Hästens lungor

rachan

Trådstartare
någon som har någon bra artikel eller avhandling om hur hästens lungor fungerar?
Har spader på min syster som jag delar stall med. Hon envisas med att stänga dörrar och ventiler för hon tror det drar eller att hästarna ska frysa. Hur mycket jag än förklarar att det blir varmt, dålig och fuktig luft i stallet tar hon det inte till sig. Tänkte nu sticka lite info med fakta om vad som händer och hur hästen påverkas vid dålig luft.

Sv: Hästens lungor

Tack. Men jag behöver oxå mer fakta om hur dålig luft påverkar hennes häst.

Om du tittar på deras hemsida så finns det både "Föreskrifter" samt "Motiv till Föreskrifter" i högra spalten. Klokt att ta ut dom och sätta upp i stallet! Det är regler vi stallägare har att förhålla oss till, inte förhandlingsbart bara för att man "tycker" nåt annat.

Utsätts hästen för dålig miljö drabbar det i förlängningen prestationsförmågan och kan sluta i svåra sjukdomstillstånd som t.ex. kronisk bronkit, Kvickdrag o.s.v.

Tack. Men jag behöver oxå mer fakta om hur dålig luft påverkar hennes häst.
en annan variant är att ta bort möjligheten för henne att sätta igen ventilerna. skruva bort eventuella lock och sätt sedan insektsnät för (alltså sådant som man har vid takfoten på hus, fråga hos en bygghandel, de vet vad det är, kostar inte många kronor). Då kan syrran inte sätta igen ventilerna längre. Andra varianter är att ta bort fönsterbågar osv. går också att göra. Leta på SLU's hemsida om arbeten om hästens luftvägar. Jag vet en veterinär som gjorde ett arbete om just det (det handlade om orsaken till "hästhosta" bland annat). Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon heter. Finska var hon i alla fall. Jag ska fundera lite och se om jag kan komma på namnet.

Tack för hjälpen ska kolla. Har dock inga planer på att skruva ned saker. De är ju dock hennes stall. Problemet ska nog lösas ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 507
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 786
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka