Hästköpsdilemma ???

Sv: Hästköpsdilemma ???

Jag har också missat det, har heller inte via googlande lyckas hitta något. Dock så låter det inte alls omöjligt och just den delen tycker jag om den stämmer är en SUND regel. Då är man säker på att det är rätt häst som besiktigas.

Men om det stämmer så är det ju inte så stort problem som TS tycker oavsett. Vill TS ha hästen - ta kostnaderna och fixa pass, med okänd härstamning om det krävs, fixa tänderna, få ut vetintyget, försäkra hästen och färdigt?

Nja, jag förstår dilemmat om det verkligen är så, ang intyget.
rent tekniskt kan hon inte fixa pass till en häst hon inte äger.

Och hon vill nog inte äga en häst som inte kan försäkras regelrätt pga saknande besiktningspapper?
så det blir ett moment 22.

Passet är inte bara att fixa....

Hårdare regler efter 1:e januari-

Hårdare regler hos vilken ras då?

Som urgammal ID-kontrollant och chipmärkare undrar jag över din ton.

Pass kan man ordna - man läser på vad som krävs och ordnar det. För att få ett pass krävs i grunden att hästen har en ordentlig ID-kontroll, att identiteten kan styrkas, eller om det inte är möjligt att man ger den en "ny" identitet genom ID-kollen och en chipmärkning.

En del raser har strängare krav än andra. Då får man se till att följa dem

Det har alltid varit så att endast ägaren kan beställa pass till hästen. Det är inget nytt. Men det är väl inga bekymmer, du köper hästen och fixar passet.

Sedan verkar det som om du har en ovanligt byråkratisk veterinär? En hästs identitet bekräftas genom att veterinären beskriver den via ett konturdiagram på besiktningsprotokollet! Det finns inte två hästar med identisk färg, virvlar och tecken. Att göra besiktningsjobbet, ta betalt och inte lämna ut ett intyg verkar för mig vara helt horribelt.

Tanten

P.S. Tantan som verkar vara ny användare är inte jag!! Obs D.S.

Hur kan du vara så säker på att man inte får en reservation på tänderna !?!?

Vi /du har ingen aning om HUR dåig tandstatus hästen har !.

Om man sedan blir tvungen att ta bort hästen pga av den dåliga tandstatusen ? Klart som sjutton att försäkringsbolaget sätter en reservation på Försäkringen .

Och visst försäkringen betalar inte ut Vetrinärvård för tänderna förutom vid vissa diagnoser men som sagt om pålle inte kan äta så torde den kunna bli utslagen pga av tänderna .

Mvh Mia

Hur fan ska jag rent ut veta att tandstatusen är så illa.
Det märkte jag inte förrän vi hade fått hem den.

och hur länge har du haft den? då måste du vetat om problemet sen i höstas?

Viist så kan man ju helt klart göra.

Men det är en bra härstamming på hästen. Och det är lite synd
att bra regga honom som okänd.

Problemet i sig är att ägaren inte hör av sig. Så jag är lite orolig
vad jag kan råka ut för rent juridiskt. Naturligtvis kommer vi att
ta hand om honom ändå. Jag sätter inte ut honom på gatan precis.
Och tänder ska åtgärdas å det snaraste.

Men det är tuffare regler med passet och det kan jag inte göra mycket åt. Jag har ju bara fodervärdsavtalet och har kollat med
Flyinge att hon är ägare till honom i dom gamla papprena. Så det är
ok. Men jag kan inte skaffa något pass till honom själv. Och allra
helst inte om hon inte hör av sig.

Så jag har en häst där i princip jag inte har något avtal på. Det är
säkert jättevanligt att det är så. Och jag kan visst tänka mig ha
honom på foder i fortsättningen oxå. Jag har haft två foderhästar
innan och det har funkat super så referenser går nog att få.

Men vad ska man göra när ägaren gått i ide ???

Jag får väl ringa till en hästjurist. Hon har inte varit och hälsat på
honom eftersom hennes bil är för dålig. Mao pank....

Har man bundet ris till sin egen rygg eller ???

Ha, ha...

Pass kan bara ägaren fixa. Och intyget lämnar vetrinären
inte ut så länge det inte finns.

Det är ju det ägaren blev så himla sur över.

Men som sagt tuffare regler efter den 1:e.

Jag har inget som kan styrka hans identitet.

Så är det bara.

Jag har inget som kan styrka hans identitet.

Så är det bara.

Fast det betyder väl inget?

Om du besiktar en häst kan veterinären skriva ett noggrant intyg med noggrann identitetsbeskrivning samt åldersbestämma hästen via tänder. OCH lämna ett intyg på den häst han/hon har framför sig.

Om du däremot kräver att besiktningsintyget ska gälla just hästen X med härstamning e NN u MM så är det en annan sak. Förstår du hur jag menar? För just detta kan du inte styrka såvida hästen inte är chipmärkt. Är hästen märkt behövs inget pass för identifiering - för då går den att spåra what so ever. Den kan aldrig byta identitet eller förväxlas eller "komma bort". Identiteten sitter där - injicerad i halsen.

Detta är två helt olika saker.

Du kan inte kräva att veterinären skriver att detta är hästen XX om du inte kan styrka det. DÄREMOT kan veterinären besikta en häst och beskriva den. Förstår du skillnaden?

Med andra ord finns det eg inget alls som hindrar veterinären att skriva ett intyg - om inte denne är en ovanligt petimetrig och samrbetsovillig person.....

gissa varför jag som uppfödare chippade alla mina djur.....

Hur kan du vara så säker på att man inte får en reservation på tänderna !?!?

Vi /du har ingen aning om HUR dåig tandstatus hästen har !.

Om man sedan blir tvungen att ta bort hästen pga av den dåliga tandstatusen ? Klart som sjutton att försäkringsbolaget sätter en reservation på Försäkringen .

Och visst försäkringen betalar inte ut Vetrinärvård för tänderna förutom vid vissa diagnoser men som sagt om pålle inte kan äta så torde den kunna bli utslagen pga av tänderna .

Mvh Mia

Eftersom försäkringen inte täcker tänder. Och nej, liversättningen faller inte ut för att hästen blir utslagen pga tänderna, ens utan reservation.

Såvida det inte finns en ersättningsberättigad anledning i grunden.

Det är samma med hundar och katter förresten, som för hästar, och om så alla tänderna är så dåliga att de trillar ur munnen, och hästen pga det måste tas bort då den inte kan äta, så nej försäkringen täcker inte det.

Eftersom försäkringen inte täcker tänder. Och nej, liversättningen faller inte ut för att hästen blir utslagen pga tänderna, ens utan reservation.

Såvida det inte finns en ersättningsberättigad anledning i grunden.

Det är samma med hundar och katter förresten, som för hästar, och om så alla tänderna är så dåliga att de trillar ur munnen, och hästen pga det måste tas bort då den inte kan äta, så nej försäkringen täcker inte det.

Var i avtalen står detta ?

Mvh Mia

Var i avtalen står detta ?

Mvh Mia

I villkoren för veterinärvårdsdelen, ang försäkringens omfattning. Alla bolag har den, kan vara lite olika utformad.

Agria har följande: .6. Försäkringen omfattning
[...]
6.1 Du kan få ersättning för dina kostnader när en veterinär
undersöker, behandlar eller vårdar din häst för en sjukdom eller skada. För nedanstående behandlingar gäller följande:
[...]
b) Tandvård: Behandlingen måste avse rotspetsabcess eller en akut tandfraktur som involverar käkbenet.

[...]
7.2 Övriga begränsningar
[...]
Du kan inte få ersättning för kostnader för:
[...]
- tandvård, om inte annat anges i punkt 6.1

Det som inte täcks i veterinärvårdsdelen täcks inte heller av livförsäkringarna. Ej heller komplikationer till dylikt.

Ett besiktningsintyg går bra att få utan att ha pass.
Besiktigade en häst utan pass och papper för en vecka sedan och det var inga problem. det tar ju en liten stund längre efter som veterinären fyller i ett konturdiagram, vilket inte behövs om hästen har pass.

I
Det som inte täcks i veterinärvårdsdelen täcks inte heller av livförsäkringarna. Ej heller komplikationer till dylikt.[/QUOTE]

Var står detta i A***as försäkringsvilkor på nätet .

Mvh Mia

Ingenstans som jag hittar (jag kikade nyss). Men ring och hör med dem så får du svaret. Det är en snårig djungel med villkoren, och mycket upptäcks tyvärr inte förrän man står där.

En kompis hade en häst med tandfickor. Agria betalade inte veterinärvården, vilket ju är helt enligt reglerna. Tyvärr hade hästen sådana problem med ätande och hull etc så den fick somna, det var det bästa för den. Liversättningen täckte inte, eftersom det inte var en ersättningsberättigad skada.

Det står heller inte att de t ex inte ersätter dödsfall vid komplikation till kastraktion, det var dock ett annat bolag, men hästen skulle kastreras (räknas som förebyggande, ihop med vacc, tandraspning etc, och profylax/förebyggande ersätts ej). Tyvärr dör hästen i samband med ingreppet. Ingen liversättning då det var en komplikation till ett icke ersättningsberättigat ingrepp. (det finns fall när bolag varit snälla och betalat ändå dock).

Sveland har skrivit ut det i sin avtalstext/villkor dock:
Liv- och veterinärvårdsersättning lämnas ej för komplikationer
av behandling och vård som ej omfattas av försäkringen.
[...]
A.1.4.4 Veterinärvårdsförsäkringen lämnar ej ersättning för
[...]förebyggande
behandling.
[...]
• undersökning/behandling av tänder. Dock ersätts kostnader för tandfraktur
eller rotspetsabcess

Jo jag vet hur försäkringsjungeln är :crazy: Och har själv råkat ut för en kastrering som kostade mig 15000 kr när hästen höll på att förblöda och körde den till klinik ..

Dock så skulle livförsäkringen fallit ut om det inte gått att rädda honom .

Fick mig ytterligare en tankeställare nu på A***as sida angående tillägget med Aktiv användbarhet att den inte täcker några hältor eller rörelsestörningar tex .. Herregud är inte det den som går likvärdig med *gamla A1 ?*

Detta gör mig nu Förbannad för jag sitter och betalar och tror att hästarna är försäkrade som förr i gamla A1 hmmmm ska ringa försäkringsbolaget imorgon och har funderat på förut att ta bort mina hästar och spara pengarna på banken ,frågan är om det nu inte blir så..

Mvh Mia

Senast ändrad:

Nej nej, det är Bas som är motsv A1. Aktiv är motsv deras tidigare Racingförsäkring, dvs för travare och galoppörer i träning/tävling. Så inget nytt under solen i villkoren, bara namnet.

Men Bas = A1
Begränsad = A2
Aktiv = Racing

Har man bundet ris till sin egen rygg eller ???

Ha, ha...

Pass kan bara ägaren fixa. Och intyget lämnar vetrinären
inte ut så länge det inte finns.

Det är ju det ägaren blev så himla sur över.

Men som sagt tuffare regler efter den 1:e.

:D
jag hoppas du läste mig rätt och inte missförstod mitt senaste inlägg för det var precis det jag skrev trodde jag - dvs sympati åt dig för du befinner dig i moment 22, du måste ha ägaren som skaffar passet och kan inte göra det på en häst du inte äger.
och jag förstår att man inte vill köpa en häst man inte kan försäkra - pga att passet inte finns och det krävs för att få ett veterinär intyg.

har vi förstått varandra rätt nu? :)

men som sagt: det måste finnas ngn sorts loop hole runt det hela i fråga om att få ut ett intyg. veterinären måste ju som sagt kunna göra ett diagram iallafall på hästen den besiktat, och du kan börja i den änden?

usch vilken härva.

Senast ändrad:

Nej nej, det är Bas som är motsv A1. Aktiv är motsv deras tidigare Racingförsäkring, dvs för travare och galoppörer i träning/tävling. Så inget nytt under solen i villkoren, bara namnet.

Men Bas = A1
Begränsad = A2
Aktiv = Racing

:o Hittade den nu ;)

Ska dock ringa och kolla vad som gäller för tänderna för min pålle fick ta bort en/ett par tänder förra året och ska nu tillbaka till Vetrinären för nu såg jag att hon slitit tänderna snett pga av den borttagna tänderna och ser inte alls rolig ut i mun och känner mig orolig över detta .
Är medveten att jag får betalla tandvården själv men är mycket orolig över tänderna (fram) att hon rent av kommer bli tandlös :crazy: så illa känns det ..

Har förut fått höra att det är inga problem med att man fick ta några tänder på henne ,men som sagt var detta har nu gett mer komplikationer .

Ja ja vi får se ..

Tack iallafall Mvh Mia

Ok det har jag missat. Snacka om att jordbruksverket gör det så svårt det bara går runt alla dessa EU regler. Ibland undrar jag om ngn ens kollat upp paragrafer de inte riktigt förstår, eller bara tolkat efter bästa förmåga. det måste ju gå att fastställa hästens identitet via de fodervärds papper som skrivits på hästen?!

Det räcker inte med den identiten som finns att styrka via
fodervärdsavtalet. Har även kollat med avhsf eller vad det heter.
Han är inte reggad där heller. Men hans mamma är och henne
står hon som ägare till. Mao hon har inte ens regat honom som
liten fölis. Så hur jag ska få rätt på ett pass som köpare är ju inte
helt enkelt. Det måste hon själv ombesörja på något sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka