Hästköpsdilemma ???

D

Disack

Har haft en häst i min besittning sen augusti 2007.

Fodervärdsavtal är skrivet som går ut 20080228. Där är även
angivet priset på hästen vid ev köp.

Jag har hästen olycksfallsförsäkrad i Agria efter ingen försäkring
fanns.

Nu har jag vetrinärbesiktigat hästen och den gick inte igenom.
Hans tandstatus är under all kritik. Märkte detta meddetsamma
när han kom hem till oss, men trodde inte det var så illa. Men det
går ju att göra nåt åt.

Men det är egentligen inte det som är problemet. Hästen har inget
pass och jag fick inget besiktningsintyg av vetrinären. Vilket innebär
att jag kan inte livförsäkra honom eftersom intyget gäller bara i 4 veckor. Plus att jag får nogon form av reservation.

Detta har jag ringt och påtalat ägaren. Och hon blir skitsur. Ska ringa till min vetrinär och bla, bla. Nu hör det till saken att hon själv
jobbar som vetrinärassistent ?? Och lovar att återkomma. Vilket hon
inte gjort.

Vad fan ska jag göra ??

Sv: Hästköpsdilemma ???

Vilket är det största problemet eg? Att du vill köpa hästen, eller?
Varför vill du köpa en häst som inte går igenom en besiktning?
Du förstår att du kommer att få betala hela summan på vad som ska göras iordning- iaf antagligen.

Om du ändå vill ha hästen så lämna in en passansökan. Ring gärna och hör om det finns någon möjlighet till förtur i kön. Kanske det finns om man betalar extra. Kanske någon som vill jobba över en dag- jag vet faktiskt inte hur det fungerar. HAr du tur så får du det på en månad i vilket fall. Vissa föreningar har ju ingen kö.

Tandstatusen medför ingen reservation på försäkringen. Försäkringen täcker iaf inte tänder annat än rotspetsabsesser och rena traumafrakturer. Så tänderna ger ingen reservation. Däremot förstår jag inte varför du inte fick något besiktningsintyg, ring och begär det? Eller var det mer än det du skrev som gjorde att den inte gick igenom?

Endera så köper du och försäkrar hästen nu/inom 4 veckor, eller så gör du en ny besiktningen när du ska köpa?

Passet är ju 'bara' att fixa, det kostar ja, men det är ju något du väl visste när du skrev på fodervärdavtalet?

jag förstår inte problemet!!!

Du vill ha hästen och den har tänder som behöver åtgärdas. Den har inte något pass.

MEN det hindrar ju inte att den kan försäkras. Hästar har försäkrats utan pass i många många år förr. Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med olyckfalls- resp livförsäkring? A1, A2?

Det du kan klaga på är att veterinären inte skrev något besiktningsintyg. Med intyg kan du försäkra hästen. Får du en reservation på tänderna är det väl ingen stor sak? Tänder orsakar sällan hästars död och de omfattas inte av veterinävårdsförsäkringen annat än i undantagsfall.

Tänder sköter man. Om tänderna är i dåligt skick är det väl något som du borde åtgärdat under den tid du har haft hästen?

Pass är enkelt. Du tar ut en ID-kontollant och så är saken biff. I SH kostar ett pass 400 kr för häst utan känd härstamning.

Fattar inte ditt problem. Du gillar ju hästen - köp den, fixa ett pass och sköt om tänderna.

Har haft en häst i min besittning sen augusti 2007.

Fodervärdsavtal är skrivet som går ut 20080228. Där är även
angivet priset på hästen vid ev köp.

Jag har hästen olycksfallsförsäkrad i Agria efter ingen försäkring
fanns.

Nu har jag vetrinärbesiktigat hästen och den gick inte igenom.
Hans tandstatus är under all kritik. Märkte detta meddetsamma
när han kom hem till oss, men trodde inte det var så illa. Men det
går ju att göra nåt åt.

Men det är egentligen inte det som är problemet. Hästen har inget
pass och jag fick inget besiktningsintyg av vetrinären. Vilket innebär
att jag kan inte livförsäkra honom eftersom intyget gäller bara i 4 veckor. Plus att jag får nogon form av reservation.

Detta har jag ringt och påtalat ägaren. Och hon blir skitsur. Ska ringa till min vetrinär och bla, bla. Nu hör det till saken att hon själv
jobbar som vetrinärassistent ?? Och lovar att återkomma. Vilket hon
inte gjort.

Vad fan ska jag göra ??

Allt är ju givetvis en fråga om du vill ha hästen och om den släpps till det pris du är beredd att betala. Att priset står i fodervärdskontraktet är ju bara en säkerhet för dig, så att ägaren inte kan höja priset när du utbildat hästen.

Med det är inte sagt att du inte kan göra en vanlig förhandling om pris som du kan göra vid alla hästköp. Kolla upp vad det kommer att kosta att rätta till problem med tänder, pass, försäkring och se om den totala summan då enligt dig då blir vad du anser hästen vara värd. I annat fall erbjud den summa du anser hästen är värd. Det är ju enbart en vinnasituation för dig, för skulle ägaren neka så kan du ju ändå betala överenskommet pris om du känner att du ändå vill ha hästen. I en vanlig förhandling kan ju då ägaren backa, om den inte tycker om situationen och prutförhandlingen.

Om jag vore ägaren till hästen skulle jag dock inte vilja sälja till dig. Om du varit fodervärd för hästen sedan augusti och redan då upptäckte tandproblem så måste du väl som fodervärd redan då haft ansvaret att ge hästen tandvård. En fodervärd har i mina ögon samma ansvar för hästen som normalt en ägare under fodervärdstiden. Det är omoraliskt att känna till tandproblem och inte åtgärda det på en häst du ansvarar för.

/Tantan

Fast jag tolkade det som att TS inte känt till tandproblemen förrän de uppdagades vid veterinärbesiktningen?

Naturligtvis kan man tycka att de borde märkts tidigare, och det kanske det skulle ha gjorts hos en mer erfaren människa, men alla har vi ju varit okunniga/mindre kunniga. (Min nya hade horribelt dålig tandstatus när han kom, jag misstänkte det redan vid provridningen. Fodervärden som han stod hos då hade ju också märkt symptomen, men hade inte kopplat det med tänderna. Utan rådfrågat mer 'erfarna', som rek sånt bett för det är snällare, sån nosgrimma osv. Hade de mer 'erfarna' rek tandkoll hade de kollat, och åtgärdat. Men okunskap ledde till att det togs fel väg. Synd för hästen utan tvekan, men inget som är osakat av elakhet, försumlighet etc utan av okunskap och fel 'rådgivare'. Och där har ju även en annan varit, många är de synder som dåvarande häst fått 'betala för')

Det var många tråkiga kryptiska svar jag fick.....

Vi har tagit mycket väl hand om denna häst.

Hur fan ska jag rent ut veta att tandstatusen är så illa.
Det märkte jag inte förrän vi hade fått hem den.

Och jag får visst reservation på försäkringen. Har ringt och kollat
med Agria.

Problemet är att jag inte kan ordna pass själv. Det måste ägaren
själv göra.

Och något besiktningsprotokoll har jag ingen glädje av eftersom det
inte går att id kolla hästen. Reglerna är mycket tuffare efter den
1:e januari. Men det tycks man inte fatta. Det har jag ju faktiskt
förstått efter dessa inlägg. Fy vad folk är oseriösa. Att man inte
kan vara lite mer rädd om sina djur.

Och ni behöver inte vara oroliga. Jag har lovat min dotter att oavsett
vad som händer med pållen så ska hans mun åtgärdas. Det är ett
rent djurplågeri att ha honom på det viset i fortsättningen.

Kom inte o kalla mig oseriös.

Hur fan kan man lämna iväg en häst på det viset.

Det är ingen promedhäst vi ska köpa.

Vi har tagit mycket väl hand om honom. Och kommer även att göra
i forsättningen oavsett vad som händer.

Hon har ju ingen koll på sin häst...............

Hon lämnar ut honom som om han är helt ok.

Jag trodde faktiskt inte att det var så illa. Annars hade
jag åtgärdat det direkt naturligtvis. Men många hästägare,
tyvärr lämnar sina hästar vind för våg.

Passet är inte bara att fixa....

Hårdare regler efter 1:e januari-

Jag har besiktigat den inför köp enl
överenskommelse med ägaren.

Hon har inte haft koll på hästen. Då hade
hon upptäckt att det var något galet.

Men det är ju inte det som är problemet.
Det går ju att åtgärda.

Men hon hör ju inte av sig pga detta med passet....

Du får INTE reservation på försäkringen för att tandstatusen är dålig. Då finns det annat som gör att du får reservationer. T ex inget intyg, gamla skador eller andra saker som framkom vid besiktningen som inte tagits upp i den här tråden?

Försäkringen täcker inte tänder mer än några ytterst begränsade skador. Så det finns inget att reservera emot. Såvida inte hästens dåliga munstatus innebär att den har rotspetsabcess t ex nu, då får du reservation.

Det går utmärkt att id-kolla hästen, du tar bara ut en ID-kontrollant, eller låter en veterinär som är ID-kontrollant kontrollera hästen och göra ett konturdiagram samtidigt som besiktningen. Chippa hästen samtidigt med om du vill, sen skickar du in passansökan. Då finns det något att kontrollera emot.

Dvs det är lite bökigare, men om det inte finns information som inte framkommit så tycker jag du skapar betydligt större problem än de som finns?

Tänderna ger inte reservation mer än möjligen mot rotspetsabcess och tandfraktur om det nu finns sådana/är så vanvårdat i munnen att det är överhängande risk för sådana.

Vill du köpa hästen behöver du fixa pass åt den, och iom att du fixat passansökan så kan du utan problem besiktiga och få ut ett intyg. Och du har ju en månad drygt på dig för allt detta.

Passet är inte bara att fixa....

Hårdare regler efter 1:e januari-

Krångligare ja, men likförbaskat så går det att fixa, och det är bara för den som vill hästen ska ha ett pass att fixa det. Dvs du får se till att få de handlingar som krävs (och ja där är det ett problem att du har svårt få tag i ägaren, men om du inte kräver att ägaren ska betala passet utan bara vill ha de dokument som krävs så kanske hon blir lättare att nå). Det går att fixa pass på helt papperslösa hästar, så nog sjutton går det, och då är det 'bara' att fixa det, dvs ta arbetet och kostnaderna med detta.

Anser du att ägare/säljare ska betala för passet däremot, då är det knappast så bara, men vill du ha hästen och det krävs ju pass för det, så får du väl ta med den summan och det arbetet, och bedöma om det är värt det eller ej.

Vilka är förresten de regler du tycker gör det så mkt svårare nu jmf med förra året?

Jag har besiktigat den inför köp enl
överenskommelse med ägaren.

Det är riskabelt att inte besiktiga innan ni tar en foderhäst. Hon kan hävda att det är ni som misskött hästens tänder.

Hursomhelst så hoppas jag att du får ordning på det hela.

förstår inte?
hur är det möjligt att du inte fick ngt besiktnings intyg vid besiktningen? har du väntat över 4 veckor med att ifrågasätta det? :confused:

ang. passet så är det ägaren som måste fixa pass.
det innebär att du kan gå med på att köpa hästen utan pass, och när du sen är ägaren och har papper på att du är det, så är det bara att skaffa passet. Inga vidare konstigheter.

Senast ändrad:

*KL*

Ang pass. Att registrera i SH med okänd härstamning kostar 400 kr, det som krävs är

* Konturdiagram utfärdat av ID-kontrollant
* Chipmärkning gjord av gdk chipmärkare eller veterinär, chiprapport + streckkodsremsor ska skickas med
* Tagel
* Åldersbestämning med hjälp av tänder gjort av veterinär
* Kopia av köpekvitto innehållande köpare, säljare samt försäljningsdatum

Pris till SH: 400 kr. Sen tillk pris för konturdiagram, chipmärkning och åldersbestämning.

Men det där är ju ett fullt gångbart alternativ om ägaren vill sätta sig på tvären?

förstår inte?
hur är det möjligt att du inte fick ngt besiktnings intyg vid besiktningen? har du väntat över 4 veckor med att ifrågasätta det? :confused:

Ts har svarat på det, att det efter 1 januari är nya regler (?) som gör att om hästens identitet inte kan fastställas så lämnas inte besiktningspappret ut. Inget jag hört om, men är ju inget som inte går att ordna genom att skicka in hästens passansökan.

Ts har svarat på det, att det efter 1 januari är nya regler (?) som gör att om hästens identitet inte kan fastställas så lämnas inte besiktningspappret ut. Inget jag hört om, men är ju inget som inte går att ordna genom att skicka in hästens passansökan.

Ok det har jag missat. Snacka om att jordbruksverket gör det så svårt det bara går runt alla dessa EU regler. Ibland undrar jag om ngn ens kollat upp paragrafer de inte riktigt förstår, eller bara tolkat efter bästa förmåga. det måste ju gå att fastställa hästens identitet via de fodervärds papper som skrivits på hästen?!

Jag har också missat det, har heller inte via googlande lyckas hitta något. Dock så låter det inte alls omöjligt och just den delen tycker jag om den stämmer är en SUND regel. Då är man säker på att det är rätt häst som besiktigas.

Men om det stämmer så är det ju inte så stort problem som TS tycker oavsett. Vill TS ha hästen - ta kostnaderna och fixa pass, med okänd härstamning om det krävs, fixa tänderna, få ut vetintyget, försäkra hästen och färdigt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka