hästinfluensa spruta?

K

kbr

Några i stallet vaxinerade mot hästinfluensa idag men dom hade missat med 1 månad så dom måste grundvaxinera igen.:confused:

Stämmer detta? Har själv alldrig hört det.

Sv: hästinfluensa spruta?

Några i stallet vaxinerade mot hästinfluensa idag men dom hade missat med 1 månad så dom måste grundvaxinera igen.:confused:

För hästens del spelar det ingen roll om man missar en månad, den är "skyddad" ändå.

Däremot om man skall tävla hästen måste man ha vaccinationerna inom rätt tid, ifall man behöver visa upp vaccinationskortet på tävlingen.
Det är bara ett krav de har har jag förstått det som.

Fick själv grundvaccinera om en av mina hästar bara för att jag missat med en vecka :crazy:

Är det företagen som säljer preparaten som bestämer om sådant eller är det vetrinären?
Förut när det gällde stelkramp så var det vart 5 år och nu är det vart 3 år tror jag. Hur kan något sådant ändras? :confused:
Vi håller inte på att tävla men ändo sa vetrinären att dom skulle omvaxineras.

Min vet. säger att det är fem år för stelkramp så vad ska man tro? Jag frågade speciellt detta bara för ca 2 månader sedan.

Min vet. säger att det är fem år för stelkramp så vad ska man tro? Jag frågade speciellt detta bara för ca 2 månader sedan.

Konstig jag har hört 3år av en vetrinär. Det säjs att dom späder ut det :confused: . Man kan ju alltid hoppas att det inte är fallet. Men dom tjänar mer pengar om det är tre år istället för fem.

En vetrinär hade sakt till en bekant att hästägare är nojiga och lättlurade. :o :cool:

Ja, hästinfluensan vac 1 ggr per år och får inte gå över datumet ens med 1 dag. Däremot kan man vac den 1 mån före utgångsdatumet. Omvacination måste man gjöra om man har gått förbi datumet. Däremot stelkramp vac man var 3 e år.

Puffar upp

Senast ändrad av en moderator:

Om du inte ska tävla finns det ingen som kräver att din häst ska vara vaccinerad mot hästinfluensa öht. Detta är en helt frivillig åtgärd. Om man har missat vaccinationsdatumet med 1 månad har man förhoppningsvis kvar så mkt antikroppar att en booster (ny spruta) ger ett tillräckligt skydd, men det är inte helt säkert.

Vaccinationsintervallen "bestäms" av vaccintillverkaren efter tester som visar hur länge antikroppsskyddet kvarstår efter genomgången vaccination.

De stelkrampsvaccin som finns på den svenska marknaden har ett rekommenderat vaccinationsintervall på 3 år. Vid en ful sårskada brukar man dessutom ge en extra booster om mer än ett år passerat sedan senaste vaccinationen. Stelkrampsvaccin krävs ej på tävling, men med tanke på att hästar är extremt känsliga för bakterien rekommenderas förstås att man skyddar dem. Stelkramp är i många fall en dödlig sjukdom.

Att veterinärer skulle späda ut vaccinen för att tjäna mer pengar är ju ett så dumt påstående att det inte är värt att kommentera. Vore ju ännu mer lönsamt med koksaltlösning i sprutan, förresten. Det lärde jag mig på veterinärhögskolan... :devil:

Är det företagen som säljer preparaten som bestämer om sådant eller är det vetrinären?
Förut när det gällde stelkramp så var det vart 5 år och nu är det vart 3 år tror jag. Hur kan något sådant ändras? :confused:
Vi håller inte på att tävla men ändo sa vetrinären att dom skulle omvaxineras.

Det är Svenska ridsportförbundet som bestämt intervallerna, 1 år i sverige.
För att få tävla internationellt har FEI bestämt att det är 6 mån som gäller.

Ska ni inte tävla någonsin så spelar det ingen roll.
Men ska ni tävla i framtiden måste ni börja om innan ni får tävla.

Det är Svenska ridsportförbundet som bestämt intervallerna, 1 år i sverige.
För att få tävla internationellt har FEI bestämt att det är 6 mån som gäller.

Ska ni inte tävla någonsin så spelar det ingen roll.
Men ska ni tävla i framtiden måste ni börja om innan ni får tävla.

Du citerade stelkrampen och den finns väll inget tävlingsmässigt på ?

Jag antar att du menar Hästinfluensan eller ?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 013
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 392
Senast: Fibusen
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 690
Senast: tanten
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 875
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka