din häst slipper smärta i onödan.

Min fröken har blivit nästan helt återställd tack vare min duktiga fysioterapet !
Nu jobbar hon på en ny häst med ryggont, så vi får se om hon kan fixa till han med...............nyligen köpt tillbaks honom .

En fysioterapet har oftast bättre kunskap om hästens rörelsemekanism än veterinären, så slösa inga resurser på det. Om din behandlande fys...... rekommenderar dig till klinik, då ska du naturligtvis göra det.

Lycka till Ewa

men exakt så är min häst också! Hon är hur snäll som helst på sommaren, men inte vår, vinter och höst.
Det brukar ju vara tvärtom ;)

Jag ska också kontakta massören här uppe, det är värt ett försök. Annars får hon väl massera henne på sommaren då hon är snäll :)

Undvik dom billigaste, dom är oftast inte färdigutbildade el. självlärda. Ingen regel utan undantag så klart..............men generellt.
Jag har haft turen att ha en duktig fysioterapeth/massör. Har emellan henne provat andra massörer utan bra resultat som varit billigare. Dom som tar runt 600:- brukar vara värda det. Anlita någon som du blivit rekommenderad.
Risken finns annars att du blir besviken om resultat uteblir för din häst, & du förlorar massa värdefull tid från ridningen, & din häst slipper smärta i onödan.

Min fröken har blivit nästan helt återställd tack vare min duktiga fysioterapet !
Nu jobbar hon på en ny häst med ryggont, så vi får se om hon kan fixa till han med...............nyligen köpt tillbaks honom .

En fysioterapet har oftast bättre kunskap om hästens rörelsemekanism än veterinären, så slösa inga resurser på det. Om din behandlande fys...... rekommenderar dig till klinik, då ska du naturligtvis göra det.

Lycka till Ewa

Jag vet ingenting om denna massör, mer än att hon har en hemsida, bor i närheten och har haft kontakt via mail. Du som bor i skaraborg kanske har någon att rekommendera? ;) Annars gör jag så att jag provar att ta ut henne, hon kanske är jätteduktig, vem vet? Att hon är billig kan ju ha många olika anledningar.

Har ute en massör till min häst var 2-3 veckan. Då går hon igenom kroppen & masserar i 1 timma. Sen ger hon även tips hur vi skall fortsätta att rida m.m. är jätte nöjd med henne & hon tar 150 kr..

Jag hade ut en Equiterpeut till min tjej, och hon både masserar, ger laser och akupunktur. Behövde bara ha ut henne en gång, och har fått uppgifter att göra själv, massage och stretchning. Men jag tänkte ta ut henne igen till sommarn så hon får kolla igenom henne igen.
Det var verkligen värt det vill jag lova :)

Har haft ut en ET till min häst flera ggr, och hon har fått bort spänningar, på ställen som vi vetat om och man har även känt skillnad efter behandlingen :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
521
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar