Hästmassör - era erfarenheter

miss_kala

Trådstartare
Jag skulle tycka det var väldigt intressant att få höra era erfarenheter av hästmassörer. Ska själv utbilda mig till det, så jag skulle vilja höra vad ni tycker! :bump:

Hur är din massör till sättet? (Lätt att få tag på/prata med/trevlig/håller tider/hand med hästen?)

Har massören varit bra för din häst? På vilket sätt? Stora förändringar?

Har du någon negativ erfarenhet av att anlita hästmassör?

Har du frågat massören om hans/hennes utbildning? Hur länge h*n varit massör?

Hur mycket har det kostat?

//Miss K.\\

Sv: Hästmassör - era erfarenheter

Jag har bara haft ut en som utbildar sig till massör. Hon behövde "försöks-kaniner" så att säga. Jag tyckte att hon var väldigt bra och hon var dessutom gratis efterosm hon inte var färdigutbildad. Det blev väl inte världens största förändringar, men å andra sidan hade min pålle inga större problem heller. Men jag var nöjd...
Hon var jättetrevlig ochd essutom en bekant till några som stod på mitt stall så hon kom i god tid. Min pålle stod och halvsov nöjt medan hon arbetade.
Lycka till med utbildningen!

Jag såg en annons om en massör under utbildning som behövde praktikhästar för ett år sen.
Nu är hon färdigutbildad och diplomerad.

Hon är trevlig på alla sätt. Hästen älskar henne. Han börjar tugga/gäspa så fort han hör henne.
Hon har gjort så att hästen har blivit som en ny häst.
Hon har även gett mig en hel del nyttiga råd som har varit bra för både mig och hästen.
Jag har inga som helst negativa erfarenhetr, men jag har iofs bara använt en massör.

Hur är din massör till sättet? (Lätt att få tag på/prata med/trevlig/håller tider/hand med hästen?)
Mkt lätt att få tag på. Även mkt juste att snabbt komma och behandla på tider som passar mig. Passar alltid tiden!
För mig mkt trevlig att ha att göra med och att prata med. Dock så är många andra av en annan åsikt.
Väldigt bra med hästar. Snäll, lugn, hästvan och ingen mes.

Min hästmassör är även utbildad fysioterapeft.
I ärlighetens namn förstår jag inte hur mina hästar gått att arbeta så pass hårt även innan jag började anlita fysioterapeften! :bow:
Hon har hjälpt till med rehabiliteringen efter en stor skada på ena hästen, och utan hennes hjälp är jag osäker på om hästen gått att tävla ngt mer.

Hon har även behandlat min gamla häst och fått honom HELT fräsch när jag trodde det var helt "kört"!
Trodde inte mina ögon när hästen fått tillbaka ryggmuskulaturen efter bara ett par behandlingar! Han var ändå 20 år då, och av fodervärd tyvärr helt körd i botten!
Så hästen gick efter tiotalet behandlingar från en "zombie" som stod och hängde i boxen, protesterade vid ridning i ridhus, och inte kunde hänga med de andra hästarna på ridning i skogen, till lika pigg, fräsch och glad som innan fodervärden fick honom! :bow:
Trodde inte sådant var möjligt!
Av min fysioterapeft får man även igångsättninsschema för att sätta igång hästen på rätt sätt.

Nej. Det eftersom jag aldrig skulle anlita ej utbildad sådan.

Ja. Och hade jag inte känt henne personligen så hade jag även bett om referenser.

Vill minnas att hon tar 380:-/gång + moms.

Tja jag sms:ar alltid när vi behöver hjälp (eller rättare sagt när plånboken tillåter en massage) och får svar fort och tid fort. Patsy gillar henne :)

Patsy är även med som kursponny för en av de större (den största?) "skolan" för hästmassörer så hon är en ganska välknådad kuse! Min massör är även utbildad av dem.

310kr med kvitto betalar jag.

De massörer jag haft ut har varit jättebra, men jag tycker tyvärr att det är alldeles för dyrt att använda sig av massör regelbundet. Tycker inte att det ger så mycket mervärde i vare sig ridningen eller mjukheten på hästen. Men jag tror nog att hästen uppskattar litet massage då och då. :)

** Hon är ganska lätt att få tag på ja. Jag har inte ringt henne så många gånger dock ;) Jättetrevlig är hon med. Pratar mycket. Bra hand med hästen.

** Inte jättestora förändingar men lite. Pållan hade/har mycket spänningar framförallt i bogen.

** Nej, fast jag har bara anlitat en.

** Har ej frågat om utbildningen, men hon har varit färdigutbildad sen 96 eller 98 tror jag det var.

** 400 pix per gång :galen:

Har använt en massör i perioder, senast för nåt år sedan. Lätt att få tag på och kom i tid. Jättetrevlig och hästen älskade det.
Dom första gångerna hon var ute började hon med händerna, och gick sedan EV över till massageapparat eller laser, om det behövdes. Sista gången kände hon knappt på hästen utan började med apparaterna direkt.. kändes inte förtroendeingivande.

Märkte inga stora förändringar, men det var inga större fel på hästen heller, inte vad hon kunde känna iaf :smirk:

Den senaste tiden har jag fått höra att hon inte sköter sitt jobb särskilt bra och ger konstiga råd. En häst skulle ha täcke på sig mitt i sommaren för att inte bli kall.. och hon höjde priset med 150kr till 450 på en gång. Lite väl dyrt kanske.

Hon var ordentligt utbildad och har masserat i några år.

Nu låter det som om jag är jättenegativ till hästmassörer, men det är jag absolut inte! Nu har jag en underbar osteopat istället, som verkar kunna det han håller på med. Personkemin är viktig, att man får förtroende för det som ska behandla hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv gått Axelssons hästmassörkurs steg 1 även om det är länge sen. Jag masserar själv min häst då och då men har även emellanåt anlitat en diplomerad massör. Hon är väldigt trevlig, punktlig och verkar förtroendeingivande. Hon håller ständigt på med nya projekt och vidgar sina vyer med olika kurser och kan nu även sätta akupunkturnålar. Jag betalar 350kr/gång mot kvitto, nu är det dock över 9 månader sen jag tog ut henne till min häst så priset kan ha förändrats. Min erfarenhet är att det där med att ta ut massör går i vågor ibland är det jätte populärt men sen kan det ta något år eller två innan det blir en ny våg.

Minm assör är guld värd på alla sätta och vis.Lätta att få tag på,kanon med hästar,och min gamel kille mår mycket bättre i sin rygg sen vi började massera honom.Tycker men ser stor skillnad på honom.Kan rekomendera alla att ta ut massörer till sina pållar. :bump:

Kul att höra era svar! :)
Låter ju som ni har mest positiva saker att säga. Tycker det ska bli hemskt kul och spännande att lära mig detta! :banana:

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 451
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka