Hästens utrustning

Soff91

Trådstartare
Tjena.
Jag undrar vad era hästar har för utrustning på sig när ni tävlar elr tränar.
Det är så att jag ska ta tag i hoppningen lite mer seriöst nu och vill
även ha lite bättre utrustning. Och då jag är väldigt dålig på
utrustning tänkte jag att ni kunde ge mig några tips! :)

Mvh Sofie

Sv: Hästens utrustning

Jag har samma utrustning när jag tävlar som jag har annars när jag rider. Ibland slänger jag på ett finare schabrak eller ett snyggare pannband. Har inga speciella märken heller, men rider med min hoppsadel, martingal/brösta och gjord med magplatta. Träns med pullarnosgrimma och tredelat bett, benskydd har jag runt(bak har jag strykkappor).

Vet inte riktigt om de var de svaret du ville ha. Men den utrustningen har jag :) // Sophia!!

Okej. Jag letar efter en brösta/martingal men vet ju inte vad man ska ha :$ Kan du inte pma om vart du har köpt din eller vilken du rekomenderar? :)
Jag har just nu bara:
Hoppsadel
Billigt skitträns från hööks
någoot benskydd fram ( som jag ens inte vet om det är rätt sorts benskydd som man ska ha till hopp )

Tränsen från hööks behöver inte vara skit :O dom som kostar lite mer brukar vara helt okej & jag köper nästan alltid mina träns där då jag är glad i att ha många olika å byta ofta. så där kan du få tag i fina prisvärda skydd.
sen ett set med benskydd fram & bak kan du oxå köpa där eller i någon ridsport butik. hopp platta kanske..

det är inte utrustningen som gör resultaten på tävingsbanan ;)

Dyr utrustning kommer inte förbättra dina resultat på banan. Huvudsaken är att utrustningen är ren och fräsch, vad det är för märke och prislapp är totalt oväsentligt! :)

Tränsen från hööks behöver inte vara skit :O dom som kostar lite mer brukar vara helt okej & jag köper nästan alltid mina träns där då jag är glad i att ha många olika å byta ofta. så där kan du få tag i fina prisvärda skydd.
sen ett set med benskydd fram & bak kan du oxå köpa där eller i någon ridsport butik. hopp platta kanske..

det är inte utrustningen som gör resultaten på tävingsbanan ;)

nej men jag har ett träns där i från som är dåligt. x) det var så jag menar. Jag köper alla mina grejer på hööks och allt är bra hittils förutom det tränset :P

bejkonfis: Jag håller med. Jag köper nästan aldrig dyr utrustning. Och jag är faktist väldigt dålig på att hålla utrustningen fräch tyvärr.. men har börjat skärpa mig nu med det. :P

Samma sak använder jag också. Sadel och träns. Men ibland har jag benskydd. Vad är det för benskydd man ska använda i hoppning ?

Jag har alltid benskydd när jag hoppar. River de med bakbenen flyger bommen framåt och kan träffa senan fram, och senskador tar lång tid att läka. Det du ska leta efter är just senskydd. Det är de som har hårdplast eller läder som täcker utsidorna och baksidan på benet, men har bara remmar eller en eller ett par kardborreband över framsidan på benet.

Bak kan du ha ett par korta strykkappor (kotskydd) om du vill. Det är bra om hästen stryker sig (slår i med den ena skon på insidan av kotan på det andra benet). :)

Sedan brukar jag ha hopplattegjord, sadel och träns. Förbygel eller brösta behöver du bara om sadlen hasar bakåt när du hoppar. Martingal kan du använda om risken finns att hästen blir vild och slänger upp med huvudet. Då får man lite bättre kontroll så man inte riskerar få en smock på näsan. :)

Senast ändrad:

Okej. Jag tror att jag har senskydd hemma. Jag har två olika skydd till frambenen som jag har fått av vänner. Men har aldrig frågat vad det är för skydd :$

Jag använder den vanliga utrustningen, har inget speciellt på för att det är tävling. Sadel (wintec allround), och träns med engelsk nosgrimma. Kanske byter jag pannband så han har sitt metallic med blingbling-stenar... han ÄR ju modemedveten trots allt. ;)

Använder inte benskydd, eller några "extrasnören" på honom.

Rider ett sto ibland som också har sina vanliga grejer på under tävling, hon går med martingal vid all hoppning och har alltså den på tävling också.

Senast ändrad:

Tjena.
Jag undrar vad era hästar har för utrustning på sig när ni tävlar elr tränar.
Det är så att jag ska ta tag i hoppningen lite mer seriöst nu och vill
även ha lite bättre utrustning. Och då jag är väldigt dålig på
utrustning tänkte jag att ni kunde ge mig några tips! :)

Mvh Sofie

Det är inte utrustningen som gör det! ;) Lägg cash på träningar istället ;)

Basutrustning att andvända vid hoppträning, med individuella variationer

Häst:
Hoppsadel gärna med säkerhetsstigbyglar
Hoppgjord med magplatta (inte nödvändigt, men bra om hästen har "klös" i frambenen)
Schabrak och ev pad (gärna med frihet för ryggraden och i naturmtrl som andas)
Träns
Senskydd fram

Ryttare:
Godkänd hjälm
Stövlar/ skor och chaps
Ridbyxor
Handskar
Säkerhetsväst (spec om du är under 18)
Kort ridspö

tänk på att ha ganska åtsittande kläder, så det inte blir bylsigt och flaxar!

Bara för att man hoppar behöver man inte en massa extrakrafs, ludd och bling-bling. Ser mest löjligt ut....

När jag hoppar (och annars med :p ) på min 4-åring har jag:

Häst:
Dominus hoppsadel, hoppgjord märke okänt
Mattes fårskinnspad och schabrak
Träns med 3-delat tränsbett, remontnosgrimma
Veredus gel senskydd fram
Halsrem :p (4-åringar...)

Jag:
Charles Owen JW hjälm, eller Lamicell hjälm
Jodpurs MH + Dyon chaps
Ridbraller och pikétröja och mer kläder utanpå efter väder!
Hoppspö och ev sporrar

Det är inte utrustningen som gör det! ;) Lägg cash på träningar istället ;)

Basutrustning att andvända vid hoppträning, med individuella variationer

Häst:
Hoppsadel gärna med säkerhetsstigbyglar
Hoppgjord med magplatta (inte nödvändigt, men bra om hästen har "klös" i frambenen)
Schabrak och ev pad (gärna med frihet för ryggraden och i naturmtrl som andas)
Träns
Senskydd fram

Ryttare:
Godkänd hjälm
Stövlar/ skor och chaps
Ridbyxor
Handskar
Säkerhetsväst (spec om du är under 18)
Kort ridspö

tänk på att ha ganska åtsittande kläder, så det inte blir bylsigt och flaxar!

Bara för att man hoppar behöver man inte en massa extrakrafs, ludd och bling-bling. Ser mest löjligt ut....

När jag hoppar (och annars med :p ) på min 4-åring har jag:

Häst:
Dominus hoppsadel, hoppgjord märke okänt
Mattes fårskinnspad och schabrak
Träns med 3-delat tränsbett, remontnosgrimma
Veredus gel senskydd fram
Halsrem :p (4-åringar...)

Jag:
Charles Owen JW hjälm, eller Lamicell hjälm
Jodpurs MH + Dyon chaps
Ridbraller och pikétröja och mer kläder utanpå efter väder!
Hoppspö och ev sporrar

Nej jag har kommit på att så mkt behövs faktist inte (A) Det jag ska köpa till nu är benskydd fram och bak och eventuellt en brösta som man spänner fast martingalen i ( mest för att jag tycker det är snyggt) (A) hehe :):rofl:

När jag hoppar på träning/tävling har jag:

* Hoppsadel
* Schabrak
* Fårskinnspadd
* Säkerhetsstigbyglar
* Martingal
* Pullarträns med 3-delat bett
* Benskydd - runt om
* Boots - fram

När jag hoppar min 4-åriga D-ponny har jag inte massa krims krams. ;)

- Allroundsadel
- Vanlig sadelgjord (magplatta ska skaffas)
- Fårskinnspadd
- Schabrak
- Senskydd
- Träns med pullarnosgrimma eller achennosgrimma
- Novabett

och jag

- Hjälm (såklart)
- Säkerhetsväst
- Blundstone kängor och chaps (stövlar på väg!)
- Ridbyxor (såklart)
- Piké tröja
- Handskar
- Hoppspö

Men min ponny behöver ingen martingal eller så och sporrar behövs inte heller men på tidigare ponnyer har jag ofta haft martingal/förbygel/brösta och sporrar. Även skydd på bakbenen om det behövs.
Ibland får hon även ha lindor bak.

Så här brukar vi se ut :D
imgp9372_99898616.jpg

Jag och hästen har samma utrustning till vardags som på träning.

Hästen - Dressyr
Dressyrsadel
Schabrak
Dressyrträns, acheen med bred fodrad nosgrimma
3delat bett
30cokeo.jpg

Hästen - Hoppning
Hoppsadel
Schabrak
Hoppträns med engelsk nosgrimma
Gummipelham
Senskydd runtom
24fmcug.jpg

Jag - Vid all ridning
Hjälm
Skor, chaps
Helskodda ridbyxor
Piké
Ridhandskar

Jag hänger med och svarar här jag med :)

När jag hoppar har jag på hästen:
Hoppsadel, Lädergjord, säkerhetsstigbyglar, stig läder.
Träns med hackamore,
Senskydd fram.

Jag tror jag ska införskaffa senskyddbak, och boots till frambenen :) och kanske ett nytt bett, Jaktkandar/kimbelwickbett

Annars när jag rider har jag:
Hoppsadel, Lädergjord, säkerhetsstigbyglar, stig läder.
Träns med hackamore / Western träns med stångbett som jag lånar.
Senskydd fram ibland.

Själv har jag alltid hjälm och lite annat smått och gott :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
340
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka