Hästflytt

AnnaJL

Trådstartare
Ska flytta min häst till ett annat stall i dag. Vill bara höra om ni tycker det är okej att åka till det nya stallet ikväll och låta henne stå i box över natten och sedan släppa ut henne i morgon bitti med de andra. Eller vore det smartare att låta henne gå i hagen en stund med de andra och sedan ta i henne samtidigt som de ikväll?

Eller spelar det överhuvudtaget nån roll?

När jag köpte hästen och flyttade hem henne till vårat stall så tog vi in våra andra hästar och lät min se sig omkring en stund innan vi släppte ut de andra. De var i somras så de gick ute dygnet runt.

Ja de blev kanske lite rörigt det här, men hur gör ni när ni flyttar hästar??

Sv: Hästflytt

Jag gör så att hon får stå i egen hage några dagar och acklimatisera sig lite först sedan efter kanske 2 dagar släpps hon ut med de andra, fast inte alla på en gång utan de som är lägst i rang först sedan har vi låtit henne gå med dessa 1 dag och sedan har vi släppt ut flockledaren. Det har funkat jättebra iaf.

Det beror ju alldeles på hur hon själv och de andra hästarna är(ranghöga t ex). Men jag skulle nog låta henne stå i sin box över natten och sedan släppa ihop dem nästa morgon. Men annars kan det också vara smart att låta henne gå i en enskild hage bredvid med kanske någon lugn hästkompis.

Lycka till:bow:

Det kan vara smart att låta hästen gå in box direkt i det nya stallet, och sedan gå ut först efter en natt inne.

Dels så får den bekanta sig med sin boxgranne (som kanske även är en blivande hagkompis?) på ett lugnt sätt, dels så hinner den bekanta sig med nya dofter osv. Det är ju även bra om det hinner serveras några mål mat i boxen, så att hästen snabbt får den anknytningen till boxen OM det skulle hända något i hagen sedan, t.ex att den kommer lös.

Nya hästar får gå en vecka i egen hage och bekanta sig med miljön och de andra hästarna innan ihopsläpp. På så sätt minskas risken för slagsmål och skador relaterade till spring och bråk väsentligt.

Jag skulle låta hästen stallas in en natt och sedan gå ut i egen hage dagen efter.

Ok, då flyttar vi henne ikväll så att hon kan stå i box. Det finns också en lite mindre hage/ridbana som ligger bredvid de andra hagarna utifall de andra hästägarna vill att hon ska gå där ett tag. Men Doris brukar vara ganska ranglåg och lugn så det går nog bra. Det lilla orosmomentet är att en av de andra stona som går där ska föla snart, och jag vill verkligen inte att det ska hända henne nåt!

hej, när jag var tvungen o flytta min till ett nytt stall i år.
så åkte vi dit på "kvällen" o så tog dom i stallet in sina hästar o sen tog jag in min häst från tranporten direkt in i boxen, o där fick hon bekanta sig o ta det lungt till nästa dag.
Då släppte vi ut henne, o allt funkade bara bra!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 292
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka