Hästkörkort

Sv: Hästkörkort

Snälla du!!!!!

Svenska kossor är precis lika väl skötta som de flesta av sveriges hästar, om inte bättre!!!!!

En mjölkbonde är beroende av kossorna för sin överlevnad. Och han lägger garanterat ner mer tid på sina djur än vad du gör på hästen!!!! I dag är mjölkbönder så pressade att de inte had råd att vanvårda sina djur. Friska och välmående kor mjölkar mest och är mest lönsamma, och sjuka djur tas omhadn fort, antingen med vård eller avlivning.

Att ha två kossor mitt ute i skogen som ingen vet om är inte möjligt, eftersom alla kossor ska registeras i CDB (centrala djurdatabasen) inom en vecka efter dom föds. Då ska de oxå märkas med öronbrickor, gula ni vet....
seadn kan staten följa dem genom hela livet.

Att säga att kossor och andra djur inte behöver lika mycket ansvar som en häst, och därför inte behöver något "körkort" är så idiotiskt att jag inte tänker kommentera det vidare, jag hoppas bara att du är ironisk!!!

BeastieBabe skrev:
igen, du vet inte vad du pratar om.. grundläggande NH är att vara hästens ledare, inte hela cowboytricksfaderullandet..
vet du hur du bör behandla en häst, dvs inte springa in i boxen ohc rycka i hädsten när du leder eller skärmma den utan göra på rätt hästsätt så räcker det..
det var en gång till du förkrångligade det hela..

och om hästen mår bra eller inte torde inte spela någon roll.. drar dom in ditt körkort får inte du köra bil.. men en bil kan du ställa av, det kan du inte med en häst.. och med så rimliga chanser (300 spänn och en timmes tid av 3 månader) så bör det inta vara krångligt att fixa det..

återigen.. ingen har sagt att dte är något krav att man måste gå kurs..

jag börjar bli trött på att upprepa upprepa upprepa ALLT flera gånger, nej du behöver inte gå kurser, nej det behöver inte kosta, nej du behöver inte hålla på med 145 st olika lösa papper, nej du behöver inte gå kurser, nej det behöver inte kosta, nej du behöver inte hålla på med 145 st olika lösa papper, nej du behöver inte gå kurser, nej det behöver inte kosta, nej du behöver inte hålla på med 145 st olika lösa papper...

det finns tusentals arbetslösa i sverige om du inte märkt av det.. samt att travsporten sponsrar ridsporten en hel del.. så det finns pengar.. det är bara det att just du inte får ett bidrag för att du har en häst som DU inte märker av det..

så vad har du nu för riktiga argument mot hästkörkortet?

Jag har inga argument mot det som företeelse, som jag redan nämnt. Jag tror bara att det blir väldigt svårt att genomföra det i verkligheten.

Och vad beträffar NH är det iallafall för mig o många andra synonymt med ETT av alla de sätt att hantera hästar. Om du menar hästhantering, så skriv det

peter_lundin skrev:
Dina argument fär mig nästan att ansluta mig till de som anser att man skall införa hästkörkort!
PL

Gör du det, så fortsätter jag att vara emot.

Det är, skulle jag vilja påstå, just denna inställning man möter som gör det svårt att utveckla djurskyddet.

Ingen vill engagera sig, ingen vill genomföra ngt som kan skapa minsta besvär för en själv, ingen orkar göra si, ingen orkar göra så och ingen är beredd att göra ngr utlägg.

Är det bara jag som anser att hästhållningen i Sverige inte är tillräckligt bra och att åtgärder krävs ?!? :confused: :o :mad:
Är det bara jag som anser det vara värt ett antal timmars kurstid, att åka och skriva ett prov och betala en ringa summa om man i utbyte får ett bättre djurskydd och en långt mer kontrollerad och påverkningsbar hästhållning ?!? :confused:

Om ingen är beredd att göra något åt saken kan man inte förvänta sig att ngn annan skall göra det heller.
Och i mina ögon KRÄVS en åtgärd.

Senast ändrad:

Min inställning? Jag såg till att skaffa mig kunskap innan jag blev hästägare och såg till att vara omgiven av de som hade ännu mer kunskap än mig vilket jag har lärt mig massor av. Ett sunt förnuft kommer man långt med!

Det är min åsikt att idén är god men man ska genomföra det och det är ett antal timmars arbete innan man kan få detta att fungera med körkort.
Bara för att man inte tycker hästkörkort inte är genomförbart är man en dålig hästägare då?

Skrik inte så, jag får ont i ögonen!
Jag tror inte ett ögonblick att hästhållningen skulle bli mer kontrollerad o påverkbar för att man införde hästkörkort.
PL

Förlåt, det var inte alls så att inlägget var riktat till bara dig. Tydligen så hade jag fått det att verka så när jag av ngn anledning skickat svaret till dig.

Det var snarare ett generellt svar. Ber om ursäkt om det uppfattades som ett påhopp.

Hästkörkort provas redan.

http://www.ridsport.se/2004/dalarnaHastkorkort.pdf

Den stora frågan i det här är vilka ska hålla i dessa kurser..Ridskolor? distrikt?

Det var ett väldans holabalo när det gröna kortet för tävling kom och fortfarande så kan/vill inte alla klubbar ge ens de kurserna..
resurserna är för små...ekonomin lika så..

Men hästkörkortet provas i allafall :) så något görs..

:bow:
jag är lika ivrig som du för att få detta hästkörkort.. det finns så många hästar som lider på insidan pga okunniga ägare.. det är inte 1-2% av alla privathästar.. det är säkerligen uppemot 40% som miss-sköter sin häst på ett eller annat vis utan att det märks, men det är ohälsosamt och förkortar hästens liv..
nu pekar vi juh inte på någon här på buke.. för alla kan säga "JAG gör minsan det som är bäst för min häst" jättebra men alla andra då?

Fram för hästkörkortet!!

då kanske det är dags att göra samma sak med alla hästar som föds och importeras, chipmärka och fälja genom livet.. finns det för kossor så varför inte för hästar?? varför skulle hästar vara svårare än kossor??

Det är inte problem fritt med kossorna.
Vi blev tvugna att byta märken efter nya direktiven. Kossan som alltid varit värdens snällast (togs ut och in av 7 åringar och stod snällt när någon la på täcken och krånglade med bensnören) gick plötsligt inte att fånga efter nya märkningen. Hon tyckte det gjorde ont i örat och man fick inte sätta på grimman. Har man otur tar det många år innan hållen blir bra, när det läker kliar det och då kliar dom upp nya blodiga sår och så håller det på :crazy:

ja precis.. "varför skulle hästar vara svårare än kossor" det var precis så jag skrev..

och i förövringt menade jag inte adglig skötsel utan kan man hålla reda på varenda kossa i en databas, när den föds, efter vilken tjur, under vilken ko, vaccinatiponer, hur mkt hon mjölkar osv osv ska ska man väl iaf kunna hålla reda på vem som äger en hästkrake..

Att hålla ordning på kossor funkar eftersom att bönderna måste hålla ordning på kossorna för annars får de inte mjölken och köttet sålt. Vad ska man hindra hästägarna från att göra om de inte håller ordning? Det mesta man kan göra är väl att stoppa dom från tävling, men utöver det finns det nog ingenting man kan göra.

Jag tycker tyvärr att detta med hästkörkort är en alltför komplicderad sak för att bara säga att det ska eller inte ska finnas.

Vet att det är på prov i Dalarna men där är det så vitt jag vet enbart en kurs man ska gå, man behöver inte vara vaken ens och inget prov utförs eller någon typ av godkäntnivå finns.

Är det en frivillig kurs så lär tyvärr inte de som behöver mer kunskap gå, de som verkligen behandlar sina djur fel är oftast inte alls medvetna om sina brister utan tycker tvärtom att det går jättebra att ha djur samt att de sköter dem väl.

Ska det vara enbart hästägare som ska gå så kan ju problem uppstå med alla sponsorägda hästar och passiva delägare i exempelvis travhästar. Det finns en stor del där som inte har ett hum om hästar men lämnar bort dem till en tränare eller ryttare som har ansvaret och trots att de själva inte kan ett smack om hästar så mår deras djur inte alls dåligt.

Hur gör man sedan med alla fodervärdar? De äger ingen häst och kan därför inte hittas genom någon form av hästägarregister men de har ändå häst.
De finns fortfarande en del gamla gubbar som har någon nordis eller ardenner på gården som det inte alls går någon nöd på och då ska man sätta 80-åringar i skolbänken?

Sen kommer det här med hur hästar ska skötas? Vem sätter normen? Visst finns det grundkunskaper som är lika oavsett vilken typ av häst det gäller men då går det ju mycket ut på byggnadsbestämmelser och de djurskyddlagar som redan idag finns.
Om en speciell organisation tex Svenska Ridsportförbundet ska sätta normen så kanske det anpassas lite åt det håll hästhållning lärs ut på ridskolor idag, med hur man ska leda, lasta, longera, motionera osv. Vad jag har förstått härinne på Buke är det ju ganska många som hanterar sina hästar annorlunda än vad man gör på en ridskola, utan att det för dens skull innebär att deras hästar mår sämre.

Hästhållning är ju inte svart eller vit, det finns lika många varianter som hästägare och hästar.

pigleton skrev:
Jag tycker tyvärr att detta med hästkörkort är en alltför komplicderad sak för att bara säga att det ska eller inte ska finnas.

Vet att det är på prov i Dalarna men där är det så vitt jag vet enbart en kurs man ska gå, man behöver inte vara vaken ens och inget prov utförs eller någon typ av godkäntnivå finns.

Är det en frivillig kurs så lär tyvärr inte de som behöver mer kunskap gå, de som verkligen behandlar sina djur fel är oftast inte alls medvetna om sina brister utan tycker tvärtom att det går jättebra att ha djur samt att de sköter dem väl.

Ska det vara enbart hästägare som ska gå så kan ju problem uppstå med alla sponsorägda hästar och passiva delägare i exempelvis travhästar. Det finns en stor del där som inte har ett hum om hästar men lämnar bort dem till en tränare eller ryttare som har ansvaret och trots att de själva inte kan ett smack om hästar så mår deras djur inte alls dåligt.

Hur gör man sedan med alla fodervärdar? De äger ingen häst och kan därför inte hittas genom någon form av hästägarregister men de har ändå häst.
De finns fortfarande en del gamla gubbar som har någon nordis eller ardenner på gården som det inte alls går någon nöd på och då ska man sätta 80-åringar i skolbänken?

Sen kommer det här med hur hästar ska skötas? Vem sätter normen? Visst finns det grundkunskaper som är lika oavsett vilken typ av häst det gäller men då går det ju mycket ut på byggnadsbestämmelser och de djurskyddlagar som redan idag finns.
Om en speciell organisation tex Svenska Ridsportförbundet ska sätta normen så kanske det anpassas lite åt det håll hästhållning lärs ut på ridskolor idag, med hur man ska leda, lasta, longera, motionera osv. Vad jag har förstått härinne på Buke är det ju ganska många som hanterar sina hästar annorlunda än vad man gör på en ridskola, utan att det för dens skull innebär att deras hästar mår sämre.

Hästhållning är ju inte svart eller vit, det finns lika många varianter som hästägare och hästar.

Tackar! huvet på spiken :bow: :bow:

Jag påstår inte att ett hästkörkort är den perfekta lösningen. En perfekt lösning tror jag är omöjlig att få fram men om någon kommer på den får denne gärna höra av sig.

Oavsett hur man hanterar sin häst, vilken filosofi man har, så är hästens grundläggande behov alltid desamma. Och det är kring dessa som djurskyddslagen är uppbyggd och även runt dessa som kunskaperna som krävs för ett hästkörkort skall byggas.

Enligt den idé JAG har är att hästkörkortet i huvudsak skall vara ett register och ett sätt att lättare utfärda djurförbud etc. Det ska inte krävas mycket för att tilldelas kortet.

Men om det enbart ska vara ett register kan man väl inte kalla det hästkörkort? Vem ska finansiera och administrera det hela. Ska det vara hästägaren själv som betalar?

Om det nu enbart ska gälla djurskyddslagen kan jag inte se orsaken till att göra ett körkort av det, lagen finns ju redan och lagar måste ju följas, även om nu vissa inte gör det tror jag inte lösningen heter hästkörkort.

Då kan man ju lika gärna upprätta ett hästägarregister och till dessa skicka ut ett infonblad om lagarna som gäller djurskydd och hästhållning.
Men att kalla det körkort blir fel terminologi för mig. Körkort för mig är något man får jobba för att få och man måste bli godkänd i någon typ av provsammanhang. Klarar man inte det så får man inget körkort.

Jag påpekade i mitt tidigare inlägga att vissa grunder är lika, men det finns även där skillnader. Vem sätter normen när det börjar handla om skoning och verkning till exempel? Där har vi ett område som just nu är rätt aktuellt med de barfotametoder som förespråkas från ett håll och de traditionella från ett annat. Vad gäller utfodring av hästar frinns det också ganska stora dkillnader, naturligtvis ska hästen ha mat och må bra och vara i bra hull men hur den når dit finns det också rätt många åsikter om.

Tanken är god, jag vill naturligtvis ha ett bra liv för våra hästar i Sverige men jag tror inte det är geneomförbart.

Har du förresten någon lösning för passiva delägare eller sponsorägare eller fodervärdar. Ska alla hästägare ha körkortet eller bara de som handhar hästar eller hur tänker du? Det finns ju företag som äger hästar också, är det bolagsstyrelsen som ska ha körkortet då eller tränaren de har hästen hos?

Det finns en ny studiecirkel om hästkörkort.
Det finns alltså idag möjligheten att ta hästkörkort.
Super idé

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka