Hästmassage utbildning

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Evolet87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 12 378
Sv: Hästmassage utbildning

Jag har läst alla inlägg i denna tråden.
Jag känner inte människan men sett hennes annonser så jag vet vilken utbildning ni pratar om.

Först och främst är det en ny utbildning, så om den är bra eller dålig får ni tala om som har gått den första omgången:grin:

Sen är det så typiskt svenskt (!)
Att allt skall vara oseriöst för att människan inte har ett namn som folk känner igen.

Jag är själv hästmassör, JA diplomerad sådan.
Dom jag gick för har IDAG en av sveriges bästa utbildningar (enligt många) MEN när jag gick den så hade vi 2 träffar à 2 dagar. Och skolan var helt nystartad!

Massage kan ALLA lära sig, vissa har känslan för det och lär sig snabbt medan vissa inte alls har känslan och trots goda anatomikunskaper osv kommer dom aldrig bli bra massörer för dom har inte fingertoppskänslan helt enkelt.
Rått? Ja, men så är det.

Om man vill lära sig hästmassage och jobba med det skall man gå på magkänslan, känns detta rätt för mig?
Ja eller nej.
Inget att, oj, jag kanske blir lurad för att det inte verkar seriöst eller att utbildningen är billig!
Jag tycker utbildningar i dag är överlag dyra!!

Känner du för att gå utbildningen gör det!
Men glöm inte att det är du själv som avgör hur bra massör du blir genom att titta på hästar, deras reaktioner, deras muskler, lära dig anatomi, rörelsemekanik osv, detta kan din utbildare inte belastas för om du inte blir bra eller duktig. Huvudsaken är att utbildningsmaterialet är bra och att läraren visar rätt och är pedagogisk, resten är upp till den som går kursen.

I en kurs får man verktygen och kunskapen, men att öppna dörren och gå igenom där är helt och hållet ens eget liv och bevåg...

Jag tycker det är strongt att där kommer fler utbildningar som kan pressa priserna från dom som utbildar idag... för alla vill kanske inte jobba med det men dom vill kunna ha möjligheten att gå en utbildning.
Så jag tycker det är positivt att någon ploppar upp och satsar.

Satsa ni också.
Det är väl ni och era hästar värda... i alla fall :)

Tack för detta svar.
Jag är den sk kanske oseriösa människan!:grin:

Om ni har frågor så ring mig gärna.
Dessa träffar vi har är à 2 och 3 dagar, så inte en dag åt gången.
Ja utbildningen är seriös, men som sagt helt ny.
Med nya ideer med mycket psykologi inbandat.

Vi har lagt den billigt pga att det är nytt, man läser mestadels hemma, och tycker själv att det är ett lagom pris.

Gillar inte att bli diskuterad här, tycker själv det är oseriöst att inte ta reda på mer själv, utan istället att diskutera med människor som inte vet.

Ni kan tro det ska jobbas hemma och med stöd av oss hela tiden och har själv läst till diplomerad massör på distans och har många nöjda kunder:laugh:/ mvh Veronica

Senast ändrad:

Vill inte låta så snarstucken, men det är mänskligt när man blir omtalad, då vill man försvara det man arbetar med.

Vi står verkligen för vad vi gör och brinner verkligen för detta.:love:

JAg har alltid varit intresserad av hästens anatomi o psyke.
Har gått massa kurser i NH och mina hästar ja haft är/var fostrade efter det logiska tänkadet..

Nu har ja suttit i flera timmar o bara badat i forum o bloggar om hästmassage. Jag vill bli hästmassör!
Då är det en utbildning jag söker.
Har hittat en utbildning på 1år på distans. Men frågan är om det är en seriös människa?! 2ggr ska man träffas under det året sen är det praktik på egna eller andras hästar o prov varje månad. 48 hästar ska man massera under det året..
Helt sjukt tycker jag om man ska kunna klara utbildningen på bara 2 "möten" o lära sig känna o se enbart av video o böcker!?
Eller vad vet ja det kanske funkar så?
Någon med erfarenhet av en sådan utbildning som vet att det är värt de 15000 kr? :bow:
Känns som att det kanske är billigt?
Hjälp! Jag vill verkligen!:bump:
Jag tänkte bara till läga här på sidan att Hon den oseriösa ni pratar om är min lärare. o jag kan säga med handen på hjärtat att bättre lärare får ni leta efter. o jag har inte möt en mäniska som är så hjälpsam som hon. så tycker ni ska ta reda på fakta innan ni skriver så om någon att dom är oseriösa. Tänk innan ni skriver nästa gång.
O jag kan rekomendera hennes utbildningar. Går sj som hästskötare hos henne o det kan ni läsa om på hennes sida vem jag är.
Jag står för vad jag skriver o min lärare är den bästa man kan ha inte bara som lärare utan som en kär vän :)
/ Johanna

Jag började på en utbildning som en som masserade min häst startade. Blev REJÄLT lurad.

Ringde då upp axelssons för att fråga om just diplomering, frågade om det fanns något "förbund" eller något som godkände (typ som det finns för hovslagare), men icke.

Vem som helst får starta en utbildning och "diplomera" inom det här omr. Så... ta reda på fakta innan du/ni betalar en massa pengar.
Mina pengar är totalt bortkastade... det var vääääldigt intressant att sitta och lyssna på hur braaaa min lärare var och hur dååååliga alla andra var, hur talaaangfull hennes dotter var å balblabla HALVA KURSDAGARNA.
Jag och en till hoppade av, och vad jag har hört så snackades det skit om mig efter det... Att jag inte tyckte hon var seriös osv, men hon var ju inte det :cool:
Vet att det droppade av folk efter hand efter mig.

OBS, jag pratar inte om den nämnda utbildningen här i tråden, vet inte ens vilken annons det är eller vilka personerna är :)

Det finns säkert dom som lurar folk så man ska va noga med vem man betalar till. men Veronika ( min lärare) är en seriös person. o jag tycker det va fullt av dom som börja deta o skriva här på nättet om deta istället för att fråga henne. Jag förstår även dej att du blivit lurad o att inte foflk vill bli lurade. men en fråga till dej fick du skriva på ett konrtakt eller något i den stilen innan du börja din utbildning?

Nej. Utb var i steg, så man betalade i förväg, sen gick man ett steg. Sen anm. avg. till nästa steg, sen betala innan steget började osv.

Jag krävde dock pengarna tillbaka för ena steget (fick halva). Hon sms:ade kl 01.30 på natten att utbildningen var inställd typ 2 dagar senare. Varför inte på morgonen en NORMAL tid?!
Om hon nu var såååå sjuk, då sms:ar man väl inte mitt i natten?

Så j*a oseriös och jag blir bara mer och mer upprörd för varje gång jag tänker på det.... hon lurar SÅ många människor. Det är dessutom alltid samma fel på alla hästar hon behandlar, samma rehab osv... liiite svårt att tro att det ALLTID är höger bod, vä bak på ALLA hästar...
Sen friskförklaras de, och jag vet flera som har varit illa däran när hon har friskförklarat dem... huha....

Okej ja jag förstår att du är upprörd. o det låter som om du blev grundlurad o jag hade blivit skit sur. Men som sagt jag har sj varit med veronika ute o sett henne massera många hästar o sett hur bra dom mår nu. så jag vet att det hon gör är bra. jag bor till o med hemma hos henne när jag går i skolan hos henne. så jag vet vad jag pratar om. o om du inte är hästmassör än så tyckere jag du ska kontakt med veronika för hon är bra som lärare. Hon berättar sakar så man förstår dom lätt o hjälper en mycket. en mäniska med varmt hjärta. O tycker synd om dej som blev lurad o tycker verkligen synd om dej o hade blivit så himla arg sj.

jag kom på att jag vill bara massera min häst. lägger hellre min energi på enbart henne :)

lärde mig ju någonting + att min häst har så många problem så hon lär mig efterhand, bara man lyssnar så

Hej Veronica!

Visst är det tråkigt att bli omtalad på ett forum.
Jag kan visserligen förstå att människor vill veta mer men att bara förutsäga att människan är oseriös... :( Tråkigt!

Jag önskar dig lycka till med din utbildning!
Strongt av dig att starta upp en utbildning! *tummen upp*

Off Topic!
Sen är det hemskt att folk blåser andra på pengar.
Förjävligt helt enkelt. Beroende på vad en annan skrev i tråden.

Lycka till alla med era utbildningar och annat!

Ser fram emot denna utbildningen !:p Det ska bli jätte roligt !;)

Tack ska du ha de orden värmer.:laugh:

Tycker också det är hemskt med de personer som luras. Det förstör för andra inom branschen.
Har tyvärr själv stött på oseriösa människor inom mitt yrke.

Jag är idrottsmassör och hästmassör. Och vet hur mycket de är att läsa min hästutbildning va i 10 månader och de va så man inte tyckte de skulle räcka. Så jag skulle rekomendera att INTE gå distans..

Jag läste i ett år själv på distans, och det gick jättebra, men visst det hänger mycket på en själv att inte tänka, "ah det gör jag imorgon".:)
Det krävs självdisciplin och idag är det vanligt att läsa olika ämnen på distans.

Det krävs också att som utbildare att finnas till hands och som bollplank.

De flesta har redan ett yrke, familj och barn och det kan då vara svårt att resa iväg många gånger och längre perioder.

Sen när man är färdig är det bra att uppdatera sig själv då och då, man blir aldrig fulllärd.
Jag har även arbetat med massage på ryttare,och idrotts människor men händerna sviker nu efter 10 år och jag brinner för detta med massage och vill förmedla detta vidare, eftersom jag ser en stor marknad i detta och vill förmedla min erfarenhet i våra utbildningar,:love: men negativa människor finns det gott om i alla discipliner..:angel:

Berätta hur det går :)

Lycka till med pluggandet!

Jag vet en massageutbildning som ligger i Kvänum och 3-4 mil från Skara (1 mil från mig ;)). Vet att man kan läsa på distans där också, tror dock att utbildningen kostar 27 000 kr. Man kan läsa om allt på deras hemsida:

http://www.stuab.com/?g=horse

Har också funderat på en sådan utbildning, men finns det verkligen några jobb att få? Inte så kul att utbilda sig till något som man bara har anvädning av på sina egna hästar:S

TACK plugga var ett tag sedan ... :p men det när väldig proffsigt material vi fått +DVD film som visar så nu är det bara att plugga till första provet :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, vad ska man utbilda sig till? Känner en hel del oro inför framtiden, är just nu tjänsteledig då jag pluggar upp gymnasiebetygen... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 767
Senast: whalan
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder