Hästhållare = foderföretagare

Berin

Trådstartare
Fr o m 1 januari räknas alla som håller hästar som foderföretagare. Hur har ni som har stall och hästar och som inte lämnar in SAM-blanketten 2006 gjort? Hur många är det som vet om den här regeln? Har ni fyllt i hästpasset att hästen inte ska gå till livsmedelsproduktion? Vill veta hur ni har löst det hela. Är det varje hästägare som ska skicka in blankett eller är det stallägaren?

Sv: Hästhållare = foderföretagare

Vi tar inga EU bidrag och lämnar således inte in någon samblankett. Markägaren tar bidragen och vi har mark och stall gratis.
Man kan i varje hästs pass kryssa för att de ej ska gå till livsmedelsproduktion så slipper man det hela med foderföretagare. Vår markägare har "avanmält" sig på samblanketten då han öht inte har med mark och hästar att göra.....

Detta var enda sätt för oss att kunna få komma åt denna mark som vi så innerligt behöver... Att låta ägaren ta bidragen, men han tar ju inget arrende, vilket en annan markägare gör utav oss.

Gira :banana:

Vi tar inga EU bidrag och lämnar således inte in någon samblankett. Markägaren tar bidragen och vi har mark och stall gratis.
Man kan i varje hästs pass kryssa för att de ej ska gå till livsmedelsproduktion så slipper man det hela med foderföretagare. Vår markägare har "avanmält" sig på samblanketten då han öht inte har med mark och hästar att göra.....

Detta var enda sätt för oss att kunna få komma åt denna mark som vi så innerligt behöver... Att låta ägaren ta bidragen, men han tar ju inget arrende, vilket en annan markägare gör utav oss.

Kan man själv kryssa i i hästpasset att hästen inte ska bli livsmedel? Eller måste en veterinär göra det? Har ni gjort det för att slippa skicka in den här blanketten? Vem är det som ska lämna in blanketten; hästägaren eller stallägaren som hyr ut boxar?

Senast ändrad:

Undrar om inte din markägare kan vara ute på hal is, när han får bidragen men har "avanmält" sig, vid en kontroll. Om det är bete eller vall på marken som han får bidrag från kommer han troligen ändå att räknas som foderproducent. Då finns risken att han får neddragning eller till och med måste betala tillbaka bidrag enligt tvärvilkoren för stöden.
Kostar ju inget, ännu att vara registerad. Du kan ju be honom undersöka det ordentlig så att han inte råkar illa ut vid en kontroll. Vilket kanske kan reflekteras på dig om det händer. Blir man återbetalnings pliktig kan det bli dyrt. En granne här har gjort ungefär på samma sätt med sitt bete (lånade ut det gratis mot att han fick bidragen) och åkte på att betala tillbaka 15 000 förra året plus ränta som inte kommit ännu. Men jag vet inte vad orsakerna var till det.

Vi har kryssat i passen att hästarna inte skall användas i livsmedelsproduktion. Det måste skrivas på av veterinär.

Vår markägare har "avanmält" sig på samblanketten då han öht inte har med mark och hästar att göra.....

Om man söker stöd där tvärvillkor gäller så är det i alla fall så att den som söker stödet är ansvarig för att tvärvillkoren följs som Masse skriver, även om arbetsuppgifterna utförs av någon annan. Om det blir en kontroll så kan man få 3% avdrag för varje "fel" som görs, inte så kul...

Här är en bra länk till tvärvillkoren http://www.sjv.se/download/18.155035a1014cec667580003503/JS12.pdf

Tack för tipset till en jättebra broschyr. Men hur har ni andra gjort som inte tar ut EU-bidrag men ändå låter hästarna beta på marken eller tar ut foder? Har alla kryssat för i passet att hästarna inte ska gå till mat? Kräver ni det av inackorderingarna om ni har sådana? Jag har hyresgäster nu men har inte tagit ut foder på åkrarna, det kommer jag däremot göra nästa år (hö).

Fr o m 1 januari räknas alla som håller hästar som foderföretagare. Hur har ni som har stall och hästar och som inte lämnar in SAM-blanketten 2006 gjort? Hur många är det som vet om den här regeln? Har ni fyllt i hästpasset att hästen inte ska gå till livsmedelsproduktion? Vill veta hur ni har löst det hela. Är det varje hästägare som ska skicka in blankett eller är det stallägaren?

På min ena häst är det ifyllt i passet att han inte ska gå till slakt men inte på den andra, har inte hunnit ännu men ska göra det i samband med kastreringen i höst.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 455
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 511
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel