Hästkörkort

Sv: Hästkörkort

Det jobbiga ligger i att fixa det hela, och alla papper som behövs för att fixa det.
Jag är så trött på alla papper jag redan nu behöver fixa för hästen.

alisson skrev:
Det jobbiga ligger i att fixa det hela, och alla papper som behövs för att fixa det.
Jag är så trött på alla papper jag redan nu behöver fixa för hästen.

dessa papper är inte om hästen..dessa är om DIG..
och praktiskt tänkt så är det så att man ska kunna gå på föreläsningar och kurser och sedan kunna göra ett hästkunskapsprov hos myndigheterna och sedan få ut ett kort.. inte ett enda papper behöver du trilskas med (förutom anteckningar från föreläsningar om du gör sådana)..
har du bra hästkunskaper redan? Bra! då är det bara att gå å göra provet utan att gå på föreläsningar..

och finansiellt sett så kan man ta ut en avgift på 200-300 kr när man gör provet.. det är billigt om det blir lag på att man måste ha det för att få äga häst..(men det är som med hästpasset, från det att lagen stiftas kommer alla hästägare att ha 4-6 år på sig att ta hästkortet innan lagen verkligen träder i kraft)

JAg vill inte gå på några föreläsningar, då ska man ta reda på när dom är, sen måste man betala, sen måste man anmäla sig, sen måste man göra något form av test.

Jag tog grönt kort för inte alldeles för länge sedan, det var totallt värdelöst(kursledaren kunde ändå inte svara på dom frågorna jag hade och resten kunde jag innan), men likväl måste man sitta på några kurs pass, se någon värdelös film, och betala en avgift.
Alla små avgifter blir tillsammans stora.

Det kvittar om det är mina eller hästens papper, jag måste ha dom.

Just nu tävlar jag inte, det blir för dyrt. Då måste jag gå med i en klubb, sedan betala licensen, sedan betala tävlingsavgift, när man inte heller vet om man blir bortlottad kan det bli välldigt dyrt per start. (sen måste jag betala transport hyra).
För att få licensen måste jag åka till min gamla klubb(på kontorstid...) och be dom skriva på ett papper, sen måste jag åka till min nya klubb(dit det inte år att åka kommunalt) och fylla i licens blanketter, skicka in dom och sen få en licens.

Pass har jag inte heller skaffat(oreggat halvblod=dyrt) måste fixa med det men just nu har jag ingen ekonomisk möjlighet, känns som att vaccinationerna måste gå före. (har en ekonomisbackupp som enbart är till för akuta saker, tex vetrinär)

Jag vill inte ha några fler papper som trasslar till, inte en till byrokrati regel. Det är den delen av hästägandet jag hatar.
Man kan inte relglera allt med hjälp av lagar och bestämmelser.
(sen känns det ganska fånigt, jag har tävlat SM i brukskörning, men likväl fick jag inte starta en LC ;) )

Senast ändrad av en moderator:

Jo, som bilägare har jag full koll på att det finns register och bestämmelser.
Och jag har körkort för bil.

Men jag är av åsikten att det är betydligt enklare att administrera bilar än hästar mycket därför att bilar inte är levande individer.

Som ako skriver (mycket bra skrivet dessutom) finns det lika många sätt att sköta hästar som det finns människor. Bland annat därför tror jag att det är i princip omöjligt att införa den sortens hästkörkort du pratar om.
I en idealvärld hade det varit en perfekt idé för att komma till rätta med alla misskötta hästar och framför allt sett till att de inte missköttes men jag tror som jag skrivit innan att det inte skulle fungera.

Jag gav bara min syn på saken, BeastiBabe, nämligen att jag ser det för helt orealistiskt. Skulle önskemålet finnas torde fler redan vara medlemmar i SHV, ha kontrollerade stall och dessutom arbeta för att hästpassen skulle genomföras osv. För vem skall betala, vem skall administrera? Hur starkt prioriterad tror ni hästens ställning är i samhället?

Parallellen till barn drog jag bara för att redan för samhällets yngre invånare finns i dag en hel del att önska - mängden samtal till BRIS osv är väl bara det ett tecken?

Att det sedan helt klart är önskvärt med mera kunskap hos hästägare runt om i landet, det är en annan sak.

Tanken är god men rent praktiskt tror jag inte på det!

Om vi ska ha hästkörkort borde det inte finnas även för kossor, getter,får, hund och katt också?Det är djur som far minst lika illa som hästar i dagens samhälle.

som jag skrivit innan så har jag redan rabblat upp att alla hästar har en del saker gemensamt.. och det är INTE vilket märke det är på täcket utan vaccinationer, avmaskning, skoning, foder osv... eller anser du att man gör olika med det beroende på om man är en skogsmulle eller kyra kyrklund?

Fraggel_Tess skrev:
Tanken är god men rent praktiskt tror jag inte på det!

Om vi ska ha hästkörkort borde det inte finnas även för kossor, getter,får, hund och katt också?Det är djur som far minst lika illa som hästar i dagens samhälle.

hos de flesta andra djur är skotseln inte lika viktig som hos hästar.. eller lägger du lika stor vikt vid att alltid räkna ut din katts foderstat, vaccinera och avmaska på rätt vecka varje åt, motionera katten en viss tid varje dag, ha en vilodag, olika viloperioder, städa kattlådan lika noga varje dag, visitera katten varje dag, registrera katten, betala försäkringar, har utställningstillstånd och licenser för katten, har ett speciellt kattkort för att du ska få kunna ställa ut katten.. och detta tar dig (inkl. träning) ca 2½-3 timmar om dagen? sedna var det olycksrisken oxå, har du katten uppbunden när du borstar? riskerar katten att krossa dina tår om du tittar bortåt när något händer? brukar katten tränga in dig i dörrkarmen om någor skrämmande uppenbarar sig bekom den när du är på väg in med katten från träningen (självklart går du på vänster sida om katten)

då måste jag bara säga Grattis.. du är en av de få som gör det med sin katt.. de flesta andra brukar mest bara göra pälsvård, mata katten med en burk mat och städa kattlådan.. inget som egentligen behöver göras speciellt noga..

OK jag ÄR jävligt ironisk.. tycker inte man ska jämföra katter och hästars skötsel och omvårdnad med varandra..
katter och hundar innebär inte lika mkt ansvar som en häst, får kräver heller inte lika mkt ansvar.. precis som kossor.. har man 10 kossor äter de samma foderstat och dom borstar sig själva(borstmaskin).. dessutom är ko och fårtävlingar ganska ovanliga i sverige vad jag vet.. och så är verkligen ko och får-träningar ruskigt ovanligt.. så ovanligt att jag faktiskt aldrig hört talas om det..
men självklart ska en ko eller fårägare ha ett speciellt tillstånd för att ha djuren och se till att de sköts.. men om man kollar rent praktiskt.. hur många koägare är det som har 2 kossor mitt ute i skogen där ina myndighetsmänniksor tittar in.. vad gör man med kossorna? är mjölk för dagen nog för att täcka foderkostnader?

jag sa aldrig att du måste anmäla dig till kurser eller betala för dem eller att du MÅSTE gå på dem.. är du självlärd så skit i föreläsningarna och kurserna..
så funkar det när man tar körkort.. du kan boka uppkörning utan att ha tagit en enda jäkla lektion i varken teori eller praktisk körning.. det finns inget krav att man måste ha tagit lektioner..

det jag snackar om gäller ETT kunskapsprov som man gör EN gång i livet(om det inte missbrukas förstås).. en timme av en dag för att vara laglig, är det mycket att offra?

huruvida smarta kursledarna är hör inte hit tycker jag..

Till alla
alla ursäkter jag hör är för att ni försöker få det att låta krångligt när det inte behöver vara det.. varför krångla till det?

Nu var det inte hur mycket tid vi lägger ned på våra djur och deras foderstater jag diskuterade utan att äger man ett djur så har man lika mycket ansvar vare sig man är häst eller hundägare. Även andra djur råkar illa ut för att man inte har kunskapen!

Jag tycker inte ansvaret skiljer sig från djurslag till djurslag. Du har ett ansvar att se till att dina djur mår bra och har det bra vare sig det är en häst eller ko.

Det hela kommer att kosta en del i administrativt folk, vilket måste tas ut i avgift för att få kortet, likväl måste man skriva upp någon gång, någon stanns måste man göra det och man måste boka tid för det. Dom grejerna kommer man inte undan. Jag är inte regelbundet på SRR ansluten klubb, jag antar att det inte går att skriva över nätet och då måste jag ta mig någon stanns.

Nej jag vill inte offra den tiden. Jag har häst i ett litet stall, där ingen har så höga ambitioner, vi skulle aldrig få för oss att ansluta oss till ridsportförbundet, tror inte någon har pass ännu, många äldre hästar (vet inte om alla lever när det blir lag), vi tuffar runt för oss själva och många träffar inget annat hästfolk.
Allt man ska göra får man alltså fixa själv, jag kommer inte i kontakt med alla jävla regler i normala fall, det som inte går att hitta på nätet kräver ganska mycket tid för fixas. Alla i stallet har inte ens koll på att det snart krävs hästpass.

Så jag är jävligt trött på alla bestämmelser och jag vill inte ha något pass, inte något hästkörkort, inget gröntkort kurs
(jag försökte få skriva bara provet men provledaren sa att det spelar ingen roll om man kan det eller ej, man måste gå kursen)

Sophia_ skrev:
Ett hästkörkort skulle vara ett sätt att dels försäkra sig om att den grundläggande hästkunskapen finns men framförallt att kunna kontrollera och reglera hästägarna i landet så till vida att man lätt kan anmärka på bristande hästvård och därmed i tveksamma fall lätt kunna se tillbaka på ev. tidigare felsteg.

Ja, men min fråga kvarstår: Hur ska det administreras o genomföras I VERKLIGHETEN?

BeastieBabe skrev:
vem kontrollerar att bilförare har körkort? vem kontrollerar att stallen har vissa mått och ventilationsmöjligheter? vem är det som har hand om försäkringar? vem är det som tar emot ägarbevisregistreringar inom rasföreningarna?

eftersom att det här är hästar det talas om så bör ägaren få en tidsfrist på ex 3 månader och anmälas till en hästkunskapskurs.. när de tre månaderna gått och ägaren inte införskaffat kortet bör hästen beslagtas och sättas ut till försäljning via ett salustall till reducerat pris där 60% av pengarna går tillbaka till ägaren..

alla hästar äter hästfoder varesig de är inlindade i silke 24/7 eller har björnragg mellan oktober och april..
alla hästar kan få kolik, hästinfluensa, kvarka, stelkramp osv osv.. det är inga undantag där heller.. hästarna ska vaccineras och avmaskas..
alla hästar bör få sina hovar omskötta på ett eller annat vis inom rimliga tider..
alla hästar som tränas bör tränas rätt mer eller mindre.. dvs inte vila 1 vecka, 2 timmars galopptur och sedan vila 3 dagar till..
alla hästar bör behandlas som hästar, grundläggade NH, hur man bör bete sig mot en häst, det här gäller såväl för Briar som för shettisen Skrållan som är sällskapshäst

att säga att alla MÅSTE t.ex ha b*cas-täcke för att få ha hästkörkort är absurt.. varför tänker du så invecklat?? är det bara för att du är negativt inställd till förslaget eller?

Nej, som jag skrev är jag inte neg. till idén, men jag tror den är ogenomförbar. Att beslagta hästar som har mattar utan kort MEN som mår fint tycker jag verkar absurt, och ffa, VEM ska ta hand om dem? Vem vet om hästen är attraktiv på marknaden och vem ska genomföra beslagtagningen i praktiken? Jag bara försöker tänka realistiskt...

Och att alla hästar ska behandlas enligt NH vete 17. Jag har aldrig gått NH kurs, mina hästar behandlas traditiionellt såsom man lär sig på Strömsholm eller på sin ridskola när man är liten. De är välhanterade o väluppfostrade trots att jag valt bort cowboytricken. De flesta jag känner hanterar sina hästar traditionellt, och inte enligt NH. Ska våra hästar beslagtas?

Sorry! Kom igen när ett fullt utarbete förslag som verkligen funkar i praktiken finns, så ska jag gladeligen skaffa ett körkort...

Hej Ako!
Det finns redan ett väl utarbetat HÄSTKÖRKORT. se mitt tidigare inlägg.
Vänligen Ragnhild

Ragnhild skrev:
Hej Ako!
Det finns redan ett väl utarbetat HÄSTKÖRKORT. se mitt tidigare inlägg.
Vänligen Ragnhild

Jo fast det är ju inget obligatorium för att få äga häst, såsom föreslagits här.

Att människor vill lära sig mer om våra fyrfota kompisar är ju så klart kanon :) .

Hej, hej

igen, du vet inte vad du pratar om.. grundläggande NH är att vara hästens ledare, inte hela cowboytricksfaderullandet..
vet du hur du bör behandla en häst, dvs inte springa in i boxen ohc rycka i hädsten när du leder eller skärmma den utan göra på rätt hästsätt så räcker det..
det var en gång till du förkrångligade det hela..

och om hästen mår bra eller inte torde inte spela någon roll.. drar dom in ditt körkort får inte du köra bil.. men en bil kan du ställa av, det kan du inte med en häst.. och med så rimliga chanser (300 spänn och en timmes tid av 3 månader) så bör det inta vara krångligt att fixa det..

återigen.. ingen har sagt att dte är något krav att man måste gå kurs..

jag börjar bli trött på att upprepa upprepa upprepa ALLT flera gånger, nej du behöver inte gå kurser, nej det behöver inte kosta, nej du behöver inte hålla på med 145 st olika lösa papper, nej du behöver inte gå kurser, nej det behöver inte kosta, nej du behöver inte hålla på med 145 st olika lösa papper, nej du behöver inte gå kurser, nej det behöver inte kosta, nej du behöver inte hålla på med 145 st olika lösa papper...

det finns tusentals arbetslösa i sverige om du inte märkt av det.. samt att travsporten sponsrar ridsporten en hel del.. så det finns pengar.. det är bara det att just du inte får ett bidrag för att du har en häst som DU inte märker av det..

så vad har du nu för riktiga argument mot hästkörkortet?

Det låter bra i teorin.
Men skulle inte alls fungera i praktiken! För vem eller vilka skulle bedöma om ngn är tillräckligt kompetent som hästägare?
Vi hästfolk har ju så olika uppfattning, och hamnar det då ngn i beslutsfattande position som har "extremåsikter" åt ngt håll, så kan man ju ge sig f-n på att den inte kommer acceptera att andra tycker eller gör på annat sätt än den själv!
Även om inte hästen på ngt sätt far illa av vare sig "extremåsiktarens" sätt eller "Kalle Kallessons" sätt.

Kan ta mig själv som ryttare som exempel.
Skulle ta hästskötarexamen, men kuggade i ridprovet. Hade citat: "dålig grundsits, kullagda händer och uppdragna knän".
Jag fick alltså papper på att jag INTE kunde motionsrida en välutbildad häst av de bedömningsmännen.
Mindre än ett halvår senare så red jag själv min 4-åring på kvalitetstävlans dressyrprov.
Fick där rutan som heter "ryttarens inverkan på provet väl gynnat" ikryssad.
Så den bedömningsmannen ansåg jag kunde rida en unghäst "väl gynnat".
Fö så var hästen i fråga den dagens näst bästa hopphäst, och jag har själv haft honom och utbildat honom from det att han var 4 år.

Men frivilliga hästkörkort, det tror jag på!
Vet att Dalarnas distrikt har haft mkt sådant, och det är föredömligt tycker jag! :bow:

skillnade n mellan bilar och hästar är att alla bilar registreras när de lämnar fabriken!!!!

Har du sto och hingst hemma tillverkar du lätt ett föl, som inte hamnar i något register förrän du väljer att regga den!!!!!

Att sköta registret är säkert inte några problem, men hur ska man få alla hästar in i registret?????? Där är vi ju på problemet med hästpassen.....

Jag tror inte på hästkörkort!!!
Det blir alldeles för dyrt, och desutom hoppas jag verkligen att man försöker lära sig att ta hand om en häst, om man skaffar en!!!!

Och dom som inte tar hand om hästen, eller skaffar sig kunskap idag, dom är kanppast intresserade av att gå kurs och betala för det!!!!!

Så funkar det i samhället, alla följer inte lagen!!!

Därför tycker jag att det är bättre att satsa alla resurser på att förebygga och hjälpa vanvrdare djur.. och att byråkratin ska gå mycket snabbare än idag.

Jag orkar inte heller skriva samma argument igen och igen och igen, för du har ju ändå inga vettia svar.

VI kommer iallafall inte komma längre här.
*drar mig ur tråden*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka