Hästkräk... (problem vid anspänning)

gadriel

Trådstartare
... eller ja, det är ju snarare ägaren som inte uppfostrat honom *suck*.

Haft foderponnyn i drygt en månad nu och nu börjar han funkar ganska bra. När jag först fick hem honom bet han efter mig (dom har matat honom mkt från handen), försökte springa över mig när jag ledde honom, frös fats i marken när jag skulle hämta han i hagen, vänder häcken mot mig i stallet, trippar som en idiot när jag band fast honom stod allt annat än still vid brostning. Men han är ju SÅÅÅ SÖT så då gör det inget att han beter sig som en :devil:...:crazy::crazy:

Nåväl, jag har fått bukt med det mesta nu och nu är han oftast väldigt trevlig att hantera även om man får vara överkonsekvent. Däremot är han fortfarande väldigt olydig vid anspänning. Jag är stenhård med att han ska stå still när jag spänner för och det fungerar bra, däremot hinner jag knappt sätta ner rumpan i vagnen förrän han vill iväg. Håller jag igen både stegrar han och framförallt bockar. Smackar jag fram så går det bra. Idag hamnade vi lite avigt och istälelt för att gå framåt stod han som en dåre och bara bockade och hamnade på sambons bil :o, det gick dock bra förutom en liten buckla i bilen, men jag bestämde mig för att nu blir det inget körande förrän den lilla :devil: kan uppföra sig.

Är det någon som har ngt bra tips hur jag ska gå till väga? Jag tänkte att jag skulle träna att han bara ska stå still en lång stund efter jag spänt för. När han fixar det tänkte jag att jag kan börja med att gå bredvid honom en bit, samt öva många halter och envisas med att han ska stå en stund och när han är lugn och avslappnade hoppa i vagnen. Tänkte att man då förhoppningsvis minskar sträckan man går med honom till man kan hopap i vagnen på stallplan utan att han får spelet. Tror ni att det är bra eller har ni andra tips?

När man väl kommit iväg är han oftast lydig men med massor av energi (jobbar även här på att han ska slappna av mer i alla gångarter). Men han står stilla i halten även om han kan vara lite otålig om han är upp i varv.
När jag jobbar han i kapson från marken eller bara leder honom är han väldigt lugn, avspänd och lyhörd.

Tänk vad lite vanlig simpel uppfostran hade gjort den hrä po0nnyn trevlig i frånbörjan *suckar*.

Sv: Hästkräk... (problem vid anspänning)

Oj då, kära nån... :crazy:
Ehum, du hade väl en lugn och trevlig fjording nyss! :devil:
Nä, ta all grundfostran från början och se till att du och ponnyn fungerar tillsammans utan vagn i alla situationer så kanske ni slipper bilbucklor framöver! :idea:
Ursäkta att jag retas... ;) du vet ju vad du måste göra... eller hur?!? :)

*asg* jo med betoning på LUGN ;) I övrigt lat och matfixerad :crazy:. Hon har flyttat till Kalix nu till en matte som bara vill lulla lugnt i skogen. Fått en 21-årig kompis också så hon slapp småglinen här hemma.

Jo får nog göra det, släppa vagnen ett tag. Som sagt, jobbat med han två gånger i kapson och han fattar SÅ snabbt, verkligen kanonduktig och sammarbetsvillig så jag ska nog lägga tonvikt vid markarbete, ledövningar och tömkörning (och få han att vara lugn och avspänd där).

Är ju lite att jag vill att han ska få motion också men det går ju att longera lite också och han rör sig mkt i hagen med.

Första gången jag gick en promenad med honom stirrade han som en tok och skulle bara kolla in tjejerna och gnägga och greja, gjorde en övertydlig tvärhalt och han satte sig nästan på baken för att inte gå in i mig och bara stirrade på mig, efter ett par halter till var han helt uppmärksam på mig istället och totalt konfunderad över vad han hamnat hos för dåre som betedde sig så :eek:;)

Jag hade nog börjat med, förutom mer vardagslydnad, att longera eller tömköra på volt en stund innan. Hästar med så mycket överskottsenergi lär sig ingenting eftersom de bara står och trilskas. Har ett fullblod som behöver bli longerad några varv i trav och galopp innan ritten, annars är hon en riktig :devil: och bockar och stegrar av ren överskottsenergi. Hon har också lite svårt för det där med att respektera människor ibland, även om hon aldrig är elak, bara dåligt uppfostrad.

Ta hjälp av någon som håller i hästen när du går bak till vagnen och hoppar upp. Du ska hinna sätta dig ner och ta tömmarna, andas lite och fundera över smartaste vägen framåt innan medhjälparen släpper. (Och då får inte hästen studsa framåt eller börja bocka, utan du behöver vara med ordentligt och bromsa med både rörst och töm.) Beröm massor när han står stilla och medhjälparen kan kanske ge en godbit i samma ögonblick också. Hoppa sedan ner, spänn ifrån och spänn för igen och gör om samma sak. Öva, öva, öva! :)

hej nu är det ju även så att det tar bra mycket mer tid än bara en månad för din häst att acclimatisera sig till sammans med dig och sin nya flock i sitt nya stall. så sky:)ll inte bara på dålig uppfostran . en häst är ingen sak som beter sig lika not alla .. lycka till med din häst...

hej nu är det ju även så att det tar bra mycket mer tid än bara en månad för din häst att acclimatisera sig till sammans med dig och sin nya flock i sitt nya stall. så sky:)ll inte bara på dålig uppfostran . en häst är ingen sak som beter sig lika not alla .. lycka till med din häst...

Sant men jag har varit och provkört honom och tittat på honom hos sin ägare och då betedde han sig likadant (hennes man höll i hästen när vi skulle köra iväg annars hade han säkerligen bockat då med) så jag såg att han betedde sig illa redan där, och många dumma grejer han gjorde där har han redan slutat med efter han kommit hit så just i detta fallet skyller jag på ägaren.

Annars håller jag med om att de beter sig olika mot olika folk, t ex beter han sig annorlunda mot min sambo, dvs bits och är allmänt bufflig och tjurig. Så gör han inte med mig längre.

Jag hade nog börjat med, förutom mer vardagslydnad, att longera eller tömköra på volt en stund innan. Hästar med så mycket överskottsenergi lär sig ingenting eftersom de bara står och trilskas. Har ett fullblod som behöver bli longerad några varv i trav och galopp innan ritten, annars är hon en riktig :devil: och bockar och stegrar av ren överskottsenergi. Hon har också lite svårt för det där med att respektera människor ibland, även om hon aldrig är elak, bara dåligt uppfostrad.

Ta hjälp av någon som håller i hästen när du går bak till vagnen och hoppar upp. Du ska hinna sätta dig ner och ta tömmarna, andas lite och fundera över smartaste vägen framåt innan medhjälparen släpper. (Och då får inte hästen studsa framåt eller börja bocka, utan du behöver vara med ordentligt och bromsa med både rörst och töm.) Beröm massor när han står stilla och medhjälparen kan kanske ge en godbit i samma ögonblick också. Hoppa sedan ner, spänn ifrån och spänn för igen och gör om samma sak. Öva, öva, öva! :)

tack för tipsen :)

I förgår tränade jag han i bara grimman att stå i skaklarna och upptäckte att han är väldigt osäker på skaklarna och rädd om bakbenen. Tror att mycket av stressen när vi ska iväg handlar om osäkerhet också. Ska jobba mer runt skaklarna och se om det löser lite av problemet.

Bra idé att lite "köra in honom på nytt, ett annat tips är att låta honom dra lite tyngre grejer ett tag, då blir det helt plötsligt skönt att få stå still :) Men va minst två när ni pressar honom att lyda.

Jag har en likadan hemma, travponny som aldrig behövt stå still. sticker så fort man tar tömmen...men med tre månaders jobb är det mycket bättre. Jag ryggar honom tillbaka till ursprngsläget varje gång han vill smita fram. Men min bockar inte, möjligtvis piafferar eller stegrar sig lite. Så jag är mera trygg med att inget händer när han är stressad. Värre med din.

Du är fortfarande välkommen att kika förbi på träning på öland eller Udden :)

Ger samma tips som vanligt.
Hitta en gammal harv (liten i ditt fall) och dra runt pa den en stund. Nar hasten ar rejalt trott stannar du den och later den sta. Nar hasten "aterhamtat" sig ber du om skritt igen tills dess du bedommer att han star.
Kommer inte ta manga stopp innan han inser att det ar ruskigt skont att sta still sa lange som mojligt.

Annars anser jag att all "loshantering" ar enbart bra for hastar. Att sta sjalv, los nar man borstar, selar, haller upp foder, mockar whatever gor att de ganska kvickt lar sig att sa stilla. Nar jag lar in mina hastar pa det har ar det samma plats for alla fyra benen. Ett mini steg och backa tillbaka hasten i samma position som innan. Missa en gang och du far borja om.
Galna marren vart helt underbar efetr lite traning pa det har viset och bada mina ettars hingstar acepterar nu att sta i stallgangen los medans jag pysslar i stallet (haft dem i ca en och en halv manad)

En shettis jag körde gick iväg om vi tog i tömmarna när vi skulle kliva i sulkyn. Så länge dom bara hängde så stog han still. Minsta lilla förhållning utöver halvhalt och han började vrenskas även under körning.
Han gick på rösten och vart helt suverän att köra när vi bara kom överens om hur tygeltagen skulle gå till.

Bra idé att lite "köra in honom på nytt, ett annat tips är att låta honom dra lite tyngre grejer ett tag, då blir det helt plötsligt skönt att få stå still :) Men va minst två när ni pressar honom att lyda.

Jag har en likadan hemma, travponny som aldrig behövt stå still. sticker så fort man tar tömmen...men med tre månaders jobb är det mycket bättre. Jag ryggar honom tillbaka till ursprngsläget varje gång han vill smita fram. Men min bockar inte, möjligtvis piafferar eller stegrar sig lite. Så jag är mera trygg med att inget händer när han är stressad. Värre med din.

Du är fortfarande välkommen att kika förbi på träning på öland eller Udden :)

Övat igår igen i bara grimma vid skaklarna, gick mkt bättre än förra gången men fortfarande lite nervös och rädd om bakbenen och svårt att få han rätt mellan skaklarna. Vi tränar på att stå still åt alla håll och kanter till han är tillfreds med skaklarna.

Tror också det är bra idé med ngn tugnt, jag har sambon att ta till när vi ska träna med sele på igen. Har en harv men den funkar inte så bra till bröstsele. Funderar om jag ska ta min grova maratonvagn på ca 250 kg och så kan man ligga på bromsen lite också så borde han få kämpa lite.

Åh, träning är alltid kul. Det är ju lite i längsta laget men om ni har ngn helgträning så hade jag gärna kommit. Min nordsvensk kommer nog i vagn ganska snart (än så länge går det bra iaf) också så hon kunde få följa med också, bra träning.

Senast ändrad:

Ger samma tips som vanligt.
Hitta en gammal harv (liten i ditt fall) och dra runt pa den en stund. Nar hasten ar rejalt trott stannar du den och later den sta. Nar hasten "aterhamtat" sig ber du om skritt igen tills dess du bedommer att han star.
Kommer inte ta manga stopp innan han inser att det ar ruskigt skont att sta still sa lange som mojligt.

Annars anser jag att all "loshantering" ar enbart bra for hastar. Att sta sjalv, los nar man borstar, selar, haller upp foder, mockar whatever gor att de ganska kvickt lar sig att sa stilla. Nar jag lar in mina hastar pa det har ar det samma plats for alla fyra benen. Ett mini steg och backa tillbaka hasten i samma position som innan. Missa en gang och du far borja om.
Galna marren vart helt underbar efetr lite traning pa det har viset och bada mina ettars hingstar acepterar nu att sta i stallgangen los medans jag pysslar i stallet (haft dem i ca en och en halv manad)

Jo jag har ju den filosofin också att hästen ska stå still när man borstar osv så det tränar vi på vid hanteringen, och det tränar jag nu i grimma i skaklarna med att han bara ska stå och slappna av.

Ska se om jag hittar ngt tugnt, fast jag kan lägg lite extra tyngd på maratonvagnen, vi har ju sånna tyngder till traktorn som man kan lägga på.

Tänkte jag skulle ge en uppföljning på den här tråden.

Efter strulet sist så började jag att träna Lilleman i grimma och grimskaft vid skaklarna (som enlgit hon försökte tugga bakfötterna av honom :angel: ). Efter några gånger var han lugn med att gå över skaklarna, backa över som och stå lugnt emellan. Sen testade jag att spänna för några dgara senare och han stod som ett ljus. Sambon fick hoppa i och ur vagnen några gånger och även då stod han still. Väl iväg så började han snabbt stissa och "bli dum", dvs försöka vända, inte vilja stå still utan att lätta lite fram och allmänt arg och istadig.

Efter det började jag tömköra honom för att få ordning på stressen vid körningen. Första gångerna blev han hyperstressad när vi skulle sätta igång och ville snurra runt och stirra så jag fick gå fram till huvudet och stödja upp honom i början men sen skötte han sig ganska bra om än lite stressad i steget. Efter det tömkörde jag honom i grimma istället och han var så mycket lugnare och halterna fungerade bättre när han inte behövde kämpa emot i munnen. Efter ett par gånger tömkörde jag först och sen spände jag för honom, han stod jättefint och jag stod bredvid med tömmarna och han stod till till jag smackade (wei!). Tömkörde bredvid vagnen och han skrittade lugnt och fint. Ett par dagar efter samma sak igen men nu körde vi iväg en bit, gick jättebra första biten sen började han stirra efter ett tag och då hoppade jag ur och gick bredvid till han var lugn, men på hemvägen (tur på 10 min ) var han jättestirrig igen och jag fick gå bredvid för att försöka få honom lite lugnare.

Gången efter stod han också still vid anspänning men jag gick bredvid första metrerna för att kolla av läget. Sen i i vagnen och han gick lugnt. Efter en kvart började han dumma sig och jag fick hoppa ur och stödja upp han (han blri både dum, osäker och stressad på samma gång) och så gick jag bredvid i säkert en timme. Han försökte takta, jag saktade av, takta, sakta av osv. Jag gjorde nog typ 3000 avsaktningar på en timme *suck*. På hemvägen hoppade jag i vagnen igen och tänka sig, efter ett tag så skrittade kusen :eek: Lugnt och fint. Ibland försökte han börja takta, samma sak igen, sakta av och långa tömmar. Valfritt skritt tempo och långa tömmar så länge han höll rätt gångart. Lät han trava lite också, samma sak där, långa tömmar och valfritt tempo men rätt gångart, han gick upp i galopp några gånger men då sakta jag bara av och sen kom han på att han faktiskt kunde trava i lite lägre tempo. Varvade trav och skritt hela vägen hem och han gick så fint.

Häromdagen var jag ute och körde en hel runda i vagnen!! Jag gick bredvid första 5 minuterna eftersom det är då han brukar strula men sen satt jag i hela rundan. Han skrittade lugnt och fint och travade lugnt och fint, nästan lite seg. På hemvägen la han upp tempot men inte mycket taktande ändå.

Jag tror faktiskt det blir ordning på pållen ändå :) Sen har arbetet från marken nog fått honom lite mer harmonisk, trygg och sammarbetsvillig, jag har märkt att hur dum han än är så är det bättre att bara vara lugn och visa till rätta och berömma massor när han gör rätt.

Oj blev långt det här :o

Härligt att höra att ni är på rätt väg! :)
Hoppas på en ny rapport framöver

Har du kvar honom? Jag trodde han var såld nu. Var det inte han som var utannonserad för ett tag sedan? Trodde du tröttnat på hans påhitt... bra kämpat förresten! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 025
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 440
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama