hästknän

SofiaOfSweden

Trådstartare
Hej

På senare tid har min häst som rids i både dressyr och hoppning med goda resultat får konstiga knän. När han går och ska sätta ner hovarna och räta ut knäna så blir det så ibland att de inte hinner rätas ut ordentligt och då snubblar han. Han har inte ont någonstans, går fortfarande väldigt bra i dressyren och hoppningen, rider regelbundet för tränare i båda grenarna. Dock har min dressyrtränare påpekat att han verkar lite spänd i ryggen, som jag också har märkt. Kan det bero på någon låsning i ryggen/bogarna som orsakat detta? Har beställt kiropraktor, men vill även höra era åsikter.

Han "knäcker" även ner sina framben och har alltid gjort det, UA hos veterinären. Om man tittar på de flesta hästars framben när de rätas ut så rätas de ut som människoben, medan min hästs ben rätas ut i tre steg, knä, sena och kota något sånt. Eftersom han fått UA hos veterinären så har jag väl inget att oroa mig för, men jag undrar om vissa hästar gör så? Han är arab, och jag vet att araber brukar vilja sträcka ut sina framsenor rejält, kan det vara det?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 906
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2