R

rayspool

Har köpt två hästar för ett pris dvs båda hästarna inkluderat i priset. Nu har säljaren ångrat sig och vill behålla den ena och ha samma pris för den andra som båda skulle kostat.

Vad gäller? Inga papper än utan endast muntligt med vittnen. Den ena hästen är redan hemma hos mig.

Sv: Hästköp

Har du muntligt köpt två hästar, inför vittnen, och betalat så är hästarna dina. Muntliga avtal är giltiga men svåra att bevisa, fast har du vittnen så blir det ju lättare. Frågan är hur långt du är villig att dra det?

Har du kvitto eller kan bekräfta att överföring gjorts?

Inget är betalt än, vilket är tur tycker jag. Den hästen jag har hemma är inte värd vad båda skulle ha kostat. Dock har jag fodrat, skott och vaccinerat den då inget av detta var gjort när den kom till mig.

Ja om det är bra eller ej beror ju på om du fortfarande vill ha båda hästarna eller inte? Vilket jag antog att du ville. Har du inte betalat hästen så är den inte heller din ännu. Lämna tillbaka mot ersättning för utläggen, förhandla fram ett godtagbart pris för den du har hemma eller tvista om att få båda som avtalat till det pris ni kom överens om.

Och skriv för guds skull kontrakt när du köper häst...

Inga papper, inga pengar då är inte affären klar än och säljaren kan ändra sig.

Tufft läge när du nu lagt en massa pengar på den du har hemma, om du gillar den så försök pruta. Förklara annars att du vill ha igen dina utlägg när du lämnar igen hästen, och kom ihåg att frakt inte är gratis heller. Om det är säljaren som backar har du all rätt att få igen alla dina utlägg!

Säljaren häver er överenskommelse om köp. Då får säljaren stå för de kostnader du haft i samband med det uteblivna köpet (du ska stå skadelös).

Lista alla kostnader du haft och meddela att detta är vad du vill ha, och att säljaren får tillbaka den häst du har hemma. Lämna över skriftligt vad det är för utlägg, så du kan gå vidare till KFM om det inte kommer några pengar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 217
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 873
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka