BernT

Trådstartare
Hur är det nu när det är lågkonjunktur, köper folk hästar?
Tycker man ser hur mycket hästar som helst på annonserna.
Tänkte eftersom jag ska köpa ny, man borde ju kunna pruta rejält om det inte är så mycket spekulanter :angel:
Hur mycket kan man pruta utan att vara ofin egentligen? :p
10 % kanske?

Sv: Hästköp

Hej!

Det var vad jag trodde oxå när jag började leta för 2v sen....

Min häst bröt benet i hagen så jag fick ta ut en jourhavande veterinär o akut avliva honom :cry:

Som tröst tänkte jag att det borde vara en piece of cake att hitta en ny med tanke på den sk lågkonjunkturen......

Visst finns det en del "klipp" om man letar under 100.000:-, men det vimlar inte av dom. Kliver du över 100´-sträcket så försvinner prutmånen drastiskt...

Jag kanske inte ringt på rätt annonser, men jag är lite förvånad över att det inte finns fler "klipp" ute....

Vill gärna oxå höra fler erfarenheter av dagens hästmarknaden ;)

Usch vad hemskt med din häst :(

Jaa men en häst över 100' ska jag inte ha, så det borde ju gå att ''fynda''.
Jag är ute efter en 6-8 åring som inte gjort så mycket, helst ska den ju vara inriden dock :p
Har sett måånga annonser med 5-9 åringar som inte ens är inridna :crazy:
Vad har du tittat på för hästar?

Har själv haft min 3-åring ute på annons. Och tycker att folk är rent av sagt oförskämda med sitt prutande. Alla säljer ju inte för att man behöver pengar osv. Sätter jag ett pris på 30 000:- så är det klart att jag vill ha det. Att sedan få ett bud på 25 000:- eller mindre är ju inte klokt enligt mig. Ok att man prutar 5000:- på en häst värd 100 000:-. Men på en unghäst? Som dessutom ligger i rätt prisklass. Nej då får det vara. Max 2000:- skulle jag kunna gå ner men då ryker utrustningen i det priset.

Satte ut min primadonna pga att jag är gravid (Ska ha på onsdag;)) Men nu får hon ist gå på bete i sommar och i höst rider jag in henne.

Så nog finns det säkert de hästar man kan pruta på men då brukar det ju stå det i annonsen, Tex: Billig vid snabb affär eller prutmån.

Så min åsikt: Nej det är inte lätt att få en billig häst idag, trots lågkonjuktur. Folk är inte beredda att gå ner i pris.

Kan till slut tala om att jag ej sålde mitt sto, utan hon går hemma hos mina föräldrar, och trivs kanon ihop med sin kompis.

Fast 30' var ju redan ganska billigt, fast det är klart att folk kommer försöka få det ännu billigare :p

Jag har ju inte direkt tänkt köpa en häst för 10', runt 70-80 är väl mer lagom.

Av det jag sett är det hästar som ägarna vill bli av med snabbt som går att pruta/är billiga. Går inte igenom besiktning, problem vid inridning, problem vid ridning/ägaren klarar inte av den - ja, hästar där ägaren vill ha ett snabbt avslut och vara av med problemet helt enkelt.

Visst går det att göra fynd, främst på de hästarna som ägarna inte klarar av. OM man tror att man vet vad som är problemet och kan lösa det.

En 'problemhäst' är jag verkligen inte sugen på.
Det värsta med att leta häst är att man måste åka så mycket, det tycker jag är skitjobbigt :p
Synd att det inte finns några stora försäljningsstall i värmland.

Jag är för lat, tittar bara i närområdet. Och bedriver omfattande undersökning redan innan avfärd. Oj, så många som går bort bara genom en snabb googling...

Haha skönt att höra att det inte bara är jag som är lat :p
Helst skulle jag bara vilja beställa hem en häst ;)
Jag är lite inne på ett fullblod, men jag vet inte vilken stam man ska leta efter om man ska ha en ridhäst-fullblod.
Vill inte ha ngt som gått på banan, känns som att de kan vara trasiga i benen.

Iofs, ska ju inte direkt avla på den, tänkte ifall det var nån stam som var mer lämplig än andra för ridning.
Jo, kompisens fullblod käkade 25 kg hösilage/dagen + nått kg korn, nått kg müsli, nått kg hippo och havre :p

Jag har min ute på försäljning nu. Har lagt ut henne för 100k. Har pga olika omständigheter gått ner från 130k. Det är väldigt lite intresse i allmänhet. Mest folk som mejlar och vill ha bilder och film, men få seriöst intresserade.

Jag skulle om rätt köpare dyker upp kunna tänka mig att diskuter priset och kanske gå ner runt 10k.

Jag tror faktiskt att det kan vara läge att lyckas fynda om du hittar rätt säljare. Sen beror det ju på hur mycket de vill bli av med hästen. Det verkar som det kommer ut mer hästar för högre priser nu igen efter att ha varit lite lägre ett tag.

När jag köpte min tjej i november var den totala prutningen från utgångspriset 50%...
Men då gick säljaren ner en del själv först, sen pruta hon lite till om jag fixade pass själv (vilket jag självklart gick med på eftersom stallägaren är vad det nu heter, en sånn som fixar pass). Det var också ganska akut att bli av med hästen för hennes del..

Skämdes lite över priset jag fick henne för faktiskt :angel:

Jag tycker att man kan ju alltid ge ett bud, det är ju upp till säljaren att tacka ja eller nej. Jag har min på annons för 80´ (vilket redan är väldigt billigt), det ringde en och bjöd 60´ utan att ens ha sett hästen. Jag tycker det är helt okej, jag kunde ju vänligt tacka nej.

Fast jag tycker nog att man ska titta på hästen och sen diskutera pris, att göra det över telefon känns oseriöst :p
fast å andra sidan om man verkligen inte har pengarna som hästen ursprungligen kostar är det ju onödigt att åka långt och se på en häst och sen diskutera pris.

Jag har en trevlig unghäst som jag egentligen hade tänkt sälja, men med tanke på rådande konjunktur så bryr jag mig öht inte om att lägga ut ngn annons på honom utan han får gå kvar. Jag skänker inte bort honom utan antingen så säljs han inriden nästa år eller så behåller vi honom helt enkelt.

Jag ser hur ofta massor med annonser återkommer ständigt, i en del fall är de prissänkta och i andra fall bara förnyade, men jag tror det är svårsålt nu och i många annonser så är det just ekonomin som står som orsak till försäljningen. Jag är inte tvungen att sälja nu så jag låter han stå där han är tills vidare, får se hur läget är nästa år om det är ngn idé, annars behåller vi honom och så ska jag leta efter ngn duktig tävlingsryttare istället. :)

Mjo, massa annonser finns det verkligen, men det är rätt få som känns intressanta, iaf för min del.
Har iofs hittat några vi ska titta på, men det har inte riktigt klickat på nån än.

Säger som andra, det finns säkert lite större chans till klipp, men jag tror inte att man får vrakpriser ändå. Många fixar säkert det på annat sätt så länge istället för att skänka bort hästen.
Själv har jag en valack till salu, men bryr mig inte om att annonsera honom nu pga läget, han har det bra hos en perfekt fodervärd istället.
För det är ju ändå så, att annonser som man sett ligga ute länge så börjar man undra om det inte är nått fel på hästen... Och då låter jag hellre bli att annonsera istället för att han ska ligga ute länge bara för att jag inte släpper honom till vrakpris.

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
848
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka