Hästinfluensa i stallet, rida annan häst?

Pinkilly

Trådstartare
Måste bara reflektera över en sak med er. Har två hästar i stallet varav en har blivit sjuk och de misstänker influensa. Den andra är fortfarande frisk och pigg, ingen feber. Ska jag fortsätta låta båda stå tills den som är sjuk är frisk samt avvakta och se så den andra inte insjuknar eller kan man motionera den som är frisk?

Sv: Hästinfluensa i stallet, rida annan häst?

vilken influensa? A2? är prov tagna?Vad säger vet?
Om prov är tagna skulle jag invänta dessa innan jag beger mig ut för att minimera risken att smitta andra hästar.

Är det bara en vanligt förkylning skulle jag tempa morgon och kväll och rida som vanligt tills symtom uppstår.

Jag hade låtit den friska gå mkt enkla joggpass bara ej låtit den komma upp i flås. Är den smittad så kan det få tråkiga följder om man anstränger hjärtat. Tempa alltid precis före ridning minsta tendens till förhöjd temp (alltså även vid mkt små ökningar låt den vara eller skritta bara). Jag hade även hållt mig för mig själv alltså enbart ridet den om man kan rida utan att träffa på andra hästar alltså inte i ridhus där andra har tillgång el likn fram tills provsvaren kommer på den andra.

Ja A2, prov är tagna och jag får svar idag eller imorgon.

Jag rider bara ut med den andra och skrittar mest för det är en travare som jag precis börjat omskola.

nyfiken fråga - är hästarna vaccinerade och i vilken omfattning?

Hästen som är sjuk är fullt vaccinerad, sist var fem månader sen. Den andra som är (än så länge) frisk är mitt i grundvaccinationen tyvärr.

Hoppas det inte blir så allvarligt då. Har du fått provsvar? Det har väl härjat en del A2 "däruppe" ett tag?

Jag har fått svar och det var negativt men vet. tror att det är A2 endå.

Men jag kommer avvakta med att rida den andra oxå för det känns som stor risk att han blir sjuk oxå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 820
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka