Hästhantering när det är som bäst!

Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag tror du har lagt den här tråden på fel del av forumet.. den har inget specifikt med islandshästar att göra, utan borde kanske ligga på 'hästhantering' eller 'gnägg' istället, tillexempel.


Angående videosnuttarna då.. Jag kan inte säga att jag blev imponerad direkt.

Visst, det är fint att kunna hoppa upp o av barbacka etc, men jag tycker inte det strålar speciellt mycket harmoni om ekipaget överlag.

Inte heller träningsmedtoden är jag övertygad om att det är 'som bäst',
men alla har vi olika syn och tankesätt.

Jag vet inte direkt så mycket om just Hybrid Horsemanship, men har fått för mig att det eg är samma som 'vanlig NH' men att det är lite 'till-twistat', typ.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag tycker inte att detta är bra hästhantering, speciellt inte i första filmen där den stackars hästen blir otroligt dragen i munnen. Det var ju mer hårda tag än lugn och harmoni.

Dessutom är det ju inte ens samma häst i de två filmerna du visar. I andra filmen har hästen två halvstrumpor bak medans i den första filmen har hästen bara en!
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Även i andra filmen så blir den dragen i munnen. Och som du säger,
det känns som det är 'snabbt och slaffsigt' istället för lugnt och i hästens takt.

Tycker inte heller det ser ut som samma häst.

Ingen av hästarna i klippet ser ut att göra det de blir tillsagda att göra för att tränaren motiverat dem så att de VILL göra det heller.

Jag tycker inte det här är NH (som jag ser det) men som sagt,
jag vet inte riktigt helt säkert vad 'hybrid NH' är heller.

Jag har fått för mig att det är folk som inspirerats (eller vad man ska säga) av Nh, och jobbat 'vidare' och utvecklat egna metoder, och så verkar det
-av olika youtubeklipp att dömma- gå ut på att det ska gå fort, mycket hoppa upp å ner på hästen osv...
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Pallar inte att se klart :crazy: VAD är det du finner så förbaskat bra i att tvinga och bryta ner hästen/hästarna??:crazy:
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Såg lite lustigt ut när det stod som beskrivning till klippen att
'Detta är endast för mkt rutinerade hästmänniskor' etc och så känns det
som att... det där inte är speciellt rutinerat? :o

Jag tycker det finns mycket bättre sätt att träna hästar på, på hästars vis.
Där det handlar om lugn, harmoni och trygghet.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag funderade på att flagga första klippet som djurplågeri. Jag ser absolut inget vackert i det jag ser, jag blir snarare äcklad. Det andra klippet vill jag nog inte ens se.

Är det inte trevligare med hästar som vill göra det man ber snarare än att man bryter ner dem genom att dra och tvinga ner dem på marken?

Jag hoppas verkligen att TS var ironisk när h*n postade tråden...
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag ser det som onödig djurplågeri!
Tragiskt att sådant kan inspirera! Har du ingen empati?

Hårda ord, jag vet, men jag blir så förbannat.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Vad är de ni anser är djurplågeri.. att en häst som inte respekterar människor och har tagit över behöver "tuktas"..??


Inte reagerar en endsate människa när hundmänniskor vickar omkull sina hundar och lägger dom på rygg( underkastelse)

Men gör man de med en häst blir det stora uppståndelser, han rycker ingenting i munnen utan hästen ger efter för trycket och går ner.

Om ni har kollat på cesar mannen som kan prata med hundar så ibland ser det riktigt läskigt ut när han får ta till med hårdhandskarna med vissa hundar som helt spårat ut.

Men de är de eller avliva som gäller för vissa hundar är livsfarliga innan han får iordning på dom!


Så JAG ser inge skillnad här med att vicka omkull en häst att att den skall visa underkastelse mot en som med en hund!

Man ser ju klart i hästen att den mår oerhört dåligt när den reser sig upp och stegrar kolla in i hästens ögon. Och kolla på hästen efter att den blivit omkullvräkt och går snäll efter.
Hästen sänker huvudet, tuggar och ljuter av att bara gå och skritta igenom hela kroppen somgungar i takt med stegena = Avslappnad=)


Att han rider barbacka har inge med att han vill visa sig cool utan det är en säkerhetsgrej.
Han har både hjälp och säkerhetsväst mer än vad betydligt många tillridare har,,,, tyvärr.

Men som sagt vi alla tycker ju olika och det finns ju lika många sätt att hantera problem med hästar som det finns hästar på jorden:laugh:

Men jag gillade verkligen denna kille och finns 2 andra filmer med han som fick mig att få gåshud!
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Bara en liten liten grej, som jag undrar om du kanske inte tänkt på: hundar är rovdjur - hästar är växtätare. Det är ganska stor skillnad... :)

Hundar fostrar hundar på det sätt som Cecar gör. Men hästar fostrar hästar på ett helt annat sätt. :)
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag tycker att hästen visar ett tydligt obehag vid 1,20 när den börjar kasta sig bakåt och sen nästan trillar för att bli av med dragandet i munnen.

Hundar och hästar tycker jag inte riktigt man kan jämföra, det blir lite äpplen och päron. Jag har aldrig någonsin sett en häst uppfostra en annan genom att ta den i munnen tills den tvingas att lägga sig ner, jag har däremot sett hundar knuffa omkull andra hundar.

Att den går snällt med efteråt ser jag inget konstigt i. Vem vet hur länge de höll på? Hästen kan vara trött, psykiskt nerbruten? Man får dessutom se så extremt lite i början så man har ingen chans att få förståelse varför hästen gör som den gör, och i min värld är det grunden till att lösa problem. Man jobbar med orsaken och inte symptomen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jag blir inte inspirerad, sä här vill inte jag hantera mina hästar. De ponnyer vi (döttrarna) har haft på inridning har varit mycket lugnare, mycket mer förberedda på att ha en ryttare på ryggen. Hanteringen från marken har lagt grunden, så att man inte har en häst som stegrar sig, som man behöver låsa i bettet så att den inte kommer undan mm. Neeej!
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Vad är de ni anser är djurplågeri.. att en häst som inte respekterar människor och har tagit över behöver "tuktas"..??

Inte reagerar en endsate människa när hundmänniskor vickar omkull sina hundar och lägger dom på rygg( underkastelse)

Så JAG ser inge skillnad här med att vicka omkull en häst att att den skall visa underkastelse mot en som med en hund!

Jo, man reagerar även när vissa hundmänniskor tar till sådana metoder. Det är inte snyggt!

Sedan ska man komma ihåg att hundar och hästar är helt olika typer av djur. Hundar är rovdjur medan hästar är flyktdjur. Att göra på det sätt som visas i filmen tycker i alla fall jag är det yttersta övergreppet mot hästen, och jag klarade faktiskt inte av att se klart. Jag blev väldigt illa berörd av hur denna häst behandlas, hur den som flyktdjur blir helt låst, den blir fullständigt fråntagen sin förmåga att fly vilket ju är dess naturliga instinkt. Och jag förstår verkligen inte hur någon enda kan hylla något sådant här!
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Men hundar visar naturligt underkastelse genom att lägga sig på rygg och blotta strupen - det gör inte hästar i naturen.
Att lägga ner en häst är inte att få den till underkastelse och kan i mina ögon inte jämföras med hund.
Som andra skrivit: Hästen är ett växtätande flyktdjur och hunden ett köttätande rovdjur och de talar inte samma språk.

Jag tycker klippen, speciellt det fösa är obehagliga.

/Malin
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Tyckte inte om detta sättet att bryta ner en häst till lydnad och vad händer när någon annan ska rida/hantera hästen??? Har precis varit på clinic med Eamon Hickey och sett hans sätt att hantera stressade oinridna hästar och måste säga att jag blev MYCKET mer imponerad av hans sätt att hantera det genom att få hästen lugn, vinna dess förtroende osv......
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Att lägga hästen ner så där har enligt mig mer att göra med det engelska uttrycket "breaking the horse" än med någon bra hästhantering.
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Men gör man de med en häst blir det stora uppståndelser, han rycker ingenting i munnen utan hästen ger efter för trycket och går ner.

Tror du verkligen att en häst lägger sig i maktlöshet, av ett lätt tryck från ett vanligt träns?:confused:
Jag har set folk rida med ett tryck på ett träns utan att hästen lägger sig!
Tror du hästen lägger sig, för att visa att han nu har den låga rang efter detta tryck??
Hur tror du själv att detta fungerar om du tänker efter lite?
 
Sv: Hästhantering när det är som bäst!

Jämför med detta klippet. Hästen i klippet ser ut att lyssna på sin husse utan att vara kuvad och pinnen/spöet som han använder slår han aldrig med och inte heller är det ryck i munnen. Visserligen har det krävt otroligt många timmar att komma hit. Jämför man de här två metoderna föredrar jag den sista och jag tror inte man kan komma dit med hjälp av metoden i första klippen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 583
Senast: Exit
·
Körning Vore tacksam för input. Jag kör in min treåriga valack som jag köpte i januari. I annonsen stod att han var bakskygg efter att ha skenat...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Vimsan
·
Dressyr En liten jämförelse mellan western och dressyr http://www.youtube.com/watch?v=Ty3lldxo-LM&feature=related
Svar
2
· Visningar
1 681
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hur en cowboy lästa sin häst. Macho eller just good horsemanship? www.youtube.com/watch?v=cyd8ihhu60o&feature=related
2
Svar
30
· Visningar
2 405
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp