hästkomun

T

todde

Bor i nord östra skåne , men leker med tanken att flytta . Vart ska man flytta, vart finns det en bra hästkomun ,helst långt från skåne.
Känner att man inte har någon familj mera barnen har vänt sig mot en o man känner sig helt överflödig . Tanken är att man skulle börja ett nytt o fräscht liv även om man är 50 så är det väl lite kvar. Tur man har sina hästar de vänder sig inte mot en.

Sv: hästkomun

Katrineholm, Svedala och Vallentuna brukar väl räknas som ett av Sveriges hästtätaste kommuner tror jag. Finns säkerligen fler. Gotland räknas som Sveriges hästtätaste län.

Tja, HUR långt från Skåne har du tänkt dig????

Avesta i Södra Dalarna är en riktig hästkommun!!!! Fyra ridskolor med varstitt ridhus, ett par privathästklubbar, en westernklubb, flertalet privata ridhus.....

Fast kanske för långt bort???? Annars är du hjärtligt välkommen hit!!!:D

Tja, HUR långt från Skåne har du tänkt dig????

Avesta i Södra Dalarna är en riktig hästkommun!!!! Fyra ridskolor med varstitt ridhus, ett par privathästklubbar, en westernklubb, flertalet privata ridhus.....

Fast kanske för långt bort???? Annars är du hjärtligt välkommen hit!!!:D

Låter kanske inte helt fel men finns det jobb där ???

Vara - där byggs just nu ett enormt hästcentra - och det finns alltid billigt hö i dessa jordbruksbygder.

Töreboda - om man inte har grundskolebarn - för skolan är inte så lysande där. Fastigheterna är mycket billiga, naturen vacker, fodret billigt och man har nära till många olika hästgrenar - trav-Axevalla, ridning - alla grenar finns representerade inom 5 mils radie - torner, western, distans och alla de andra. I körning finns många bra klubbar.
Man har 2 timmar tåg till Stockholm och 1 tim till Göteborg.
Jobb finns i Skövde, bra pendlingsmöjligheter - naturligtvis beroende på om man är arbetsför.

Senast ändrad:

Vara...såklart...här finns det massor med bra och nära till allt som har med hästar och göra.
Jag rekommenderar skaraborg väldigt varmt. :D
Säg till ifall du flyttar till närheten av Vara för där bor jag. :angel::bump::banana::D:p:)
Mvh Xoya.

Jag hade sagt Hammarö, utanför Karlstad. Där har du flera stora tävlingar varje år i både hopp och dressyr. I Karlstad finns det flera stora ridskolor som har tävlingar hela tiden. Dessutom finns det bra klubbar för alla inriktningar. Samt en stor travbana där Goop och Berglöf mfl kör på hemmaplan.

1. Vad är du ute efter när du säger hästkommun? Milslånga skogsvägar att rida på? Ridhus? Travbanor? Körhallar? Billig mark så att man har råd med enorma hagar? Vinterklimat?

Med andra ord, vilken disciplin ägnar du dig åt och vad vill du ha ut i övrigt?

2. Att flytta bort från det som gått snett löser kanske inte problemen i grunden. Finns det ingen möjlighet att ni kan bli ense först - givetvis kan du flytta ändå om du skulle vilja, men nu känns det mest som om du flyr?

Kungsbacka är trevligt. Ligger i norra Halland, om det kan tänkas vara tillräckligt långt bort...? Kungsbacka ridklubb är väl en av Sveriges största ridklubbar, och en synnerligen aktiv sådan (särskilt på hoppsidan). Här finns också gott om mindre stall och gårdar, och massor av ridhus.... Beroende på vilka delar av kommunen man vill bo i kan man också få riktigt fina ridvägar.

Nära till Göteborg på gott och ont. Det drar givetvis upp priserna på hus och gårdar, men gör ju också att arbetsmarknaden ser helt OK ut.

KL.

Åk och reka lite om du kan och rid en uteritt eller två tex.
Kolla mer vad som finns i några områden.

Fundera på vilken ridning du vill ha.

Hav, sjöar, inland, berg, skog, skidor på vintern.?
Nära stad ?

Stor stad eller liten stad. ? Fördel och nackdelar..

Hur stort behöver stallet vara för att ha lagom med ridkompisar .. Många ridvägar är det viktigt för dig tex eller om du vill testa nått nytt i ridningen. Lite västern kanske ..
Det finns också många bra tränare i Sverige. Kan va kul.

Kanske kan ni få bättre kommunikation så småningom också efter ett tag i familjen... Man har upps and downs i alla familjer..
Good Luck !

Katrineholm marknadsför sig iaf som hästkommun och kommunen lägger jättemycket pengar på ridsporten. En ny klinik öppnar snart bl.a.

Men bara därför behöver ju inte kommunen erbjuda precis vad du letar efter.

Dom lägger massa pengar på hästnäringen iaf och försöker verkligen profilera sig så kanske värt att kolla upp.

Du är välkommen till oss i Falun, Det finns ok med jobb och strax utanför finns det massor med privata stall, ridskolor mm. Travbana finns ju även det med :laugh:

Jag kanske minns fel, men har för mig att Falkenberg marknadsför sig som hästkommun. Det kanske inte är tillräckligt långt bort men du byter i varje fall sida av Sverige, från öst till väst!
Ibland behöver man distans till saker men geografiskt avstånd kanske inte löser problemet. Hoppas att det löser sig för dig och att du hittar din plats på jorden :bump:

Vara o Skaraborg skulle jag också säga... Bor själv inte i Vara men den kommande hästarenan kommer ju innebära jobbmöjligheter också! Sen finns allt inom räckhåll... o kliniken i Skara är en trygghet också!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?