Hästgård i Skåne

Sv: Hästgård i Skåne

Gårdar precis utanför malmö med ok. mark går på betydligt mer än 2-3 miljoner och går tyvärr åt innan åtminstone jag kan vara med i leken...
Jag skulle själv prioritera gott om utrymme till hästarna, ridterräng och (viktigt) inte för långt ifrån "storstäder" tex malmö och helsingborg beroende på var i skåne vi pratar. Tyvärr är mark just det de flesta gårdar i skåne saknar (som inte ligger uti i vad jag tycker är obygd). Och jag vägrar ha häst i 4x 4 m hagar.

Men din pappas idé låter intressant!

För att vet hur din kommun förhåller sig detta med hästgårdar så kontakta byggnadskontor och lantmäteriet.
Hästgårdar har blivit en het fråga och det kan vara en vettig idé att höra med dem vad gäller arealer, placering osv så att inga överraskningar dyker upp utan att allt sånt är klart.

vi har en gård, i området du nämner. Vi har inte mer än 6000 kvm i tomt, men arrenderar mark ca, 2 hektar till.

Vi har gett nästan 1,6, men då är stallet stort, med 10 boxar samt stor lada. Boningshuset på ca 250 kvm. I bra skick och är en skånelänga.

Det är svårt att hitta med mark till, men kan man bara arrendera till så tycker jag det är ok.

Det enda man inte kan ändra på är läget, dvs marken.

jag tycker att alldeles för många så kallade hästgårdar i företrädesvis Skåne borde kallas för hus med stall och tomt istället för gård. FInns det inte nån mark eller möjlighet att arrendera så är det ju helt meningslöst

Mark är det viktigaste och ska man räkna snålt på mark ska varje häst ha tillgång till en hektar mark. Detta är MKT ovanligt i framförallt Skåne där man kan hitta gårdar med minimala betesmarker.
Prio två är, för mig personligen läget, bostadshuset och sist stallet.

Sheena skrev:
Priserna varierar VÄLDIGT beroende på var i skåne gården ligger. Runt Malmö kostar en hyffsad gård med 4-5ha mark 2,5-3miljoner och då ska man veta att husen kan vara rena renoveringsobjekt! Ute på Österlen kan samma gård vara betydligt billigare.

//Sheena

Vilket Österlen har du varit på? Här är väl allt svindyrt numera :p

Japp, 4-5 ha och ett par ruckel i obygden 1,5-mille och uppåt. Det är följden av att det har skett en kastrering av gårdarna de senaste 10-15 åren. De köps upp av bönder och styckas av till 3-4 tlnd (i bästa fall) där bara gården tar plats för ett tlnd. Det görs av samma människor som hävdar att landsbygden ska leva, men vem f*n kan leva i en landsbygd där det till slut bara finns en bonde i varje socken. Nä, slopa alla bidrag och låt bönderna marknadsanpassa sig, alla vi andra måste ju göra det så varför inte lantbruket?
Hmmm...ursäkta att jag svävar ut lite :D men jag månar om att vi som vill bo på "lannet" också ska ha möjlighet till det.

Rolle på Österlen
Deltidsbonde som också tar bidrag :o
Islandshästar på Lösdrift

Prata med en lokal mäklare. De har den bästa kollen på prisnivån där just ni bor.

Jag tror iallafall att det är betydligt lättare (och mer lönsamt) att sälja mark på 4-10 ha och låta köparna själva bygga sitt hus och stall. Ett ridhus på huvudgården kan öka attraktionsvärdet.

Jag känner en som har ett fint hästställe till salu till bra pris. Nyrenoverat hus och fint stall. Tyvärr ingen mark, bara rasthagar på 5000 kvm. Trots att bönderna lovar 5-åriga arrendekontrakt vill ingen köpa när de får veta att bönderna VÄGRAR att sälja marken. Ingen vill riskera att bli utan arrende efter 5 år.

Vill man dessutom bygga paddock mm behövs det lite utrymme.

CarolaLind skrev:
Vilket Österlen har du varit på? Här är väl allt svindyrt numera :p
Allt är relativt här i världen. Om man jämför med områdena runt Malmö, Lund, Flyinge så är Österlen riktigt billigt. ;)

Som andra redan svarat, marken är det viktigaste och jag har noll och intet intresse av att hyra in mig i några hagar. Minst 2 ha/häst för min del, hus och uthus kan jag till stor del rusta själv beroende på hur mkt som behöver göras alternativt bygga nytt. Jag kan till nöds tänka mig att klara mig på knappt 1 ha/häst som vinterhage, men skickar isf bort dem på bete. De ska då finnas väldigt bra ridvägar i området med mycket terräng att tillgå. Slättlandet är totalt ointressant. :p Närheten till de större städerna är inte så viktigt, vi har bil och jag åker redan idag flera mil/dag för att komma till stallar och jobb. :smirk:

Vi gav 570.000 för våran skånelänga, fullt beboeligt och med hyffsat nytt tillbyggt stall -97 med 2 vanliga 14 kvm boxar och en fölbox 20 kvm som tjänstgör som förvaringutrymme. :crazy:
Har ca 2ha mark. tyvärr bara 1 ha inhägnat än så länge.
Lämnar iväg på sommarbete för jag är rädd att det inte räcker till.

Men kan leva med det eftersom jag prioriterade ridterrängen jag fick tillgång till vid vårt val av boende. Hela fyledalen.. Hellre det än att ha stora superhagar och en tråkig grusväg att rida fram & tillbaka på.

Men gårdarna runt Ystad är Fruktansvärt dyra, billigare runt Smedstorp, Älgaröd, Tomelilla.. Men då får man en bit till allting. Pest eller kolera helt enkelt..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 423
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 854
Senast: Elisha
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 387
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve