Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Sv: Hästmänniskor som egentligen inte har råd att ha hästar

Vi har någon som stjäl spån i vårt stall kontinuerligt, som har tagit en halv tunna kornkross och som ofta tar hö ur de andra hästarnas påsar (!!). Vi misstänker vilka det är - de som bara betalar stallägaren för 1,5 kg hö om dagen och också bara packar 1,5 kg om dagen (travmänniskor... hoppas att inte alla svälter sina hästar) men vars hästar ofta har hö kvar på morgonen och som inte har spån i stallet men som varje gång det försvinner spån har nytt och fräscht spån i någon av boxarna. Kornet vet vi inte vart det har tagit vägen, hon fyllde på en tunna kornkross och en tunna havrekross och nästa dag var det bara halva tunnan korn kvar. Inga spår efter möss.

Eftersom vi inte har några vettiga bevis så anklagar vi ingen, men det är ju helt klart lågt oavsett vem det är som inte vet skillnad på mitt och ditt.

kl*

i vårat stall ingår grovfoder och spån, och krafftfoder för min del är endast betfor så det verkar förbli orört, däremot har det -efter att nya hyresgäster flyttat in, börjat snackas en hel del skit, tre(!) murarhinkar har försvunnit från mig sedan i sommras, har hittat mina grejer på andra ställen än jag lämnat dem, samt att min plånbok försvunnit.. Ni må tro att jag har vänt taggarna utåt så att säga.

Det jävligaste för min del är ändå skitsnacket, saker går lätt att ersätta, men det gör dessvärre varken rykte eller självförtroende.
Av någon anledning verkar jag vara ett utmärkt offer för skitsnack, om det då beror på att jag är ung, att jag vågar öppna käften när det kommer till kritan, eller att jag har "uppenbara" brister som är lätta att påpeka (virrig och glömmer saker här och var) det vet jag inte.

Idag har jag fått mig ett knytnävsslag av skitsnack i magen, och nu börjar jag helt ärligt fundera på att ge upp och flytta hästen ifrån detta stall för gott.. :cry:

KL

De tre i vårt stall som strör med spån har under några veckors tid blivit av med varsin spånbal. Det är ingen i stallet som tagit så det är riktigt obehagligt :crazy:

i vårat stall ingår grovfoder och spån, och krafftfoder för min del är endast betfor så det verkar förbli orört, däremot har det -efter att nya hyresgäster flyttat in, börjat snackas en hel del skit, tre(!) murarhinkar har försvunnit från mig sedan i sommras, har hittat mina grejer på andra ställen än jag lämnat dem, samt att min plånbok försvunnit.. Ni må tro att jag har vänt taggarna utåt så att säga.

Det jävligaste för min del är ändå skitsnacket, saker går lätt att ersätta, men det gör dessvärre varken rykte eller självförtroende.
Av någon anledning verkar jag vara ett utmärkt offer för skitsnack, om det då beror på att jag är ung, att jag vågar öppna käften när det kommer till kritan, eller att jag har "uppenbara" brister som är lätta att påpeka (virrig och glömmer saker här och var) det vet jag inte.

Idag har jag fått mig ett knytnävsslag av skitsnack i magen, och nu börjar jag helt ärligt fundera på att ge upp och flytta hästen ifrån detta stall för gott.. :cry:[/QUOTE]

Hmmm känner igen mig...Berätta vad dom gör och säger :(
Har ochså råkat ut för skitsnack..:crazy::crazy:
Är det flera du blir utfryst av?

Men stjäla från stallkamrater tycker nog jag inte har med ekonomin att göra utan snarare typen av folk. Jag har tack och lov stått i stall som varit rätt förskonade mot sånt men i de fall jag träffat på, så har faktiskt hästägarna haft råd med råge att fö sina hästar själva. Men det snålas så man heldre köper en egen transport eller en svindyr sadel för pengarna. De lusfattiga med hästar tycker jag oftast har vänt och vridit på kontakter och pengar för att lösa att på bästa vis och göra rätt för sig.

Att stjäla tror jag handlar mer om människokaraktär än om plånboken. Själv har jag råkat ut för ett nytt sätt av stöld. Det är i alla fall att komma billigt undan och låta mig betala och då är det stöld för mig. Jag tog över ett sto med föl vid sidan i sommras. Uppgörelsen var klar sen tidigare. Fölet skulle fd ägaren av stoet behålla. Stoet tillföll mig som tack för dv saker. I en muntlig överenskommelse sa fd ägaren att hon skulle givetvis hjälpa till med strö och mat så länge fölet gick vid stoets sida och bodde i min box. Vi delade stall under hela tiden. På fem månader har jag fått 1½ spånbal och 1 säck lucernpellets vilket motsvarar en veckas förbrukning. Jag har räknat ut att jag lagt ca 1500 kr/ mån på extra strö och foder mm pga fölet. När fölet blev halt fick min häst stå i box i 5 dagar med föl och det gick en spånbal om dagen :mad: inte en hötuss i bidrag.

Själv hade jag aldrig kunnat åka och hämta hö eller spån till mig själv och inte lägga undan några balar som tack till den som tog hand om mitt föl. Jag skulle heller aldrig kunna ha ett bekvämt samvete om jag viste att någon höll på att knäcka sin ekonomi för att fodra sitt sto rätt för att mitt föl skulle må bra. Fölägaren tjänar mer än dubbelt så mycket som mig, har ny bil i 300 000 kr klassen, värstingtransport och minst två sadlar som inte kostat under 35 000. Min dyraste sadel kostade 500 kr och bilen säger jag bara suck om. Så jag tror inte det handlar om grundekonomin. En del folk har inte folkvett bara :crazy:

Mvh Voff

Hmmm känner igen mig...Berätta vad dom gör och säger :(
Har ochså råkat ut för skitsnack..:crazy::crazy:
Är det flera du blir utfryst av?

t.ex så snackade en av hyresgästerna med mig om att jag kunde få köpa begagnade grejer av hen, jag avböjde då det inte var något intressant, nu har denne -bakom min rygg anklagat mig för att ha varit och rotat efter dessa grejer då hen inte varit där. Varför skulle jag? :confused:

Sedan småsaker som att det inte är ordning på mina grejer, att jag "flänger" omkring på min häst, påstår att jag varit sen med att betala hyra och liknande, detta kan de för det första omöjligt veta något om eftersom de själva endast är inhyrda, och för det andra så stämmer det inte alls..

som tur är så var jag har jag stått på detta ställe år innan de flyttade in, så folk i stallet känner mig och går (förhoppningsvis) inte på snacket. Däremot stallägaren är jag inte lika övertygad om, som verkar ta alla som öppnar munnen på orden :(

Men stjäla från stallkamrater tycker nog jag inte har med ekonomin att göra utan snarare typen av folk. Jag har tack och lov stått i stall som varit rätt förskonade mot sånt men i de fall jag träffat på, så har faktiskt hästägarna haft råd med råge att fö sina hästar själva. Men det snålas så man heldre köper en egen transport eller en svindyr sadel för pengarna. De lusfattiga med hästar tycker jag oftast har vänt och vridit på kontakter och pengar för att lösa att på bästa vis och göra rätt för sig.

Att stjäla tror jag handlar mer om människokaraktär än om plånboken. Själv har jag råkat ut för ett nytt sätt av stöld. Det är i alla fall att komma billigt undan och låta mig betala och då är det stöld för mig. Jag tog över ett sto med föl vid sidan i sommras. Uppgörelsen var klar sen tidigare. Fölet skulle fd ägaren av stoet behålla. Stoet tillföll mig som tack för dv saker. I en muntlig överenskommelse sa fd ägaren att hon skulle givetvis hjälpa till med strö och mat så länge fölet gick vid stoets sida och bodde i min box. Vi delade stall under hela tiden. På fem månader har jag fått 1½ spånbal och 1 säck lucernpellets vilket motsvarar en veckas förbrukning. Jag har räknat ut att jag lagt ca 1500 kr/ mån på extra strö och foder mm pga fölet. När fölet blev halt fick min häst stå i box i 5 dagar med föl och det gick en spånbal om dagen :mad: inte en hötuss i bidrag.

Själv hade jag aldrig kunnat åka och hämta hö eller spån till mig själv och inte lägga undan några balar som tack till den som tog hand om mitt föl. Jag skulle heller aldrig kunna ha ett bekvämt samvete om jag viste att någon höll på att knäcka sin ekonomi för att fodra sitt sto rätt för att mitt föl skulle må bra. Fölägaren tjänar mer än dubbelt så mycket som mig, har ny bil i 300 000 kr klassen, värstingtransport och minst två sadlar som inte kostat under 35 000. Min dyraste sadel kostade 500 kr och bilen säger jag bara suck om. Så jag tror inte det handlar om grundekonomin. En del folk har inte folkvett bara :crazy:

Mvh Voff

:) i detta fall jag beskriver handlar det om ekonomi eller felprioriteringe:)

En del människor som själva har gott om pengar och alltid har haft det förstår helt enkelt inte hur det är för andra som inte har lika mycket, för dem är det ingen sak att lägga ut en massa pengar för ett föl och därför fattar de inte vad det kostar dej:mad: Om du inte talar om det för dem....

Jag har en del såna exempel, det är vansinnigt irriterande, en nonchalans för vad saker kostar som kan göra en vansinnig när man inte själv har samma möjligheter att ligga ute med en massa pengar:cool:

Foder och strö har jag aldrig blivit av med vad jag vet. När jag stått i andra stall än mina egna har hö, strö och kraftfoder ingått i hyran.
Däremot har folk lånat saker av mig när jag inte var i stallet tex:
*Sadel (de hade ingen sadel till sin häst så då tog de min utan att fråga ganska irriterande då jag fick ställa in träningar för att min sadel inte fanns hemma)
*Träns (mitt träns var snyggare än deras :cool: )
*Sadelgjord (den gjorde en sväng till Skåne och tilllbaka när hyresgästen som tog den flyttade hem igen)

Men det värsta alla kategorier:
Mina HÄSTAR!!! Ena hästen hade varit skadad och skulle vila 4 veckor efter 3 veckor började tjejerna i stallet rida henne... Den andra hästen hade jag precis köpt och en av tjejerna tyckte hon var fin så vips var hon borta! Kan säga att jag blev helt totalt rosenrasande när jag kom till stallet och skulle ta in mina hästar och de var borta! Men enligt stallägaren fick jag skylla mig själv som inte red som jag skulle :eek:

Mina HÄSTAR!!! Ena hästen hade varit skadad och skulle vila 4 veckor efter 3 veckor började tjejerna i stallet rida henne... Den andra hästen hade jag precis köpt och en av tjejerna tyckte hon var fin så vips var hon borta! Kan säga att jag blev helt totalt rosenrasande när jag kom till stallet och skulle ta in mina hästar och de var borta! Men enligt stallägaren fick jag skylla mig själv som inte red som jag skulle :eek:

MEN, hur fasiken är människor funtade....:eek: Jag tackar gudarna att jag slipper stalla in mina hästar..... herregud, jag hade blivit komplett GALEN:devil:

Ja det var bara för mycket.
Men nu har jag eget stall sedan några årmtillbaka och det är underbart! :love:

kl

*skänker en tacksam tanke till mina stallkamrater och stallägare som är guld värda i alla lägen*

Oj vad jag har stött på många som inte har råd att ha häst.

Tex en person i förra stallet jag stod i skulle köpa hö av mig, höt försvann men inga pengar fick jag :mad:

Att folk lånar mina grejer går bra, dock inte sånt som jag använder varje dag tex skulle någon låna min sadel eller träns å jag ska ut å rida och det inte finns där skulle jag bli skogstokig.
Däremot om någon lånar min kapson, tömkörningsgrejer, hinder, grepar osv så går det alldeles utmärkt, men har man sönder mina saker får man bannemej köpa nytt!

Och det har folk problem med i nuvarande stallet jag står i utan de tycker att de kan ju inte rå för att det gick sönder just precis när de använde grejorna.
Men till saken hör att de saker de har haft sönder har berott på felhantering och att de inte är rädda om sakerna.

Så nu överväger jag att inte låna ut en endaste grej till någon! :devil:

Det tycker jag du gör rätt i.
Jag lånar bara ut saker till vänner o knappt det.

Hade en "kompis" som brukade sno hö av min andra kompis när hon var för lat att klättra upp på skullen. Jag sade till henne, men inte lyssnade hon på det. Otroligt vad folk har mage att göra.

Men vad finns det för folk egentligen?!
För ett tag sedan så fanns det en artikel på Hästnyheter om en tjej som bötfälldes efter att ha tjuvridit någon annans häst, det är faktiskt anmälningsbart vilket kan vara bra att veta om man råkar ut för det.

VA???? :confused:
Herregud, vad är det för FEL på människor?! :mad:
Blir fasen chockad när jag läser vad du råkat ut för...

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka