Hästfolk och fakturor

Migo

Trådstartare
Vad är det som gör att hästfolk har så svårt med att betala en faktura? Av flera skäl är vi som småföretagare idag mer eller mindre tvingade att ta betalt via faktura. Kontanthantering innebär för stora risker för svartarbete.

Varje gång jag utfört ett arbete skriver jag ut en faktura, och lämar till hästägaren. Svart på vitt med specifikation, senaste betalningsdatum och allt annat som ska finnas med.

Över 50% av kunderna betalar först efter andra påminnelsen, alltså 12 veckor efter sista betalningsdatum. Detta trots att jag på plats påpekar hur otroligt mycket merjobb det innebär bokföringsmässigt, och att jag kommer att ta ut en rejäl förseningsavgift om det upprepas.

Vad är det som är så f-b svårt med att betala en faktura:confused::devil: Flera av kollegorna och vänner som driver eget inom hästbranchen vittnar om samma sak: det är ett helvete att få betalt.

/Migo
som sliter sitt hår över bokföringen...

Sv: Hästfolk och fakturor

Jag har ingen aning. Jag älskar fakturor! Då slipper jag fippla med kontanter, åka till en bankomat, gissa vad ärendet ska kosta osv. Dessutom betyder det i mitt fall att jag slipper lägga ut pengarna utan direkt kan skicka fakturorna till den som ska betala den aktuella fakturan :p
Så nej, jag har ingen aning. Föredrar faktura alla dagar i veckan eftersom det gör det lättare för mig. (Det är lättare även i de fall där jag själv ska betala fakturan. Gillar att sortera in betalningar i min internetbank.)

Så hur ska man göra för att underlätta för folk? Kan det bli lättare än att få ett papper i handen omedelbart efter utfört ärende?
Skickade ut via post förut, men hade om möjligt sämre betalningsstatistik då. Dessutom massa merkostnad i form av porto.

Kontanthantering innebär för stora risker för svartarbete.

Det är väl du som företagare som bestämmer ifall det blir svart eller vitt. Ifall du vill ta det vitt och kontant så lämnar du väl bara ett skrivet kvitto på beloppet som du tar emot kontant.

Om du verkligen vill ta det vitt kan jag inte förstå att risken att det blir svart skulle öka för att du tar kontant betalt. Det skulle väl vara ifall du själv faller för frestelsen att inte ta upp inkomsten i bikföringen.

Kontant betalning har ju den fördelen att du slipper vänta på pengarna också. Sen är det ju lättare att bokföra också.

Jag skulle gärna ta kontant betalning, men det finns ett regelverk att följa - vissa dagskassor skulle bli så stora att kassaapparat skulle krävas= orimligt att ha med i bilen.

Alltså är jag tvungen att ta faktura.

Vad nu det har med folks oförmåga att betala räkningar att göra...

Jag skulle gärna ta kontant betalning, men det finns ett regelverk att följa - vissa dagskassor skulle bli så stora att kassaapparat skulle krävas= orimligt att ha med i bilen.

Detta skatteverk. Snart (kanske redan nu?) måste väl korvgubben ha kassaapparat.

Ett tips kan ju vara att du sätter ett väldigt tidigt sistadatum för betalningen. Man kan väl sätta 10 dagar utan problem. Det skulle kanske få folk att betala på en gång istället för att lägga räkningen i någon hög för framtida betalningar. Sen kan du ju redan på första räkningen skriva att det tillkommer dröjsmålsränta + avgift ifall du måste skicka en påminnelse. Sätt avgiften så pass hög att du nästan blir glad ifall de inte betalar i tid. :devil:

Då väljer du ut dina mest besvärliga kunder och låter dem betala via kontant faktura, dvs betala på plats efter utfört arbete. På så sätt kan du hålla nere kontant delen, du kan motivera varför vid förfrågan och de som kan sköta sig gällande betalning kan få faktura.

Du kan också börja lägga dit pålagor vid varje påminnelse, vilket gör fakturorna dyrare vilket sällan är poppis och betalningen brukar snabbas upp.

Jag är ju inte företagare själv men när jag tog bort en häst sist så hade Lantbrukstjänst en liten dosa med sig i lastbilen så jag kunde betala med kort. Hur smidigt som helst, tidigare fick man ju vackert se till att ha pengar (ganska mycket pengar) hemma då Lantbrukstjänst inte fakturerade hästfolk utan det var kontant betalning innan de klev ur bilen.

Jag har ingen aning om vad det kostar att ha en sådan där liten dosa men det måste ju vara smidigt för en företagare som du att kunna ta kortbetalning direkt på plats, då är det ju betalt och klart och det blir mindre fakturor att skicka ut och pengar kommer ditt konto tillhanda med en gång?

Dom små dosorna är väldigt dyra att införskaffa, sedan tillkommer en årlig kostnad som inte heller är att förakta. Men rör man sig med stora summor årligen, så är det absolut ett alternativ.

Det jag rekommenderar är att nöta ner dem. Inledningsvis lite mer pill men brukar ha god effekt.

Varje vecka skickas påminnelser på det som inte är betalt. Oavsett om det gått en vecka eller en dag över. Det betyder att vecka 2 går andra påminnelsen ut. Första påminnelsen är ett snällt brev - "har du glömt bort mig?". Andra påminnelsen är en upplysning att nu går fordran vidare direkt till KFM (ej till inkasso) om inte betalning är tillhanda inom tre dagar. Självklart påminnelseavgift om 50 kr, och andra påminnelsen innehåller också upplysning om att KFM ökar kostnaden för kunden och dessutom riskerar kunden en betalningsanmärkning.

Det brukar fungera väl, på de som har pengar. De som inte har pengar vill jag inte ha affärer med alls, så det löser sig av sig själv. Och det viktiga - ta dig tid att skicka till KFM.

Det fungerar bra på de som inte redan är hos KFM.

Jag har börjat att ringa dit för att kolla upp nya inackorderingar till stallet. Detta efter att ha gått på en blåsning. Dock löste sig även detta efter ett knappt år och jag tipsat fogden om vem som kunde vara intresserad av att köpa hästen och på så sett fått loss pengar. Ägaren hade dock uppgivit för fogden att hästen inte var värd något och det gick dom på då...

En kreditkontroll innan man ger kredit förutsätter jag. Jag skulle aldrig i livet låna ut pengar till någon jag inte vet ett skit om. Och det är ju vad jag gör när jag lämnar kredit. Lägger mina pengar i deras plånbok.

Dom små dosorna är väldigt dyra att införskaffa, sedan tillkommer en årlig kostnad som inte heller är att förakta. Men rör man sig med stora summor årligen, så är det absolut ett alternativ.

Aha misstänkte nog det, kanske blir för dyrt för en småföretagare alltså. Synd för det är smidigt sätt att ta betalt

Det där tycker jag är så konstigt. Det är inte direkt första gången jag hör detta om hästmänniskor.
Jag har varit med om att flera stycken jag handlat av/använt tjänster av blivit förvånade att jag alltid betalar direkt.

Hovslagaren som kommer till vårt stall ger faktura direkt vid skoning. Har för mig att det är 10 dagar, möjligtvis 15 och med dröjsmålsränta efter de dagarna. (står det på fakturan)

Men frågan är ju hur stor 'verkan' det har på någon som inte vill betala för sig. De flesta borde väl bli spaka vid tal om KFM. Men det är också extraarbete självklart. Om du har fullt upp så kanske det skulle funka att vägra komma ut till de som inte sköter betalningen? Eller att vid misskötsel av betalning tex 2 ggr kommer det att bli betalning mot faktura direkt på plats?

En svår nöt att knäcka. :/

Vad det kan vara olika. Jag som kund betalar oftast fakturan direkt, eller åtminstone gott och väl inom tiden. Och detta gäller särskilt de jag vill ha en god fortsatt kontakt med, såsom hovslagare, höleverantör, hästtandläkare osv. Om Ikea t ex får vänta några dagar med sina pengar är väl inte hela världen men de man har personlig kontakt med ska ha sitt:)

Nu har jag inga problem att betala någon räkning i tid, men det fanns en tid när jag var yngre och var tvungen att proritera ibland, då kunde det vara t ex tv-licens eller nåt sånt (opersonligt, halvoviktigt) som fick vänta.

Så hur ska man göra för att underlätta för folk? Kan det bli lättare än att få ett papper i handen omedelbart efter utfört ärende?
Skickade ut via post förut, men hade om möjligt sämre betalningsstatistik då. Dessutom massa merkostnad i form av porto.

Tror jag är en bra idé. Samtidigt som man lämnar över fakturan så säger man att den skall vara betald inom 7 dagar. Och man kan även säga att detta är ett privilegium, missköts betalningen så är det kontant betalning som gäller till nästa gång.
Så till de trogna kunder som betalar in direkt så kan du fortsätta fakturera dom, men till de som missköter sig tar du kontant betalning av. Borde inte det kunna funka tror du? Då har du ju inte en hel dagskassa med dig i bilen..

Sen finns det ju en lösning till, sluta göra arbete för folk som inte har vett att betala i tid, eller måste anmodas upprepade gånger.

Ja, skratta du - men korvgubben gör det inte!

Sedan 1 januari 2010 finns det en Kassaregisterlag som säger att alla som gör kontantaffärer i mer än obetydlig omfattning (dvs normalt säljer för minst 4 prisbasbelopp under 12 månader) ska ha ett certifierat kassaregister - allt för att minska risken för att företagaren krymper omsättningen/tar svart betalt. Fyra prisbasbelopp blir strax under 170 000 kr i år och det är nog en enkel match för en korvgubbe...

TS: jag gillar också fakturor, håller helt med LadyCoverGirl, och jag brukar inte ha några problem att betala i tid så länge jag faktiskt får fakturan. Av den anledningen (att pappersfakturorna kommer bort på vägen alltså) tycker jag att e-faktura eller autogiro funkar kanonbra. Kan du inte be (kräva :devil: ) att du får fakturera dina kunder via autogiro? Eller är det dyrt/svårt?

Du kan ju också överväga att sälja fakturorna, finns många kreditföretag idag som man kan sälja fakturorna till. Om du kalkylerar hur mycket tid du lägger på att skicka påminnelser och kolla upp reskontra plus papper, porto etc och jämför det med hur mycket du förlorar på att t ex sälja en tredjedel eller hälften av fakturorna kanske det är lönt? Däremot vet jag inte om kreditföretag som t ex intrum, eurocredit, nordea etc är intresserade av fakturor vars belopp understiger 1000 kr men man kan ju kolla upp det.

Vi har tidvis sålt en del fakturor där vi vetat att kunderna varit krångliga sen tidigare. Dock är vi inte i hästbranschen. Fick 85% av värdet och slapp eländet med påminnelser och inkasso. Vi använder oss också av tjänsten för att driva in fakturor, bara faxar iväg kopiorna och betalar en viss summa per år för detta.

Kanske inte funkar för en hovslagare men ett förslag i alla fall.

Till TS:

ah - nu kom jag på det! Givetvis är det smidigast för dig med förskottsbetalning, eller hur? Men det kanske känns så där för hästägaren, jag menar, det händer ju då och då att det blir något hinder så man får ta ut en annan hovis eller så.

Men med förskottsbetalning på plats, borde det funka! Förutsättningen är att kunden har internetbank (vem har inte det?) och att du har med dig en liten bärbar dator med trådlöst internet. FÖRE arbetet ber du kunden knappa in sig på sin bank och föra över pengar till dig - tadaa!

Har kunden "glömt" sin dosa och du ändå vill utföra jobbet tillkommer en dryyg faktureringskostnad och så skickar du fakturan samma kväll med krav på omgående betalning och påminnelse efter 3-4 vardagar :devil:

Du kan också ha en speciell rabatt för kunder som betalar i rätt tid - det var vanligt förr. Med andra ord, du höjer ditt arvode med vad du brukar få betala för att andra inte gör det (räkna ut räntekostnaden på vad du brukar få låna ut plus en summa för ökat arbete med fakturor och påminnelser) och lägg på det på priset. De som betalar i rätt tid får rabatt motsvarande den ökade kostnaden, de som inte gör det får betala kostnaden. Kombinera detta med kort! betalningstid och snabba påminnelser - det borde göra susen :p

Konstigt egentligen. Eftersom det inte verkar finnas någon gräns på hur mycket pengar man kan lägga ner på sin häst, tänkte närmast på utrustningshysterin.
Själv skulle jag aldrig betala in en hästrelaterad faktura för sent. Jag är rädd om mina hästföretagarmänniskor. Skulle förmodligen skämmas ihäl om tex. hovis inte fått sin betalninig i tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka