Hästgymnasie eller inte?

Urris

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt här, menmen..

Jag ska börja nian nu, och har redan beslutsångest över vart jag ska gå efter det här året.. Jag har två ponnyer (varav den ena är en shettis, är mer min systers), och brinner verkligen för hästarna, och jag skulle verkligen vilka jobba med dem. Men å andra sidan vill jag ha ett välbetalt jobb, och då kanske ändå inte hästar är nåt att satsa på?

Jag har tänkt såhär, antingen väljer jag en "vanlig" linje, vill gå på en bred linje så jag kan bestämma mig senare vad jag vill fortsätta läsa till. Kanske blir natur då, men de verkar vara himla mycket plugg, och då hinner jag kanske inte med min egna häst?

Eller så väljer jag ett hästgymnasium, Lillerud är närmast så det får det nog isåfall bli. Har även hört att det ska vara en bra skola. Men problemet är då att jag troligtvis inte har något stall under lov/långhelger (kommer ju då bo på lillerud). Om jag bor hemma så kommer vi bygga ett stall här hemma, och ta hem hästarna.

Svammlig text, men jag hoppas att nån av er förstår!
Vet verkligen inte hur jag vill göra, ena dagen vill jag det ena och andra dagen så har jag ändrat mig. Och jag vet att jag har ett tag kvar att bestämma mig, men jag vill veta vad jag ska göra efter nian NU!

Inte vet jag vad jag vill jobba med sen heller, vilket av alternativen jag än väljer..
Någon som har suttit/sitter i ungefär samma sits kanske?
Hoppas nån orkar läsa om mina klogomål :rofl:

Sv: Hästgymnasie eller inte?

Jag valde mellan hästgymnasie och natur och valde natur när jag var i din ålder. Jag resonerade som så att rida kan jag göra på fritiden och utbilda sig inom häst kan man göra senare ändå. Bättre att skaffa sig en bra utbildning så att man kan plugga vidare till något där man har råd att ha hästar även när man är vuxen :)
Jag hade egna hästar hela gymnasiet och hade inga problem med natur.

Hur vida man hinner med en egen häst är väldigt individuellt och beror också mycket på vilken självdisciplin man har, om man har disciplin nog att lägga manken till och få läxorna gjorde så man hinner till stallet innan det blir för sent t.ex. Det är lätt att komma hem efter en lång dag i skolan, däcka på soffan några timmar och sen vaknar man vid 7-8 och ska hinna med både häst och läxor innan sängdags.

Med disciplin, planering och prioritering så fixar de flesta det, oavsett program.

Jag tänkte lite som du och valde både natur och häst ;). Fick bra utbildning (ska börja på civilingenjörsutbildning i Lund nu) samtidigt som det inte blev så tungt och "pluggigt" eftersom vi hade häst också. Hade min ena häst med till skolan och jag hade visst mycket att göra, men det var för att jag själv valde att läsa i stort sett alla kurser som jag kunde få plats med på schemat, vilket gjorde att jag slutade på 3800 p (normalt är en 3-årig gymnasielinje på 2500p).

Det som var bra med att bo på internat och ha hästen med sig var ju att man slapp lägga onödig tid på att åka mellan skola - hem - stallet!

Kan verkligen rekommendera detta, tre helt underbara år :love:

Förstår inte riktigt vad du menar med stall på lov och helger, hästen får ju naturligtvis stå kvar, men man kan också välja att plocka hem. Där jag gick kunde man alltid lösa det även om man själv ville åka hem, andra elever som stannade kvar och jobbade som "hästvakt" på loven.

Okej, lillerud har ju nv med hästinriktning faktiskt, det skulle vara riktigt kul..

Okej, det låter ju bra att man kan ha kvar hästen på skolan, men hur gör man på längre lov då, typ jullovet? :)

Att du väljer naturbrukslinje betyder inte automatiskt att du inte kan plugga vidare! Jag läste Häst/häst på Berga NBG och läser idag till socionom. Däremot om du vill bli läkare, veterinär eller liknande där man behöver speciella kurser kan det vara bra att välja natur. (Dock kan man bli det ändå, du får bara se till att välja till rätt kurser i de individuella valen). Vi hade en kombinerad natur och hästklass som uppskattades rejält av de som gick den!

Jag tänkte lite som du och valde både natur och häst ;). Fick bra utbildning (ska börja på civilingenjörsutbildning i Lund nu) samtidigt som det inte blev så tungt och "pluggigt" eftersom vi hade häst också. Hade min ena häst med till skolan och jag hade visst mycket att göra, men det var för att jag själv valde att läsa i stort sett alla kurser som jag kunde få plats med på schemat, vilket gjorde att jag slutade på 3800 p (normalt är en 3-årig gymnasielinje på 2500p).

Det som var bra med att bo på internat och ha hästen med sig var ju att man slapp lägga onödig tid på att åka mellan skola - hem - stallet!

Kan verkligen rekommendera detta, tre helt underbara år :love:

Förstår inte riktigt vad du menar med stall på lov och helger, hästen får ju naturligtvis stå kvar, men man kan också välja att plocka hem. Där jag gick kunde man alltid lösa det även om man själv ville åka hem, andra elever som stannade kvar och jobbade som "hästvakt" på loven.

Jag gjorde som du, natur + häst var den perfekta kombinationen för mig! Och gemenskapen på skolan :love: Jag jobbade ett tag med hästar efter skolan, därefter "vanligt" jobb och nu pluggar jag i Lund!
Jag var dessutom en av de som hade långt hem så jag var ofta kvar på skolan på helger och lov, och tog hand om andras hästar ;)

Jag har egentligen inget svar till dig, men jag vill bara ge lite ord på färden ;)

För det första avundas jag inte dig och alla i gymnasieväljaråldern. När man är 15 år och går i nian tror man att ens liv avgörs där och då, iaf trodde jag det. Man får också den versionen itutad sig från skolans håll och inte minst från alla gymnasieskolor som jagar elever, iaf upplevde jag det så.

MEN ha i bakhuvudet att nuförtiden går det mesta att lösa oavsett hur "fel" man väljer. Nuförtiden läser man samma grund, vilket gör att man kan välja andra vägar senare om man ändrar sig, man behöver inte göra om alltihopa, såsom det var när tex min mamma gick på gymnasiet och allt var extremt inriktat. Visst behöver det kompletteras tex om du vill bli läkare, veterinär eller liknande. Men det går det med, och det finns en hel del andra mer "basic" yrken man kan utbilda sig till utan flera år på komvux för att lära till kurser...

I korta drag kan jag ju dela med mig av min krokiga väg:
Jag valde ett ridgymnasium med samhällsprogrammet i grund. Jättebra hästutbildning, men samhällsprogrammet sumpade jag bort till hälften pga skoltrötthet.
Jag hoppade av skolan efter 2 år. Läste på folkhögskola, ej allmän linje utan en specialinriktad. Jag fick sedan gå på komvux och läsa in de kurser jag inte hade från gymnasiet, grundkurser alltså som alla måste ha. Sedan läste jag en inriktad vuxenutbildning, mest för att ta in alla gymnasiepoäng på kort tid (var stora kurser med mkt praktik så man orkade läsa 1450p på drygt 1 år). Sedan jobbade jag inom vården. Efter ett tag tröttnade jag där och började plugga en KY inom en helt annan bana. Nu har jag börjat jobba inom mitt nya yrkesområde och trivs som fisken i vattnet...

Vad jag vill ha sagt, trots röran, är: Ta det lugnt, andas, och tänk att det ordnar sig. Det jag jobbar med idag är inget jag ens hade en tanke på när jag gick i nian, nu är jag 27 år. Det har ändå löst sig för mig på ett bra sätt, vägen kanske har varit lite längre än för andra, men å andra sidan har det utvecklat mig som person och gett mig insikter om vad jag vill göra resp. inte vill göra i mitt yrkesliv. Det är väldigt mkt värt.
Jag har inte minst kommit fram till att jag vill ha hästarna som hobby. Inte yrke. Jag har ett jobb som ger mig tidsmässig OCH ekonomisk möjlighet att utöva det hjästliv jag vill ha, den dagen jag köper häst igen. Det hade inte varit möjligt med den lön och arbetssituation som många (tom högskoleutbildade) inom hästbranschen verkar ha...

Lycka till :)

Åh, känns faktiskt bättre efter ditt svar!
Vi får se vad det blir helt enkelt :laugh:

Jag valde natur och hade häst de två sista åren jag pluggade. Tidsmässigt var det inte problem, men jag hade inga jättehöga betygsambitioner. Sen jobbade jag ett år, sparade en del pengar för att kunna ha som buffert när jag pluggade 5 år på högskola och hade häst.

Nu har jag äntligen börjat jobba och det känns riktigt skönt att få ut 3 gånger så mycket pengar som när jag pluggade.

Visst har det varit jobbigt i perioder men för mig var det helt klart rätt val, skaffa en utbildning och ett mera välbetalt jobb och därigenom kunna spendera mycket pengar på mina intressen. Nu blir det mycket ridlektioner och kom nyss hem från en ridresa på Ireland men 3 timmar hoppning/dag.

Jag gick NV häst på Lillerud och körde hela paketet sen med kille från skolan och gård xD

Du får ha kvar hästen på skolan under långhelger, lov är lite pyssligare men om du bor i närheten kan du alltid åka dit och ta hand om hästen. På min tid var det inga problem att ha kvar den på lov så länge man tog sina pass.

Sen skulle jag vilja råda dig att titta på fler skolor än bara Lillerud, jag älskade min tid där och fick underbara vänner men vill verkligen inte tillbaka dit faktiskt. Lillerud är väldigt dressyrinriktad vilket kan vara bra att tänka på om du själv tycker om t.ex fälttävlan.
Du får gärna PM:a mig om frågor! Har fortfarande kvar kompisar på skolan så är uppdaterad på skvallret :D

Åh nej va bra :rofl:

Ja bor lite för långt bort för att kunna åka och ta hand om henne under loven, måste klura ut nån lösning på hur jag ska göra..

Vilken tur att jag oxo är dressyrinriktad då :D

Hur är internatet, bor man typ tillsammans med många eller hur funkar det?

Visst har det varit jobbigt i perioder men för mig var det helt klart rätt val, skaffa en utbildning och ett mera välbetalt jobb och därigenom kunna spendera mycket pengar på mina intressen. Nu blir det mycket ridlektioner och kom nyss hem från en ridresa på Ireland men 3 timmar hoppning/dag.

Jag skriver under på detta jag med. Jag är jätteglad över att jag gjort samma val. Mitt jobb är förvisso periodvis tungt, men jag är ledig var 6e vecka och har en heltidstjänst på i snitt 36 tim/vecka. Lönen efter skatt är ca 3 gånger bättre än jag hade med CSN, och ungefär dubbelt så hög som då jag jobbade inom vården. Helt klart värt det i slutändan.

Jag har en kompis som är hippolog och visst har hon fått jobba med hästar, men å andra sidan tjänar dom rätt dåligt, jobbar många kvällar/vecka och har ett mer slitsamt jobb i längden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 211
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv