Sv: Hästinfl. vaccination...
Tack för era svar.
Jag har ju nyligen köpt hästen och är lite ringrostig i hästägandet för tillfället då jag vart utan egen häst i 4år. Det har ju hänt en hel del märker jag - med tex avmaskningsrutiner (att de numera bara skrivs ut på recept av veterinär -om mask kan påvisas! Vilket är BRA, tycker jag)
Jag har lite mycket omkring mig (heltidsjobb o familj med en 1½åring) så har inte hunnit ta tag i allting ännu med min nya pålla... Kom att tänka på vaccineringen häromdagen och visste att jag sett i passet att det var nån vacc. märkt där. Så kom jag på att det kanske är dags igen snart om jag ska slippa grundvaccinera IGEN!
Det var den 20 oktober -08 han har fått vacc. mot hästinfluensa ( i samband med att han kastrerades). Det står bara EN gång, vet inte vad det innebär? Har dom inte gjort "klart" grundvaccinationen?? Brukar man inte behöva vaccinera en gång till inom en viss SNAR tid?
Det står inget om andra vaccinationer. Ja, stelkrampsvacc. är ju viktigt! Jag måste ta tag i det här i veckan som kommer. Får fudnera på botulismvacc. också... han går på lösdrift med hösilage som foder...
Måste se över hans tänder också. Han är ju 2½år... och vad jag förstått är det en tid då det kan bli lösa tänder o skit (jag är ny med UNGhäst). Kan inte direkt säga om han visar tecken på problem eftersom han går på lösdrift o jag inte går o kollar så noga på hur han äter,
men det jag sett ser allting normalt ut (då han tuggar silage). Morötter äter han också utan större problem då han får av mig i hagen... och inte ser det ut som han tappat några framtänder ännu heller...
Lite spännande att lära sig allt detta om en unghäst. Ska bli så kul att se hur han utvecklas!!!