Hästens uppgifter vid besiktningen?

M

Mettis

Hej, har en lite fråga.. :D

Fått hem en häst nu, alla papper är i skick och så, men jag kollade pappren från veterinärbesiktningen, men där var hästens namnuppgifter och så lite konstiga.. Hästens namn, färg, födelseår o kännetäcken stämde typ, men; faderns namn var felstavat, modern okänd(fast han har en full stamtavla), hans födelsedatum stod utskrivet som 01.01... Brukar de vara så? Att man inte tar det så nogrant? Liksom sådär, ja ni vet? :D:bow:

Sv: Hästens uppgifter vid besiktningen?

Jag skulle inte reagera på om veterinären inte brytt sig om att skriva in stam, men hästens regnummer och ålder skulle jag hålla stenhårt på att det framgick tydligt. Annars kan de ju ha varit där med en annan...

De flesta, även försäkringsbolag skriver att hästen är född 1januari och vilket år...

När vi bes en häst jag skulle sälja skrev veterinären fel namn på köparen... :confused: för med de stavfelet blev det ju ett helt annat namn....:angel:

De är nog jobbigt att gå så många år i skolan, att de nog glömt bort hur man stavar... borde nog ha mer svenska på veterinärprogrammet...:idea::rofl::smirk:

Regnrmet stod inte utskrivet, men födelseåret var rätt.

Håller med skuggi om regnr... Det är ju hästens identitet. Vad har du för bevis att det faktiskt är rätt häst som är besiktad?

På intyget från besiktningen på min häst står det fel ägare, fast det är rätt lindrigt då det är mamman till ägaren som står där. Varför vet jag inte.

Är hästen besiktad i Sverige?
Min häst som besiktades i Tyskland hade man tydligt tippexat uppgifterna. Där hade man besiktat en annan häst.

Att hästen är född 01-01 är inget konstigt, eller ja att det står i passet. Min valack som är född i Sverige fast med okänd stam fick 01-01 i sitt pass. Jag ringde för att säga att det var fel, trodde jag glömt fylla i födelsedatum men de sa att hästar med okänd stam får födelsedatum 01-01.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 108
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Ja, nu är köpet av min nya häst snart klart. När jag köpte min förra häst, en islandshäst, så sköttes inskickning av papper...
Svar
8
· Visningar
1 694
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama