Sv: Hästgymnasium i Rättvik
Nu var det iofs ungefär tre år sedan jag sökte dit, men jag kom in på 215 eller 220 poäng på NPH.
Däremot tyckte jag som satsande travmänniska inte alls att utbildningen var bra, åtminstone inte som planerna för det första året såg ut, och jag hoppade av efter någon månad. Man behandlades som en nybörjare på både rid-, trav- och skötsellektionerna, och även om det till viss del kanske är nödvändigt med en lättare nivå när alla ska prova på allt blev det bara löjligt. Det kändes sådär med en ridlektion på 20 minuter som till större delen bestod av skritt och trav rakt fram, och att på travlektionerna sitta två och två i rockarder bakom russen.
Har efter avhoppet pratat lite med ett tiotal gamla elever, både sådana som slutfört utbildningen och hoppat av, och de flesta kritiserade både nivån på utbildningen samt vissa lärare. Travdelen har jag inte hört något gott om från någon, vet dock inte hur det ser ut inom ridinriktningen.
Så min åsikt om det hela är att en mer erfaren, satsande ryttare/kusk kanske vill se sig om efter en utbildning som är mer prestationsinriktad och ställer lite krav på de sökandes kunskaper. I andra fall kan nog åtminstone det första året vara väldigt upprepande och intetsägande.
Nu kommer väl någon bara för det säga att utbildningen är den bästa ever, men det här är i alla fall min uppfattning av den.