Hästgymnasium i Rättvik

M

majabergman

Ni som går i rättvik, hur många poäng hade ni för att komma in? Då menar jag både Npnv och naturbruk-häst.

Tycker ni det var/är bra där?

Sv: Hästgymnasium i Rättvik

Nu var det iofs ungefär tre år sedan jag sökte dit, men jag kom in på 215 eller 220 poäng på NPH.

Däremot tyckte jag som satsande travmänniska inte alls att utbildningen var bra, åtminstone inte som planerna för det första året såg ut, och jag hoppade av efter någon månad. Man behandlades som en nybörjare på både rid-, trav- och skötsellektionerna, och även om det till viss del kanske är nödvändigt med en lättare nivå när alla ska prova på allt blev det bara löjligt. Det kändes sådär med en ridlektion på 20 minuter som till större delen bestod av skritt och trav rakt fram, och att på travlektionerna sitta två och två i rockarder bakom russen.

Har efter avhoppet pratat lite med ett tiotal gamla elever, både sådana som slutfört utbildningen och hoppat av, och de flesta kritiserade både nivån på utbildningen samt vissa lärare. Travdelen har jag inte hört något gott om från någon, vet dock inte hur det ser ut inom ridinriktningen.

Så min åsikt om det hela är att en mer erfaren, satsande ryttare/kusk kanske vill se sig om efter en utbildning som är mer prestationsinriktad och ställer lite krav på de sökandes kunskaper. I andra fall kan nog åtminstone det första året vara väldigt upprepande och intetsägande.

Nu kommer väl någon bara för det säga att utbildningen är den bästa ever, men det här är i alla fall min uppfattning av den.

Senast ändrad:

Okej, men det är ju din åsikt ;)

Min syster går på det gymnasiet, npnv-djur. Hon tycker att det är bra och att lärarna är schyssta, sen finns det väl en del rötägg men det gör det alltid. Ska ner v. 18 och kolla.

Och det är ridlinjen jag sökt.

Istället för att skapa en ny tråd. Är det någon bukare som ska gå där eller går där? :)

Jag tog studenten nu i juni =) jag trivdes i rättvik och på skolan måste jag bara säga.

Okej! Vilken linje gick du?

Istället för att skapa en ny tråd. Är det någon bukare som ska gå där eller går där? :)

Min dotter ska gå häst i Rättvik nu i höst.
Du kan nog få hennes MSN eller mailadress om du e intresserad av att kontakta henne.
Lycka till har bara hört gott om utbildningen i Rättvik, i allfall under de senaste åren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar