Hästgård i Skåne

Ems

Trådstartare
Vad skulle ni önska av en hästgård och vad skulle ni vara villiga att betala?
Min pappa är lite inne på att bygga ett par mindre hästgårdar på sin mark och eftersom jag inte är född fullt lika optimistisk som han så tänkte jag höra mig för här vad som kan ses som rimligt.
Vad kostar en gård i Skåne idag egentligen och vad får man då för pengarna? Prioriterar ni hus, mark eller stall högst och hur mycket betyder läget (både i förhållande till tätorter och hur naturskönt det ligger).
Jag förstår givetvis att alla har sin ultimata drömgård som säkert helst också ska vara gratis, men om man tänker lite mer realistiskt, vad är viktigast och vad får de olika önskemålen kosta?

Tacksam för svar!

Sv: Hästgård i Skåne

är man en "sann" hästmänniska så bör ju stallet och marken hästarna ska gå på vara det viktigaste, man vill ju ha ett lättskött stall där allt fungerar bra och roliga, varierande hagar till hästarna. huset går bra så länge det går att sova och äta mat i det ;)
hur stor roll läget spelar beror ju på individen, vissa vill bo avskilt och vissa inte

Priserna varierar VÄLDIGT beroende på var i skåne gården ligger. Runt Malmö kostar en hyffsad gård med 4-5ha mark 2,5-3miljoner och då ska man veta att husen kan vara rena renoveringsobjekt! Ute på Österlen kan samma gård vara betydligt billigare.

//Sheena

Men hur pass lättsålda är de gårdarna runt Malmö? Menar du att alla husen (även uthus/stall) är renoveringsobjekt?
Vad tror du, eller någon annan som känner till marknaden i Skåne lite att man skulle kunna få för en nybyggd gård med ett lite större boningshus och stall m plats för 2-6 hästar? Mark ungefär till ridbana +rasthage med möjlighet att hyra in sig i rejält stora hagar. Beläget en bit utanför Helsingborg med bra kommunikationer, fina ridvägar och nära till en av Skånes mer välkända ridklubbar.
Jag förstår att det är omöjligt att ge ett mera exakt svar på, men kanske någon har ett hum om vart det brukar ligga?

Jag tror att med de förutsättningarna så är de lätt sålda om de inte är väldigt dyra. Hästgårdar nära större stad, speciellt den delen av Skåne är attraktiva.

Ems skrev:
Beläget en bit utanför Helsingborg med bra kommunikationer, fina ridvägar och nära till en av Skånes mer välkända ridklubbar.

Det kan betyda allt från kustremsans ockerpriser till billig skog och ås och slättlandet mittemellan i pris.

Kan bara svara för mig själv och min man vad vi prioriterar:

Mark!! vi letar gård i mellanskåne (runt Svalöv-Eslöv) men det verkar just nu vara omöjligt att hitta något som det finns mark till (mer än 3000 kvm). Många ställen säljs som "Hästgårdar" men det finns knappt mark till en rasthage.

Huset kan vara ett renoveringsobjekt, stall obefintligt (går bra att bygga) bara det finns tillräckligt med mark (3-4 ha) så att jag kan ha några hästar som klarar sommarmånaderna hemma på eget bete.

Men som sagt, gårdarna är avstyckade längs med grunden och den som äger marken intill vill inte sälja alt begär ockerpriser. I och för sig, den som äger marken har ju ingen skyldighet att sälja mark till en stadsbo som flyttar till landet.

Om någon här omkring skulle komma på samma idé som din far så hade jag mest varit intresserad av att köpa tillräckligt med mark, bygga hus och stall kan jag nog hitta ett företag som gör. Markpriserna här omkring ligger på ca 100 000 - 150 000 kr per ha. I en sådan här situation kan man nog tänka sig att gå upp lite.

Inte alls desperat? :angel: Var finns min gård, jag vill hitta den nu :cry:

Ems skrev:
...en nybyggd gård med ett lite större boningshus och stall m plats för 2-6 hästar? Mark ungefär till ridbana +rasthage med möjlighet att hyra in sig i rejält stora hagar. Beläget en bit utanför Helsingborg med bra kommunikationer, fina ridvägar och nära till en av Skånes mer välkända ridklubbar.

jag tycker det låter som ett mycket trevligt ställe ;) Förutsatt att det är ett "attraktivt" läge mycket nära Hbg, ett lite "pampigare" bostadshus och att det sär med att hyra in sig i stora hagar verkligen funkar bra, så tycker JAG man borde kunna få 3-4 miljoner utan problem. Men jag kanske är helt ute och cyklar :confused:

Som snuffsan sa, om det är mitt ute i ingenstans blir det ju naturlightvis ett HELT annat pris, kanske under 1 miljon.

Jag sager precis som tictac: Mark!!
Hus och stall kan jag bygga sjalv, men nagon maste salja tillrackligt med mark till mej for att det ska funka.

Att fa lofte om att kunna hyra mark ar en grej, men att verkligen fa hyra markn sa lange man tankt sej ar en annan femma. Varfor inte salja dem den marken ocksa?
Jag skulle passa mej for att kopa hus och stall om jag var tvungen att hyra betesmark. Man vet aldrig vad som kan handa.

Håller med övriga "markprioriterare".

Ju dyrare/nyare gård, desto viktigare att man har tillräckligt med EGEN mark att förfoga över som man vill. Annars behåller ju inte gården värdet.

10 hektar är minimum för ett bra hästliv tycker jag. Men det går nog att sälja med 4-5 hektar också för dem som inte tänker sig en flock utan bara ett par vuxna hästar.

Ems skrev:
Men hur pass lättsålda är de gårdarna runt Malmö? Menar du att alla husen (även uthus/stall) är renoveringsobjekt?
Vad tror du, eller någon annan som känner till marknaden i Skåne lite att man skulle kunna få för en nybyggd gård med ett lite större boningshus och stall m plats för 2-6 hästar? Mark ungefär till ridbana +rasthage med möjlighet att hyra in sig i rejält stora hagar. Beläget en bit utanför Helsingborg med bra kommunikationer, fina ridvägar och nära till en av Skånes mer välkända ridklubbar.
Jag förstår att det är omöjligt att ge ett mera exakt svar på, men kanske någon har ett hum om vart det brukar ligga?
Jag säger som flera andra här. Det skall finnas mark på en hästgård. Arealen måste anpassas till antalet boxplatser.

Jag skulle personligen inte vara speciellt intresserad av en ny gård med stall och enbart rasthage. Att hyra mark är inte als samma sak som att äga den. Då hamnar man i en beroendeställning till markägaren och det blir nästan som om man hyr in sig och inte som om man hr en egen gård.

Så om ni har mark, varför inte sälja med rimligt mycket mark? Det känns inte riktigt seriöst att bygga hästgårdar utan mark faktiskt.

10 Ha är knappast rimligt att köpa i skåne om man bara ska två-tre hästar. Inte 4-5 heller.

Läget är väl inte det allra attraktivaste, dvs inte längs med havet eller kullahalvön. Men med väldigt bra kommunikationer trots att det ligger mycket lantligt.
Just det här med mark är ungefär vad jag sagt till honom också, men om man räknar med att det blir som jag skrivit, vad tror ni en sådan gård skulle kunna gå för?

Tack så mycket för alla svar, fortsätt gärna, alla synpunkter är välkommna!

Senast ändrad:

Omöjligt att säga.

Bara några hundra meter kan ändra markvärdet helt här uppe. Jag vet två gårdar som ligger bredvid varandra där den ena ligger på kanten till åsen och har stenig skit-mark och den andra ligger på slätten och har den fetaste, bördigaste mark man kan tänka sig. Det skiljer mycket i markpris mellan de två. Fortsätter man sedan upp lite på åsen betaler folk för naturen.

Kolla in hästbyn i Kågeröd så har du kanske något att utgå ifrån.

Sheena skrev:
Priserna varierar VÄLDIGT beroende på var i skåne gården ligger. Runt Malmö kostar en hyffsad gård med 4-5ha mark 2,5-3miljoner och då ska man veta att husen kan vara rena renoveringsobjekt! Ute på Österlen kan samma gård vara betydligt billigare.

//Sheena

Var ser du så "billiga"? Just nu är det t.ex. en gård i Hököpinge till salu med 2 ha mark :crazy: med 3,5 i utropspris...Du får inte ens en villa i min dotters skolkvarter för 2,5 miljoner längre...

Jag ansluter mig till markprioriterarna! Skulle däremot vilja tillägga att för mig är kommunikationerna viktiga eftersom jag tillhör kategorin med barn. När min dotter är tillräckligt gammal för att vilja shoppa, åka till vänner osv. själv men inte gammal nog för körkort så har jag ingen lust att bli chaufför jämt och inte att ha en frustrerad tonåring heller. Jag skulle alltså betala mer för att hålla mig längs väletablerade busslinjer mellan orter.

Jag och min man har letat hästgård i Skåne i snart tre år och ännu inte hittat rätt objekt. Det viktigaste för oss är att det finns mark till 3-4 hästar, och så är det sällan med de hästgårdar som utannonseras här.

Men ni får säkert sålt era, för folk verkar vara nöjda med frimärkshagar. Annars skulle det ju inte gå att sälja "Hästgård med stall för 18 stora hästar. Uppvärmd sadelkammare, spolspilta. Belyst ridbana 20x40. Tomt 3000 kvadratmeter". :rofl:

Immer

Det finns kommuner som planerar för häsgårdar - Helsingborg t ex

Senast ändrad:

planerar dom även för hästarna?? dvs mark och hagar.

Jesus har ju knappt sett en hästgård i skåne som har tillräckligt med mark, Lasse C har ju enorma marker på skatteberga men förutom han så är det någon kvadrat hit och dit.

När vi letade gård var ett väldigt stort krav att det skulle finnas tillräckligt med mark/bete så vi kunde ha våra hästar hemma även under betesperioden. Hade tänkt ha runt 2-3 hästar.
Vår gård har 5 hektar mark, bete blandat med skog (nu ligger träden ner efter stormen...) Här finns bete till våra hästar, de kan röra på sig och springa som de vill.
Huset var faktiskt i väldigt bra skick!
Stallet hade ett väldigt välhållet "skal", vi rev ner allt där inne och byggde boxar. Ska även bygga en lösdriftsanläggning med tiden.
1 km till samhället, vi ville helst inte bo mitt ute i ödemarken.
Detta gav vi 950000kr för.
Så, för vår del var marken väldigt viktig + att läget spelade stor roll. Hus och stall kan man alltid renovera med tiden, men marken brukar inte vara så lätt att köpa loss till ett vettigt pris.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 423
Senast: monster1
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 854
Senast: Elisha
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 387
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve