Hästkunskap

E

Essie

Undrar hur det står till med folks hästkunskaper, i alla fall när man läser frågeställningarna i de olika forumen. Det verkar som folk köper sig en massa problem, hästar som inte går att skos, hingstar som går på bakbenen och en massa andra problem

Sv: Hästkunskap

hmm ja, de flesta vill väl ha något att arbeta med och utbilda sig med..
visst kan det vara skönt att ha en helt färdig häst som är pigg när man vill det och är lugn när man bara vill ta en lugn tur, men många tröttnar snabbt på att sitta och knappt göra nånting utan att hästen sköter allt, därför skaffar man sig problemhästar :smirk:

själv ska jag ha en färdig häst när jag väl köper en.. *lat*

kankse vore bäst med egen utbildning först innan man ger sig på unghästar, hingstar o dyl :smirk:

Jag var en sån som köpte/lånade på mig problem. Sen fick jag låna en BRA häst, och jäklar i gatan vad roligt det blev med hästeriet, det blev en helt annan nivå liksom. Och inte f-n får man nåt gratis, man får jobba hårt även om hästen är vettig och har lätt för sig. På ett halvår tränade jag upp hästen från en hyfsad LB till stadig LA:5 och träning på MSV nivå.

Jag tror många helt enkelt inte VET hur det är att ha en häst man kan lära sig från utan att riskera livet. Visst lär man sig saker av "tossiga" hästar också, men ack så lite jämfört med det slit man lägger ner.

Att "köpa på sig" problem säger jag inget om.
Hästarna kan ju ändra sig betydligt när dom kommer till en ny ägare/nytt stall.

Däremot tycker jag att det många gånger saknas grundläggande hästkunskap (hantering, skötsel, vård, foder). :mad:
Många verkar tro att det räcker med att kunna rida...............en stabil ridskolehäst. :crazy:

Kanske finns det många sånna här för att det är många sånna som får problem, och detta är ett forum tänkt att vara kommunikationskälla för folk som har problem? :smirk:

Jag tycker att det är bra att folk vågar fråga och inte tror att dom kan lösa allting själva!

Visst,forumen är fyllda med trådar om problem av olika slag. Men egentligen - hur ofta skriver man ut att man är såå nöjd, hästen funkar perfekt och liknande? Det är ju sällan det man är intresserad av att diskutera.
Jag skriver trådar när jag stöter påproblem eller som ren utbildning... OM jag hade det problemet, vad gör jag då?
Men alla andra dagar då? När allt flyter på fint,kasnke inte perfekt, (hur ofta är det det?) men så att jag är nöjd. Problemfritt, då har jag inte så stor anledning att skriva en tråd... Och betänk antalet hästar,hästägare, skötare mm såär det inte såå enormt mkt problem?

Frågan kom lägligt, då jag diskuterade ungefär detsamma med min 14-åriga dotter igår.
Vi har en foderponny, som vi har funderingar att köpa. Han är lagom ålder som förstahäst, sticker ut i mängden, är görgo, social, trafiksäker, arbetsvillig, lättlärd, kan det han behöver för hobbybruk....men han bockar när han blir känslosam och hostar på vintern. Det sistnämda gör honom till den ickeperfekta ponnyn...eller till den sk. problemhästen, vilket i sin tur gör han till en "billig" häst.
Dottern älskar "sin" ponny men vill samtidigt ha en häst som inte bockar...frågan är vad vi skulle få för samma pris? Billiga erfekta ponnyer finns kanske men de har inte korsat våra vägar... Det är helt enkelt så att för oss och många andra så handlar det om billig häst eller ingen häst alls.

Mycket klok frågeställning!!!!!! Och ingen blir klokare av alla dessa förslag till lösning som presenteras här, typ: jag har hört att....

Dessa forum får mej att tänka på ordspråket : "en blind som leder en blind" :rofl:

Jag tror inte att det är rätt personer att ställa sina frågor till här!

Jag tycker att det handlar om vilken typ av problem man har ifall man frågar här eller inte. Foder frågar jag inte om här, utan folk jag vet har goda hästkunskaper. Däremot har jag frågat om lastningsproblem och fick många intressanta tips!

Sen beror det förstås på också hur man värderar svaren man får här ;)

Jag kan väl hålla med delvis men å andra sidan kan man inte vara ha en lite mer förlåtande inställning? Alla har varit nybörjare någon gång även om en del verkar glömma bort det väldigt snabbt. Om jag får tycka något i all min okunnighet så har det blivit väldigt "stickigt" i hästvärlden, mellan hästfolk alltså. Min sambo som inte alls är hästkunnig eller intresserad är helt förundrad över hur snorkigt och otrevligt hästmänniskor bemöter varandra i t ex ridhuset och på tävlingar. Han står rätt mycket på läktaren och säger att det snackas MYCKET SKIT där om hur andra rider och hanterar sina hästar. Noll hänsyn till varandra i ridhuset. KLarar du inte av din häst så har du f-n inte här att göra etc. Har alla råd att köpa en högt utbildad häst som går som en klocka?
Själv har jag oftast haft unghästar och själv utbildat dem till en nivå som jag klarar av, visst jag har misslyckats någon gång och fått inse att denna hästen är inte min typ eller att jag är inte hans typ, men oftast har det gått bra. Nu på senare år är det ganska lätt att tappa självförtroendet när det finns så många som bara ägnar sig åt att döma andra - var lite hyggliga och erbjud hjälp eller er stora hästkunskap på något sätt i alla fall.

En annan sak; medelåldern här på Buke är kanske inte så hög och, handen på hjärtat, inte visste du väl allt vid 13 års ålder? :bow:

Sen kan man ju undra hur det är med orskak verkan i dessa fall.

Jag är jättenöjd med min häst han är stabil, tycker om mig och gillar att lära sig saker :love: .

Nejdå, jag visste långt ifrån allt vid trettonårs ålder och att hantera, rida en häst är som jag ser det är ett livslångt lärande, men att ge sig på unga hingstar och inte veta vad man ska göra då hingsten går på bakbenen är bara ett exempel på alla"världsmästare". Många svar på mitt inlägg vittnar även om ödmjukhet inför att hantera hästar

Okej, lite avbön ska jag göra, jag har haft hästar som jag har haft problem med men, jag har haft förmånen att ha förmånen att ha kunnigt häst folk att ventilera min bekymmer med och då menar jag inte "världsmästare"som hästvärlden tycks drälla av, typ folk som fnissar och pekar finger åt andra, lyssna se och sovra hårt det lönar sig.

Jag tror faktiskt inte att personer koper pa sej problem, utan skapar problem. Den ratta hanteringen finns helt enkelt inte dar.
Dessutom overskattar de flesta personer sin egen kunskap. De koper en hast som ar lite vass och som ar bra hanterad, sa det funkar i alla fall, men sedan nar hasten upptacker att den nya agaren inte har samma koll pa laget sa borjar den braka.

Nar det galler att kopa pa sej problem, sa ar det manga som tror att de kan battre an personen som ager hasten och darfor koper de den, tankandes att de kan fixa hasten snabbt.

Nar det galler att fraga om rad pa Buke, sa finns det faktiskt manga duktiga personer, inom bade hantering och ridning, sa Buke ar ett jattebra stalle att fraga pa.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 120
Senast: linnsan
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
591
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst