Hästjobb i södra sverige!

T

Tofflan

Livet känns inte alls roligt just nu. Jag har nästan inga kompisar kvar, jag har hoppat av skolan och har praktik på världens tråkigaste ställe, jag hatar hur mitt liv är nu det finns aldrig nåt att se fram emot eller nåt roligt..Det är så jobbigt att kliva upp på morgonen för jag vet exakt hur tråkig varje dag är och det är samma rutiner vaarje dag... :smirk:

I lördags blev jag less, deppade ihop och kände att jag behöver komma härifrån så jag kollade på annonser om hästjobb här på bukefalos. Skrev till några som lät intressanta och har fått en massa svar nu! Det vore otroligt kul men samtidigt känns det skrämmande att flytta iväg 100 mil till en plats där man inte känner nån och fara iväg från föräldrar och syskon..

Någon som har provat på nåt sånt jobb? Har ni ångrat det eller var det det bästa ni har gjort?

Sv: Hästjobb i södra sverige!

inte jobb, men jag for iväg till italien i våras på en 3-veckorspraktik. har även varit på andra praktiker en tid långt hemifrån.

Okej tyckte du det var kul då?

Dom jobb jag har kollat på så behöver dom folk ca 1 år och man får oftast kost å logi samt fickpengar..

Jag åkte direkt efter att jag gick ut gymnasiet och hamnade ca. 70 mil hemifrån i ett stall där jag skulle jobba som hästskötare hos en hoppryttare.
Det var väldigt jobbigt!! det ska man vara beredd på och dessutom är det mycket rutiner och en formigt arbete till och från . det måste man också vara medveten om.
Men man fick ut så mycket positiva erfarenheter också. Man fick en mycket större känsla för hästen genom att rida så mycket, man lärde sig väldigt mycket om sig själv som människa genom att utsätta sig för prövningar och resor till olika tävlingsplatser i sverige och utomlands. Man slapp föräldrarnas tjat eftersom man fick bo själv och man hade roligt med sina arbetskamrater!!

Trivs man på det stället man jobbar och med de man jobbar för och med kan man få ut väldigt mycket av det!

Jag har jobbat som hästskötare med ridning....Ett mkt lärorikt och givande jobb. Det är inte alls lika jobbigt att börja kl 7 varje morgon i ett stall som på en industri.

Dagarna har ju alltid en viss rutin, men det är mkt omväxling oxå. Tävlingar, nya hästar, nya människor!!!

Dessutom så kan man ju alltid åka hem igen...

Oservera bara att det finns dåliga ställen oxå. Var noga med arbetstider, försäkringar, var du ska bo mm

Lycka till!!!

blir säkert jättebra!
jag ska iväg både till tyskland och norge så ja...man måste passa på medan man kan.

TA DIG I KRAGEN, OM DU INTE HAR EN HÄST, POJK/FLIKKVÄN HEMMA SOM HÅLLER DIG KVAR, SÅ VARFÖR VARA KVAR I KALLA SVERIGE, NÄR DU KAN JOBBA I TEX SPANIEN? oj caps lock..

åk iväg jobba och njut av värme någon annan stans, du kan alltid åka tillbaka det tar bara några timmar till sverige.

Nä, jag har aldrig haft ett sådant jobb men nu har jag blivit erbjuden ett hästjobb i Turkiet hos en svensk/turkisk familj.
Dom betalar resan, boendet (på gården) & maten + att jag får fickpengar. Jag vet dock inte om jag ska ta det...det känns ju lite "skrämmande" om det inte fungerar, det är ju inte direkt att "fara 10 mil och sen är man hemma igen"....ska fundera ett tag.

Se det som en utmaning...Jag drog i väg från Norrland till Stockholm när jag var 16 år för att provjobba i ett stall. Tyckte bara det vara spännande ;-)...fast mamma höll ju inte med...men det är ju en annan sak. Sedan när jag flyttade andra vändan ned till Göteborg kände jag absolut ingen här nere, och dessutom var jag helt obekant med staddelen jag bodde i. Men du ska se hur stark man blir när man gör något som känns skrämmande och sedan bara göra man det. Känslan efteråt är enorm...Tror nog du skulle behöva åka iväg en sväng...Du ångrar dig säkerligen om du inte tar chansen.

Jag åkte i väg när jag var 19 år till södra Tyskland som tävlingshästskötare för en relativt känd ryttare i nåt år ! Visst det är tuft och jobbigt att ha jobba hästar var man är! Men allt det jag fick uppleva och allt jag fick se på våra 3-4 veckors resor i Europa utan att vara hemma och att tävla nästan varje helg tors-sön och ansvaret för 4-10 hästar! Men det är ett minne som man har resten av sitt liv och några av de andra svenska tjejerna (och killarna) som befinner sig ute i Europa har man fortfarande roliga samtal med när tiden finns! :rofl:

OM DU FÅR CHANSEN SÅ TA DEN! Men var beredd på mycket hårt arbete och lite betalt!

Jag måste nog säga TA CHANSEN, då det är just vad jag har gjort.
Blev bestämt för ett par timmar sedan att den 14 mars åker jag till Zürich och jobbar med tossiga galopphästar.
Man måste våga för att vinna ! :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 933
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 893
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar