Hästkunskap

Sv: Hästkunskap

Det finns säkert folk som är duktiga på foder och annat här. Problemet är bara att veta vem. Jag kan ju inte veta om personen som svarar mig är hippolog, lantmästare eller bara hobbymänniska och kan uttrycka sig bra.Man kanl ju inte direkt kräva att nån måste faxa över sina betyg innan de svarar. Därför ringer jag ofta veterinär eller nån annan om jag har en fråga som jag bara vill veta NU! eller läser i en bok.
En del här har lagt ut så många inlägg att jag ibland undrar om de verkligen gör annat än att sitta vid datorn.
Själv har jag rätt mycket att göra och ibland går det flera dagar utan att man hinner eller har lust att slå på datorn.

Håller med om att det är för många som köper för svåra hästar för dem. Det verkar ha blivit fult att inte vara en dödspilot. Dvs, om man inte kan/vill hantera en häst som far och brallar kan man inte rida... Ett livsfarligt tankesätt!

Att man sen frågar folk för att lösa sina problem är jätteviktigt! Ingen kan lösa alla hästiga bekymmer helt själv, många gånger kanske det räcker att veta att andra har/har hafr samma bekymmer för att vardagen skall kännas lättare?

Jag tror nog inte att man inhandlar problemen/ problemhästen med flit utan att det snarare beror på en stark övervärdering av ens egna kunskaper. Det kan vara lätt i teorin, men praktiskt så ÄR hästen större, starkare och inte minst snabbare.

Sen verkar just slantarna vara begränsade eller felprioriterade: en BRA häst kostar pengar, hur du än värderar och inte bara sett till tävlingsresultat. En god läromästare eller en trevlig familjehäst kostar oftast mer. Likaså vidare träning av häst eller ryttare.

Det är inte bara på Buke det *kan* vara problem att hitta de duktiga personerna med goda kunskaper; även irl kan det vara svårt att få koll på hur mycket kunskap ens bollplank eller lärare besitter. Det gäller att lära sig att ställa sig själv och omgivningen de lite klurigare frågorna. För vår egen utveckling är också vårt eget ansvar.

Vill samtidigt rikta ett tack till Buke, Gunnar och alla medlemmar. Jag har lärt mig massor, omvärderat en hel del åsikter och ståndpunkter och förhoppningsvis ramlar jag över fler saker under tidens gång :bow:

ang skrev:
Sen verkar just slantarna vara begränsade eller felprioriterade: en BRA häst kostar pengar, hur du än värderar och inte bara sett till tävlingsresultat. En god läromästare eller en trevlig familjehäst kostar oftast mer. Likaså vidare träning av häst eller ryttare.

Det här tror jag också tyvärr. Oftast köper de minst rutinerade ryttarna tex en travare eller en fjording i stället för en utbildad läromästare som hade ett bättre alternativ. Bra hästar
kostar pengar.

Sedan tycker jag man kan få mycket varierande svar på buke. En del är jätteduktiga medans andra tyvärr är enkelspåriga besserwissrar som inte kan särskilt mycket :smirk:

"Sedan tycker jag man kan få mycket varierande svar på buke. En del är jätteduktiga medans andra tyvärr är enkelspåriga besserwissrar som inte kan särskilt mycket"

Precis! ibland hinner man ju knappt säga något förräns nån kommer och kör över en som ett expresståg.
Sedan finns det en del som ska vara så otroligt viktiga och veta allt och tala om för en själv hur det ska vara. sen kollar man upp dem och ser att de ibland är yngre än en själv eller i samma ålder och man har ungefär samma bakgrund med tex. hästskötarutbildning.
Tipsar någon nån om nåt enkelt så nog sjutton ska det komma nån annan och börja bjäbba om nåt pyttelitet som knappt har nåt värde.

:rofl:

Ja, man gör väl det. Men ändå - tänk vad MÅNGA synpunker man får i stället för en oemotsagd felaktig bok eller tidning ...

Essie skrev:
Undrar hur det står till med folks hästkunskaper, i alla fall när man läser frågeställningarna i de olika forumen. Det verkar som folk köper sig en massa problem, hästar som inte går att skos, hingstar som går på bakbenen och en massa andra problem

ESSIE: Som hästägare är man aldrig fullärd! Eller du kanske är proffs?! I så fall kan väl du komma med råd till alla stackars människor här på Buke.

Jag ser dessa forum som en möjlighet för mig som hästägare att få hjälp när det kör ihop sig. Jag kan mycket, har jobbat mycket inom hästnäringen, är hästägare, har gått högskolekurser inom hästvård etc, ändå lär jag mig något nytt när jag läser här på Buke. Det är väl toppen att vi hästägare här är så ärliga att vi erkänner våra problem - frågar efter hjälp och får hjälp, istället för att vi gömmer oss hemma - tiger och lider!

bengall skrev:
Att "köpa på sig" problem säger jag inget om.
Hästarna kan ju ändra sig betydligt när dom kommer till en ny ägare/nytt stall.

Däremot tycker jag att det många gånger saknas grundläggande hästkunskap (hantering, skötsel, vård, foder). :mad:
Många verkar tro att det räcker med att kunna rida...............en stabil ridskolehäst. :crazy:

Man kan inte "köpa på sig en problemhäst". Däremot kan man "köpa på sig en häst med problem" skapat utifrån tidigare ägares okunskap utifrån hästar.Skall man jobba med hästar måste man FÖRST lära sig att tänka som hästar och arbeta utifrån deras naturliga förutsättningar. Hästar är flock och framför allt flyckt djur. Alla flockdjur söker en ledare (förutom den som är högst i rang) och kommer ovillkorligen att fly vid vittring om fara så vida inte den som innehar ledarskapet och tryggheten för den mera ranglåga genom sin trygghet inte anspeglar att det finns anledning till att fly.

Jag är lite "grön" på hästar då jag bara har 43 års kunskap utifrån hantering,ridning,tävling,avel,träning samt på senare tid utbildad hovis.

En sak har jag dock lärt mig, ödmjukheten över att arbetar man med hästar lär man sig ngn nytt VARJE dag. Fullärd blir man aldrig och kunskap är inte tungt att bära. ;)

P.S. Den som inte anser sig fullärd gör klokt i att se Monty Roberts på Flyinge nu på lördag kväll. ;)

Senast ändrad av en moderator:

En del tror jag köper på sig/lånar problem, fast jag har ytterligare en teori.
Visst har man sin egen häst på papper och i tanke, men i hur är det egentligen när du är i stallet?
Alla stall har någon förstå-sig -påare som ofta är en person som syns och hörs. Dessa har väldigt mycket åsikter om det mesta.
Har varit i sådant stall en gång, den personen hade sina stallgäster i ett låst grepp, kunde i princip inte köpa/göra något utan denna personens godkännande. Resultatet blev att de sprang och frågade henne om allt istället för att tänka själva
Även om denna personen kanske saknas i andra stall så pratar man med sina stallkompisar, som även de har olika kunskap, om olika saker och går och klurar på de de har sagt.

Slutligen ligger det i människans natur att göra en höna av en fjäder.
En tjej från ett tidigare stall gick hem från stallet och ut här på forumet och bad om hjälp med sin stegrande ponny.
Vad som hade hänt i stallet vad att ett smärre kaos hade uppstått vid grindhålet när de skulle ta in, resultatet var att hennes ponny blev rädd och stegrade sig. Tråkigt nog höll hon i grimskaftet och naturlig reaktion var att hon blev rädd.

På forumet lät det som om ponnyn alltid stegrade sig när man skulle ta in den - verkligheten 1 gång

Apo

Tror det är väldigt svårt att hitta en vad du verkar mena perfekt häst. Visst , att köpa en häst som går på bakbenen etc kanske inte är ngn vidare bra idé. Men som någon skrev behöver ju ine det betyda att det alltid kommer var så. Kan man inte själv kanske man tar hjälp av ett proffs. Annrs får jag väl hålla med om att det är dumt.

Så här skrev jag:
Att "köpa på sig" problem säger jag inget om.
En viss skillnad mot "köpa problemhäst". :angel:

Jag menar INTE att man måste vara "fullärd" innan man skaffar egen häst. Fullärd blir man som sagt aldrig.
Däremot anser jag att GRUNDLÄGGANDE kunskaper många gånger saknas. Dom kan rida, men inte mycket mer.

Man kan jämföra det vid att det skulle räcka med att kunna köra bil för att få körkort. Trafikregler och övrigt behöver man inte kunna. :crazy:
Däremot behöver man ju inte vara en erfaren tävlingsförare för att få körkort.

/Bengt

*Lånar delvis knapp* :) (Svarar både på ditt inlägg, och allmänt)! :)

Jag förstår vad du menar. Att man bör ha en viss grundläggande kunskap om hästvård, sjukdomar, ridning m.m. innan man skaffar häst. Och iof så håller jag med. Tycker att många ridskolor fokuserar för lite på teori och för mycket på ridning.

(Allmänt svar nu då) :)

Men, min erfarenhet säger att det är när man har egen häst och ska fatta egna beslut som man lär sig hästkunskap ordentligt.

Och det krävs egen häst för att man ska lära sig från grunden. :)

Jag lär mig genom de situationer, skador/sjukdomar och hanteringsproblem som uppstår... Jag lär mig också genom att handskas med många olika hästar, samt att lyssna på, och ta hjälp av hästkunniga i min omgivning. Ju mer erfarenhet jag får desto mer kan jag värdera, och ibland omvärdera, de råd jag får av andra.

Att vara hästagare är som att vara förälder. Teorietiskt kan man lära sig och åsikter kan man ha. Men kunskapen kommer av praktik! :)

Norrland

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Men vad är grundläggande hästkunskaper?? Det du kan kan kanske inte jag och det jag kan kan kanske inte du, alltså det kan vara så olika ju. Jag har aldrig sett en häst med strålröta är jag okunnig då? Jag kan inget om avel, förutom att ett sto går dräktig i 11 månader( inte för Hera....). Jag är ingen höjdare på ridning, men har faktiskt ridit in en häst. Jag har problem med ledarskapet mellan mig och min häst, men tror att det är så jag är även mot människor. Alltså är det något som jag måste fundera mer på.
Tror att många människor som frågar saker här på buke har grundläggande hästkinskaper, men frågar för att få stöd i sina funderingar. Jag gör det oftast.

Grundläggande hästkunskaper är för mig:
- hantering.
Veta hur man "börjar" bygga upp ett ledarskap genom ledövningar.

- skötsel.
Veta hur man ryktar. Kunna ta hand om enklare sår och skador.

- foder.
Kunna lägga upp en enkel foderstat, t.ex. med hjälp av program.

- utrustning.
Veta hur utrustningen ska sitta på hästen.
Kunna avgöra om en sadel sitter bra eller iaf hyffsat.

- ridning.
Veta hur man rider på ett säkert sätt för både häst och ryttare.

Sen anser jag att man ska ifrågasätta sånt man hört och läser. Att inte bara resonera "så gjorde dom på ridskolan" , "h*n säger så" eller "så står det i boken".
D.v.s. tänka lite själv.

Som sagt, det är svårt att skriva vad som är "grundläggande", men jag har försökt att ta upp några punkter som JAG anser viktiga.

/Bengt

Håller med..... jag tycker allt vad hältor, skador och diagnoser på skador är förkastligt att be om råd på på forumet om man bygger sin tillvaro runt svaren så att säga, däremot finns det alltid ett värde i att utbyta åsikter och erfarenheter. Visst finns det mycket grundläggande frågor här som det är lätt att om man betraktar sig själv som erfaren tycka är basic och elementära osv, men som nån annan sa så är det ju ett FORUM, vem har sagt att det är ett forum på elit kunskaps nivå, där andra inte har tillträde eller rätt att ställa frågor...man får ta det för vad det är och använda därefter.

Jag har kunskaper i ledarskap. Jag har läst en hel del om det, men i praktiken har jag svårt med min stora häst. Han har slitit sig från mig några gånger när jag leder i grimma. När jag gör ledsrskapsövningar så fungerar det jättebra, precis som det ska, fast det är precis som om det inte hjälper mot att han sliter sig ( som han för övrigt bara gjorde dagtid och inte när det var mörkt, så jag använde bara träns till hagen). Han bråkar inte annars ( tex vid ryktning eller kratsa hovarna eller allmän hantering), men vi har problem med ridningen. Shettisen har fugerat i alla sammanhang och är jätteduktig, men han är hingst och börjar testa. Då skrev jag en tråd här om hur jag skulle göra för att kunna gå med båda hästarna samtidigt som jag har gjort tidigare. Istället fick jag svar om att jag måste lära mig om hingstar och att jag skulle kastrera honom. Han var dum mot den andra hästen när jag ledde båda två, men var snäll och trevlig mot mig( förutom när han försökte hoppa upp på min man, vilket han inte gör mer). Jag löste problemet själv, egentligen har inte jag och sjhettisen problem med ledarskapet, men han testade om det fortfarande var jag som bestämde och accepterade att det var så.
Däremot sitter nog problemen hos mig, jag har nog en underlägsen hållning, även för männikor och det är nog det som framkallar tester.
Jag kan lägga om sår, kan rykta, jag grunderna i ridning (och ännu mer i teorin), men jag kan inget om foder. Jag vet att det är bäst med fri tillgång på grovfoder, att vid proteinbrist i hö kan man fodra ganska mycket med lusern ller mindre med soja osv, men att räkna ut mängden kan jag inte. annars kan jag allt det du räknar upp ( och i teorin ännu mer).
Jag tycker inte att jag har lite hästkunskaper, men ibland är det jobbigt att lära så mycket som man gör på buke. Någon skrev att ju mer man läser desto mer inser man att man inte kan.

Ja, men egentligen hur många gör som bukefolket säger i alla fall? Jag frågade om råd med min shettis som är bukig, men har samtdiigt kontakt med veterinär. Jag blev tipsad om att ge honom ett kg lusern och tre kg hö, men han får ett kg lusern och fri tillgång på hö, för det tycker jag är bäst. Ni här kan ju inte veta svad som är bäst för min smala shettis, men om veterinären inte tycker att det är någon fara, så kan det vara bra att höra andras åsikter. Jag har haft tur med mina hästar, jag har bara haft häst sedan -97, men har aldrig haft en halt eller skadad häst. Mina nuvarande hästar har varit förkylda en gång i vinter, den stora skadade sitt knä på en sten för några år sedan och syddes med några stygn och så en annan häst jag haft fick foderstrupsförstoppning av att äta kraft grund utan att var uppblött ( hade hästen inackorderad och fick höra att man inte behövde det och jag litade på henne då hon är uppfödare, fast nu skulle jag aldrig fodra med det torrt). Det är egentligen allt som har drabbat mig och mina hästar, så jqag kan tex inget om hovbölder, strålröta, hovbensrotation och så vidare. Det är saker jag vill veta mer om men som jag inte riktigt har vågat fråga om eftersom jag skulle anses som mindre vetande då! Och det vill jag ju inte!

Enya skrev:
Det är egentligen allt som har drabbat mig och mina hästar, så jqag kan tex inget om hovbölder, strålröta, hovbensrotation och så vidare. Det är saker jag vill veta mer om men som jag inte riktigt har vågat fråga om eftersom jag skulle anses som mindre vetande då! Och det vill jag ju inte!

Jag tror fler än du tror tar råd väldigt alvarligt här. Just därför tycker jag att man får se upp med både hur man rådger och vad man ber om råd om, därav mitt exempel tex att inte be om diagnoser på skador osv... att däremot byta erfarenheter runt hur folk tränar sina hästar osv är väl bara trevligt och nyttigt?

ang. kunskap och icke kunskap så tycker jag det är en mognadssak att våga fråga om saker man inte vet. Ju längre man håller på med hästar tycker jag man inser att man har saker att lära sig ALLTID. INGEN är fulllärd, däremot är det en fara i att INTE ställa frågor eller kunna ta råd av någon runt saker man är mindre bra på. så att vakta sig av rädsla för att framstå som mindre vetande tycker jag inte är en särskilt bra strategi, om du förstår hur jag menar (i bästa avsikt, alltså inget nedklank).

Jag förstår hur du menar! Men just för att jag inte kan något om sånt som jag nämde tidigare så läser jag allt jag kommer över om det, för att lära mig mer, men jag har ändå aldrig sett strålröta med egna ögon och vet inte hur det ser ut.

Ja kanske finns det många fler som följer råd härifrån till punkt och pricka, trots att det är helt fel, men där kommer ju den egna kunskapen in. Att vara källkritisk tjatar skolorna om att man ska vara, varför är folk inte det? Även som 13 åring har man väl hört de orden? Men jag tycker att det är bra att folk frågar, hur galet det än kan låta. Man kan kanske lyckas omvända en person, och det är ju bra!

Nu är det också lite "inne" att syssla med NH och att göra det på hästens vis och så vidare, men vad en del människor inte har förstått är att hästar inte är snälla mot varandra om de går över gränsen mot varandra. Då blir det sparkar och bett, men om en häst går över gränsen mot en människa så klappar man bara på den och säger att den är duktig. Det rfinns månaga som kan sin sak, men det finns också många, framförallt yngre som inte kan det riktigt och som kör medatt man inte slår sin vän. Nej det är klart att man inte gör, men det är skillnad på att markera och att misshandla. Skulle någon av mina hästar sparka mot mig/på mig så sparkar jag tillbaka.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 120
Senast: linnsan
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
592
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama