hästkomun

Sv: hästkomun

Bålsta, där jag är uppväxt. Kommunen (Håbo kommun) satsar mer på ridsporten än någon annan sport och det finns jättemycket privatstall och ridskolor runt omkring. Lätt att hitta tränare. Lantlig, liten ort omgiven av Mälarens vatten, och på stora ridskolan är det mkt aktivitet bla. olika SM.

Jag kanske är partisk som växt upp här men jag skulle inte vilja bo nånannanstans. Jag bor just nu i grannkommunen men har kvar hästaktiviteten i Bålsta efter som att alla förutsättningar finns där.

Nära till Globens hästshower men tillhör Uppsala län, dvs inga sthlms-priser på stallhyror och annat. Jättetrevlig, lugn familjeort.

Nämn två (ej storstad) kommuner som inte anser sig vara hästkommuner ;) Sedan som någon sa, vad är en hästkommun? Kommun med många hästar, goda ridmöjligheter, bra och nära till allt runt hästen (träning utrustning m.m.) listan kan göras lång.

Men det viktigaste som någon sa i inlägg ovan, att man oftast inte kan flytta från problem, man har ofta (alltid?) problemen med sig. När man flytta ska man flytta till något...inte från något ;)

Ett gott råd , red ut problemen innan flytt annars är risken att man aldrig blir av med dem. Sedan spelar det ingen roll vart man flyttar.

Vänligen
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Låter kanske inte helt fel men finns det jobb där ???

Tja, järnverket bygger ut och ska nyanställa 300 personer de närmaste åren.....Väldigt låg arbetslöshet för övrigt med...
Sjukhus finns, och ett flertal callcenter, många medelstora ´företag, bra pendlingsmöjligheter till större städer...

Inom vilken branch är du??

på Gotland finns ju allt.
Flertal ridskolor med olika nivåer på hästar och ridlärare, det finns
islandshäst klubbar, sveriges älsta wersternklubb finns här, de finns
trav, maraton banor i Bunge, Fina tävlingsbanor över hela ön, många
stall nära och längre ut från stan, körskolor för dressyrkörning,
banor även där. ridhus finns det hur många som hellst. Om jag
tänker efter har vi nog allt inom hästsporten här, förutom gymikana
då kanske? Har iaf inte hört att vi har något..
De enda som är jobbigt är kanske att man måste åka båt ifall man
ska tävla nationellt, de kan bli rätt dyrt..
Och att det är rätt kalkigt, på vissa ställen är det stora kalkstenar som stig
eller hur man nu ska säga, men även så är de flesta stigarna som jag har ridit på
över hela ön väldigt sandiga och mjuka, och de är ju trevligt, bra miljö är det också.

Senast ändrad:

*KL

Ser att Vara nämns men det är egentligen ingen höjdare... Finns inte många bra fastigheter för häst och inte särskilt mycket jobb. Den redan nämna hästarenan är fortfarande inte klar att den kommer att byggas, och om den gör det ligger den några mil från Vara. Nog tillgodoser den många grenar, men inte fälttävlan vilket är riktigt tråkigt.

Finns några trevliga ridskolor av varierande kaliber, inte särskilt bra kollektivtrafik till någon av dem. Däremot är som sagt kliniken i Skara guld värd att ha så nära!

Knapplån.

Kungsbacka brukar ofta omnämnas som Sveriges hästtätaste kommun. Vet dock inte om det stämmer. Däremot vet jag att om jag kör till andra delar av Sverige, så undrar jag vart alla hästar tagit vägen - så det kanske ligger lite sanning i det ändå;). Finns verkligen jättemycket hästar här!

*kl*

Jag stämmer in med flera tidigare och säger Heby kommun. Sambon kommer därifrån och ska vi nånsin emigrera till utlandet (ja, jag är skåning, allt utanför skåne är utlandet ;) ) så blir det ditåt vi styr kosan skulle jag tro. :)

Tingsryd, ligger ju visserligen inte i skåne, men vid gränsen ungefär. Dem kalla ju säg själva för hästkommunen.

*kl*

Själv emigrerade jag från Östergötland (har även bott i skåne -*urk*) till Västergötland främst för att jag tyckte det var bättre för mitt hästföretagande!

Jag bor i Töreboda området och stortrivs på alla sätt!

Spelar ingen roll vad andra säger...men Västra Götaland är bara såååå :love:.
Bra natur och bra vetstationer. Älskar kinnekulle.
Mvh Xoya.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?