Hästens utrustning

Sv: Hästens utrustning

jag har på hästen:
*sadel
*förbygel med martingal
*träns
*ngt lite finare schabrak
*eventuellt huva
*benskydd fram o. bak

mej själv:
*tröja med hög krage lr skjortbröst
*vita ridbyxor
*kavaj
*spö
*läderstövlar

tror det är allt ;)

Prio 1, utrustning som PASSAR på hästen(prio 2, välj efter plånbok,tycke och smak!) Dvs en utprovad sadel som ligger korrekt och som ger dig som ryttare en bra sits. Ett träns av god läderkvalitet som sitter bra på hästen. Idag finns det många träns som är mer anatomiskt utformat för att ge bättre passform (utskurna vid öronen,vadderat nackstycke osv). Ett bett som är milt och välpassande efter hur hästen ser ut i munnen. Ta gärna hjälp av en tandläkare som kan se hur hästens mun är konstruerad (är den låg eller hög i gommen,har den tjock tunga mm). Jag tycker alltid man sak utgå från att vilja använda ett så milt bett som möjligt. Blir hästen stark i hoppningen...jobba mer med dressyren, fungerar inte det, betsla utt "TILLFÄLLIGT:) Sedan kan du fundera på om hästen behöver martingal, förbygel, någon särskild nosgrimma som fungerar bäst osv.

Saker behöver inte av av allra dyraste märket, inte säkert att det passar din häst bäst, men jag tycker personligen att det lönar sig att köpa mer kvalitetsaker, särskilt på lädergrejor. Hellre en bättre begagnad sadel av god kvalitet än en ny "skräpsadel". Likaså träns, du behöver inte köpa ett träns för 3-4 tusen, lägg en tusenlapp och du får ett fint träns från ex Hubertus som håller i evigheter;)

Skydd kan vara bra att ha två uppsättningar, en för hemmabruk och kanske en för träning/tävling. Alltid bra att ha en extra uppsättning ifall de ena paret tvättas.

Huvudsaken är att allt passar och att saker och ting är hela och rena:)

Nu är inte min häst inhoppad ännu men jag kan ändå berätta vad vi kommer att ha (har inte köpt in allt ännu) och vad som är vår grundutrustning överlag! :laugh:

Hästen Hoppning:
- Hoppsadel med tillhörande stigläder.
- Stigbyglarna SBB.
- Hoppgjord med platta.
- Dyon förbygel med tillhörande ifylld martingal.
- Dyon Schabrak & Veredus schabrak + andra snygga.
- Dyon träns (alltid)
- Veredus Carbon Gel benskydd
- Sprenger Dynamic RS bett (alltid)
- Eventuellt huva om det finns till så att det matchar med schabraket.

Hästen Uteritt:
Samma som hoppning fast med Eskadron Benskydd och "vardags schabrak".

Hästen Dressyr:
Jag är mest intresserad av hoppning men tanken är att hästen ska ha ett set med dressyrsaker också, det är ju trots allt viktigt! :D;)

- Dressyrsadel med tillhörande stigläder.
- En bra kort gjord som passar med sadeln.
- Stigbyglar i mässing.
- Vitt eller svart schabrak med guld passpoal.
- Dyon träns (alltid)
- Veredus dressyrskydd.
- Sprenger Dynamic RS bett (alltid)

Senast ändrad:

Jag har följande på hästen då jag hoppar;
benskydd på alla 4 benen,
hopp sadel, (säkerhets stigbyglar + smala stigläder med nylon kärna)
sadel gjord med magplatta,
shabrak + fusk fårskinns padd,
martingal,
träns med pullarnosgrimma
3delat Fullcheek bett

samma då jag tävlar och tränar.

jag har hjälm, handskar och ridskor med shortchaps + ridkläder såklart :rofl:
ibland så har jag säkerhets väst men det är mest på vintern. på tävlingar så har jag ridstövlar

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
340
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka