hästkostnader

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

FredrikaC

Jag funderar på att skaffa häst men undrar då om kostnaderna, vad man behöver tänka på. Vilka kostnader blir det i månaden. Alltså hovslagare bla. Jag bor i stockholm så jag undrar ungefär vad det kostar här.

Sv: hästkostnader

Jag bor i Vallentuna, ca 30min norr om Stockholm. Hästen står ca 2-2,5mil från mig (20min med bil sommartid, 15min med tåg).

Stallhyra (box, hö/hösilage, 1st bal torvmix/veckan, mindre ridhus, ridbana, hinder, ut-/insläpp, fodringar, havre + betfor + mineraler (jag ger inget av det till min häst), spolspilta m varmt vatten, uppvärmd sadelkammare, p-plats för hästsläpet): 2850:-/månaden.
Hovslagare: 650:-/gång. Om jag skulle bli tvungen att byta hovslagare, räknar jag med minst det dubbla.
Träning (i första hand dressyr, men bommar/hopp var 3-4 gång): 120:-/gång i grupp á 3st ekipage. 150:-/gång privat. Tränaren bor väldigt nära stallet.
Strö: runt 90:-/balen.
Lucern: 216:-/balen (ca 25kg).
Mineraler: ca 400:-/20kg.
Kolla masken: 200:-/gång, 2ggr/år.
Avmaskning: 150:-/gång, vid behov (beroende på utfallet från Kolla masken).
Vaccination: hästinfluensa runt 1000-lappen (jag betalade 900:- sist. Veterinären åkte ca 1-1,5mil för att komma till oss.), 1ggr/år. Stelkramp ?, var 3e år (jag köpte min nuvarande häst i aug.-11, behöver inte vaccinera förrän i slutet av detta/nästa år).
Omstoppning av sadel: 900-2000:-/gång. "Min" sadelmakare (ca 7-8km från stallet) tar ca 900:-, en sadelmakare i grannkommunen tar 1500-1900:-. Det varierar rätt kraftigt beroende på hur nära stan.
E.T.: 710:-/beh. (inkl reseersättning). Kostnaden varierar beroende på hur långt hon behöver åka. Har ingen större koll på vad andra tar.

Stallhyran häromkring varierar, men ligger i de större stallen på runt 3000-5000:-. Inte sällan går det upp mot 6000:-, om man har en stor häst...

Försäkring, övriga veterinärkostnader, utrustning, utgifter för tävling etc tillkommer förstås.

Stockholm är dyrt att ha häst i, men det mesta kan variera stort.

Jag har två hästar som kostar rätt olika mycket. Båda finns på en större ridanläggning ca 2,5-3 mil norr om Stockholm.

Den ena bor uppstallad. Boxhyran går på 2100 kr. Servicekostnad för morgonfodring/utsläpp, lunchfodring och insläpp/eftermiddagsfodring tillkommer med 2000 kr per månad. Kvällarna delar vi på att sköta.
Jag använder väl 1-2 förpackningar spånpellets i veckan. De kostar ca 65 kr/st.
Han äter hösilage för 1125 kr/mån.
Och en del olika tillskott för ca 400 kr/mån.
Hästen är skodd och varje skoning kostar 1100 kr.
Och så tillkommer ju vaccination, tandkoll, övriga ev veterinärkostnader, försäkring etc.

Min andra häst går på lösdrift. Då ingår visitering och fodring och foder, mineraler etc för 2500 kr vintertid. Sommartid är det billigare iom att silaget inte kostar då de kan gå på bete.
Han är än så länge oskodd. Verkning betalar jag ca 375 kr för. Även för honom tillkommer ju veterinärkostnader, försäkring etc.

Träningar betalar jag för ena tränaren 500 kr, för den andra 425 kr och för den tredje ingenting.

Sjukt dyrt, jag har mina 2 hästar för mindre pengar än din ena uppstallade.. då ingår morgonfodring varje morgon samt lunch om jag behöver och kväll om jag behöver. Mitt hö kostar ca 1000kr i månaden för båda två, på sommaren blir det ju billigare för då äter dom inte så mkt då dom går i sommarhagarna.. Sen betalar jag iof anläggningsavgift 2000 per år för fritt antal hästar, jag har ju inte ens paddock så jag måste ju ha det året om.

Jag köper spånpellets på Plantagen för 39kronor per 16kg säck

Senast ändrad:

Sjukt dyrt, jag har mina 2 hästar för mindre pengar än din ena uppstallade.. då ingår morgonfodring varje morgon samt lunch om jag behöver och kväll om jag behöver. Mitt hö kostar ca 1000kr i månaden för båda två, på sommaren blir det ju billigare för då äter dom inte så mkt då dom går i sommarhagarna.. Sen betalar jag iof anläggningsavgift 2000 per år för fritt antal hästar, jag har ju inte ens paddock så jag måste ju ha det året om.

Jag köper spånpellets på Plantagen för 39kronor per 16kg säck

Fast det är inte så dyrt i en storstadsregion. Jag har fram tills nu betalt 2500/månad för min, då ingår foder och strö och alla insläpp och uttag. Nu har jag flyttat och kommer ner några hundringar, men då får jag jobba mer själv

Finns flera befintliga trådar i ämnet så gör en sökning så kan du få svar eller ställ din fråga i någon av dom.

mvh
moderator
mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 462
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 345
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar