Hästhantering i Holland

Fakur

Trådstartare
Är det någon som vet hur hästar i Holland vanligtvis har det? Står dom mkt på stall eller får dom vara mkt i hagen, om man nu jämför med Sverige då.

Orsaken till att jag undrar är att jag har ett 9-årigt haflingersto som är importerad fr Holland för några år sedan och hon var krubbitare visade det sig när hon kom hit..
Är det någon som vet?

Sv: Hästhantering i Holland

Mkt i stall, om man tänker på att Holland inte direkt har nån större tillgång på mark så förstår man varför.

Jag undrar också lite hur hästhantering i allmänhet (skiljer sig säkert en hel del, precis som i Sverige...) ser ut i Holland. En av mina hästar är holländsk import, skitfin häst på alla sätt och vis, men hon avskyr att bli ryktad och sadlad. Borstning går okej, likaså att kratsa hovar, men just när man använder ryktborste + skrapa så accepterar hon det, men hon gillar det sannerligen inte. Likaså när man sadlar. Det har blivit bättre sen jag fick henne, och hon gillar westernsadeln lite mer än hoppsadeln, men man ser fortfarande tydligt att hon förknippar det med något obehagligt.

Man undrar ju lite om de har pressat henne väldigt hårt, eller om hon haft en dålig sadel eller kanske blivit dåligt behandlad i samband med skötseln?

Min holländare hatar också att bli borstad. Vill helst inte gå ut i hagen utan vill gärna vara inne.

Första fyra åren kom jag inte nära med en ryktskrapa + ryktborste. Nu står hon ut - dock med sura miner. :p

Okej, min var inte riktigt så illa, däremot flyttade hon sig undan, skrapade med hovarna, såg allmänt ilsken ut och högg i luften när jag skulle rykta. Numera ser hon bara förbannad ut emellanåt :p

Min är visserlgien Tysk, men har mellanlandat i Holland på okänd tid innan han kom till mig och det har tagit ett halvår av gradvis vänjande för att han mentalt ska palla att vara ute normalt (tas in nångång mellan 4-8 på kvällen)
När han kom så vart han totalstressad on han inte var inne vid 3, o då var ändå alla andra hästar ute men han stod hellre själv inne :(

Dock älskar han att bli ryktad, vilket är tur för det älskar jag med :)

KL
Fanns flertalet holländska importer där jag jobbade tidigare. De var inte vana att vara i hage, blev stressade. De flesta var välutbildade för sin ålder men vågade inte gå ut i skogen, vände när de såg en sten eller en buske:angel:

Slutsats: De får inte vara ute i hage särskilt mycket och rids nog även mest i ridhus/ridbana. Sen har man ju ute i Europa en lite annan syn på hästar många gånger. Finns nog många som går rätt hårt fram med sina djur tyvärr...

Antar oxå att de står mkt på stall då Holland är ganska trångbott. När jag va i holland såg man inte mycket hästar. Men de hagar de hade va häftiga, inga staket, bara jätte stora diken. Sen satt det grindar vid alla överfarter bara.

KL
Fanns flertalet holländska importer där jag jobbade tidigare. De var inte vana att vara i hage, blev stressade. De flesta var välutbildade för sin ålder men vågade inte gå ut i skogen, vände när de såg en sten eller en buske:angel: .

Jaa men det där är ju också lite utmärkande för min häst! Hon kan vara lite småtittig ute i skogen (t.ex. galoppera iväg om en fågel hoppar runt i en buske eller ett löv faller till marken :angel: ). Däremot är hon kolugn om man rider upp till centrum med henne, eller längs en väg där det susar förbi bussar och bilar. Hon är väldigt välriden och välutbildad också, skitbra på att hoppa, det är liksom bara att styra mot hindren och hålla sig kvar så fixar hon resten (dock helst i omhoppningstempo... :D )

Jag tror det varierar mycket hur hästarna har det. Min sambos syster har hästar i Holland och de har alltid fått spendera mycket tid utomhus i rasthagar och på beten. Dessutom har hon sällan täcken på, vilket upprör de andra i stallet.

Men jag kommer ihåg att hon berättade om en vinter när ALLA dom andra hästarna där blev ordentligt förkylda och fick behandlas av veterinär. Den ENDA hästen i stallet som var kärnfrisk och inte minsta berörd av det hela var hennes häst som tillbringat större delen av vintern UTAN täcke samt väldigt mycket ute i hagarna. Vilket var en triumf för henne eftersom de andra hela tiden tjatat på henne att hennes häst skulle bli sjuk om den inte hade täcke :).

Jag besökte en gång det stall där hon hade sin dåvarande häst, det var i slutet av mars och faktiskt nästan 20 grader varmt. Och till och med shetlandsponnyerna hade tjocka vadderade utegångstäcken på sig när de gick i hagen. SJUKT! Alltså sådana täcken som man har på en del hästar vintertid i NORRLAND när det är 20 minusgrader ute!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 841
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar