Hästens komfortzon 20 grader

the_connemara

Trådstartare
Här brukar inte vara sådär jättekallt, iaf inte mer än en kort köldknäpp på typ ett dygn högst. Och min häst täckas inte "tidigt" i temperaturskalan heller. Så jag har aldrig fått egna exempel på hästens komfortzon man kan läsa om.

Men nu har jag :D

Min unghäst som är oklippt började täckas mot nederbörd (torkar långsamt innan ridning och blir dessutom väldigt kliig och stökig i boxen om han kommer in blöt). Min kära mor fortsatte täcka kalla dagar och nu har han haft sitt 100 gs täcke i temperaturer från ca +5 - -13 och känts lagom sval under. Hade tempen sjunkigt mer hade han nog kunnat behålla samma täcke, han har aldrig sett i närheten av kall ut inte ens blåsiga dagar eller dagar med nederbörd.

Har ni egna exempel på hur era hästars komfortzoner ser ut? Över hur stort temperaturspann är de bekväma i samma täcke och vad har de för foder då?

Sv: Hästens komfortzon 20 grader

en sån här tråd är SÅ mycket mer efterfrågad anser jag än de x antal trådar med "vad ska hästen ha för täcke i x grader" och "vad har din häst på sig just nu" trådar.

komfortzonen på häst är ju precis navet i hjulet och det som fler behöver förstå och känna trygghet nog i att faktiskt BEVITTNA genom att inte automatiskt täcka på tjockare för att tempen sjunker x grader och de själva som är människor fryser.

Här kommer svar på dina frågor : )

Mitt täckesklippta fullblod går i regntäcke ner till nollan. Jag har ett amigo regntäcke som har ett liiiite tjockare funktions foder än de allra lättaste regntäckena, detta foder värmer lite mer. (över ca 14 plus grader kan han absolut inte ha det, blir då för varmt. då måste det vara ett lättare regntäcke med vanligt funktions foder innersida).

under nollan och ner till - 17 grader går han i 150 grams vintertäcke, alternativt fleecefodrat regntäcke.

har ett 360 grams utetäcke som han ngn enstaka gång under åren haft på sig vid -17 gränsen, det är okej ute men så fort han kommer in i vårt kallstall blir det kokande varmt under, dvs för varmt.

så svaret kort och gott är att min häst oavsett dessa temperaturer och väder, går i endera regntäcke eller max 150 grams täcken. det är hans komfort zon : ) Jag kan inte säga att jag upplever honom extremt varm av sig. I stallet står även ett annat fullblod samt ett halvblod, som alla har liknande täckning vintrarna igenom. De är alla tre klippta.

utöver det finns det gott om hästar i stallet och i omgivningen som står i dubbla täcken.

Senast ändrad:

Ja, jag tycker det var väldigt lärorikt att se att de faktiskt fungerade bra med samma täcke så länge. I början när det blev sådär svinkallt (vi är inte vana vid under -10, ofta ligger det runt -5) tyckte jag det kändes illa att lägga på 100 g. Min fingrar stelnade ju nästan direkt utan vantar och näsan höll på att frysa ihop om man drog ett djup andetag :D Men det var ganska lätt att övertala sig själv när jag visste att 200 g var lagom när han var helklippt förra vintern - mao hade han blivit både kokt o stekt i det nu med full päls.

Så nu är jag väldigt nyfiken på andras erfarenheter, tack för din :bump:

Hur långt ner min hästs komfortzon sträcker sig vet jag inte, han tycks aldrig frysa! Värme däremot klarar han inte, redan vid +10 börjar jag märka att han blir slöare och inte riktigt trivs. Hela sommaren är han loj och rör sig inte mer än nödvändigt. Men om det blåser och regnar piggnar han till!

Nu har vi haft -16 ett par dagar. Ponny har gått ute utan täcke, halvklippt, men inte det minsta kall. Han svettas en hel del så fort man motionerar honom, trots klippningen (dock ffa mellan bakbenen där det fortfarande är rejält med päls).
Han skulle förmodligen inte må speciellt bra om jag la på honom ett täcke..

Hittills har vi haft som "värst" -18 grader i vinter. Jag har en haflinger och en shettis som verkligen inte gillar täcken, och de har aldrig täcken på sig inne i stallet. När det var -14 grader ute för några dagar sedan var det -8 grader i stallet. Hästarna var så varma och goa så. Jag värmde händerna under shettisens man till och med:). Det händer någon enstaka gång/år att jag lägger på regntäcken när de går ut om vädret är rena katastrofen men, som sagt, de gillar inte att ha täcken på så jag låtar dem i regel slippa. När vi åker transport nu på vintern får de ha fleecetäcken på eftersom det kan bli dragigt.

Tog in hastar i morkret just for en timme sedan. Det ar -19C ute.. Men ingen blast alls.

4 stycken, fjording pa 27 ar, VALDIGT luddig. Har inte haft tacke pa sig pa evigheter, bortsett fran regniga blasiga dagar. Da bara ett regntacke utan foder (ja fyllning menar jag).

Gamla araben 13 ar, kom till mig med 12 tacken, dubbelt av allting. Han hade statt i ett litet litet stall med 2 boxar, temperaturen lag ungefar pa 10+ dar inne och agaren sa att han fros... han hade pa sig fleecetacke plus 100 gr regntacke PLUS 300 gram sk. winter tacke.. Detta INOMHUS!!!... Sa forstas den forsta vintern han var hos mig borjade han skaka for minsta lilla.. Jag hade i det stallet ungefar + 2-10C. En gammal ladugard.
Fran April av andra aret han kom till mig, har han varit naken. Igen bortsett fran regn och blasiga regndagar. Han har idag en valdigt kort men mkt mkt tat vinterpals och trots laga temps ar han ute och har jatteskoj. Nuvarande stall ar samma temp som utomhus.. Uteboxar..

De tva sma kom fran Iowa och dar har de just nu - 26C och alla hastar ar ute, forstas har de walkinbarns och vindskydd men det ar allt. De gar in nar det behovs.. Och tycker de kalla dagarna ar battre an varma. De star i en klunga och varmer varandra. Och tar sin tur att sta ytterst.. Sen flyttar de runt sa ngn annan far sta pa insidan.. Aven arsfol lever sa.
Sa de tva unga har bara haft pa sig fleecetacken har, nar de har varit blota. Vilket ar sedan avtagit nar hasten ar torr.. Handdukstorkning fungerar ocksa bra...

Storsta problemet ar att vi tanker hastar fryser ar att sedan vi manniskor fryser maste hastarna ocksa gora det.. Men de har faktiskt alltid sin palsjacka pa sig.. vilket manniskan inte har.. sa vi tror bara for vara fingrar ar sma ispinnar maste hasten kanna likadant..

Jag har inte mätt några exakta temperaturer. Men denna vinter har det ju varit mycket kallare än förra vintern. Då gick mitt fullblod med fleecefodrat regntäcke hela vintern och nån enstaka gång med regntäcke + tunnt thermo, typ 150-200 g. Så detta vet jag:

Är det runt 10 plusgrader och schysst väder behövs inte regntäcke för enstaka skurar. Sista perioden innan de går in för hösten är det ju så "kallt"!
Regntäcke gäller vid ihållande regn/ösregn.
Använder antingen fleecefodrat regntäcke eller ett vitt tunnt regntäcke för ihållande skurare på lite varmare dagar.

Nu under vintern har han varit okej med 220 grams vintertäcke mellan -5 till -17 ungefär, kallare än så har det inte blivit.

Han är ett ganska varmt fullblod och är klippt fram till sadelgjordsstaden. Äger inget tjockare vintertäcke till honom.
Min nordsvensk då, han är snarare alltid för varm. Är klippt på bogen för att inte överhettas och använder aldrig täcke, han har pansarpäls.

Intressant!

Vi har fem hästar och alla går de ute dygnet runt, året om. De har uteboxar (skogsstall) som är öppna och som de går ut och in i som de vill.

Häst 1 är ett varmblod som när han kom var oerhört frusen av sig. I år har jag märkt att även jag trott att han fryser lättare än han gör sedan han vant sig vid lite kyla. Vi har haft en kall vinter så här långt och hästen har mestadels gått med ett vanligt vintertäcke. vet inte hur många gr. fyllning dock. (Märke:Kimberly, kanske 300gr?)Men ett ganska tjockt vintertäcke är det. Detta har han haft från ca -5 till -25 utan att frysa. Jag blev rätt nojig en natt och pyltade på honom ett TILL vintertäcke ovanpå, då det skulle bli -30. Häststackaren kokade ju under trots den låga temperaturen. Så jag tror han klarar ännu mer med endast ett täcke. Han har lite vinterpäls men det är mest där täcket inte täckt s.a.s. hals, mage, baksida av bakben.

Häst 2 skulle nog klara nedåt -15 utan täcke nu. Dock har jag medvetet haft täcke ofta eftersom jag inte vill att han ska få sån mammutpäls som han brukar. Han har haft hormonproblem (förmodligen) och jag gör ett försök att se om detta gör att han mår bättre på våren sen.
Nu går han med samma täcke, lite tunnare än Häst 1:s från -5-25. Även han skulle säkert klara några grader till. Detta täcke är ett normalt Thermomaster.

De andra tre hästarna går utan täcke i princip jämt. De mår nog som bäst när det är under -5 eftersom de har så tjock päls.

Skulle det bli över -5 denna vinter så åker täckena av allihopa. Då får de på sig endast om de varit ute och jobbat och blivit svettiga.

Lillen klipptes, ganska omfattande filtklippning, men bakdel orörd. (Bild finns). Gick otäckad ner till minus 15. Inga problem. (Lägre provade jag inte). Sen av diverse anledningar men inte frysning täckade jag, med ett 200 grams täcke. När det varit bara ett par minus har han känts varm för handen under. Inte kokhet/svettig, men lite varmare än jag vill ha det. Vi har haft som lägst 18 grader, inte frusit alls.

Han får strax under minimigiva TS; bantar, långt från fri tillgång.

Fbl jag hade funkade utmärkt i fleecefodrat regn från nollan och ner till minus 8. Vid lägre temp fick han ett varmare, ett 200 grams. Om temperaturen sjönk neråt 20 minus fick han ett 370 grams. Frös aldrig. Däremot lätt att svettas vid minsta övertäckning.

De flesta av mina har fungerat lika, ett enda undantag.

Intressant tråd och visst är det viktigt att poblemet tas upp att man inte ska övertäcka :)

Men jag måste inflika: Ingen i denna tråden vekar ha helklippta hästar!
En oklippt/halvklippt häst kan ju själv reglera sin temperatur genom att ställa pälsen och få ett luftlager i pälsen, så då finns det ju mer möjlighet för hästen att själv reglera.

Jag helklipper min häst, har klippt henne 4 gånger denna höst/vinter så hon har som mest haft några mm päls. Hon kan ju inte ställa den lilla pälsen upp eller bilda massa luft där, så det känns lite extremt att hon skulle ha samma täcke i 20 graders skillnad. Jag har täcken från ofodrade regntäcken till extremtjocka vintertäcken till henne och hon får ha tjockare när det är kallare. Hon är lagom varm under.

Det har varit precis lika på de av mina som varit helklippta. Och fryslorten behövde täckas lika mkt oavsett om han var oklippt, spårklippt, halvklippt eller helklippt.

Så, sitter snarare i hästen än klippningen, även om man givetvis inte kan kasta ut en helklippt utan täcke i kylan. Men täckningen har inte behövts ändrats pga klippningen.

Klippte ponnyn igår, tidigare klippt hals, bog och undersida buk samt en bit upp på sidorna. Bakdelen orörd Det hade växt ut och var 1 cm långt dock. Så klippte om, och klippte betydligt mer omfattande. Fick på sig samma täcke igen efter. Det var då minus 6 grader. Imorse var det minus 22. Han var lagom varm under samma täcke. Dock fegade JAG ur och gav honom lite mer täcke då, men..

Den här klippningen gav dock som sagt ingen skillnad på täckningsbehovet. Och inte sett skillnad på de helklippta jag haft heller, kunnat behålla samma täckning. (Dock länge sedan jag helklippte nu, det behövs liksom aldrig)

Thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Detta kan bli en intressant tråd.

Min häst har tidigare inte haft mycket till vinterpäls och har varit rätt frusen av sig. I år har han betydligt mer päls (och är spårklippt) och behöver inte riktigt lika mycket täcke.

Det täcket jag använder mest är ett regntäcke med 100 g foder. Det klarar han sig med till ca -5 grader. Hade det varit klart, stilla väder så hade det kanske räckt längre, men det är det sällan här nere utan det blåser för det mesta. 300 g vintertäcke blir han dock för varm i, trots temperaturer ner till -12 grader. Försöker hitta nån lyckad kombination av stalltäcke + regntäcke tills jag får tag på ett 200 g vintertäcke som han kan ha istället.

Angående det där med 20 graders komfortzon, om nu min häst är lagom varm i sitt 100 g regntäcke när det är -5 grader, innebär det att han borde kunna ha samma vid +15 grader också? Rent teoretiskt alltså. För det hade han aldrig klarat i verkligheten.

På sommarhalvåret är min häst fortfarande ganska frusen av sig så fort det regnar och får då på sig ett fleecefodrat regntäcke. Ofodrat blir han alldeles för kall i. Är det under +10 grader (vår och höst) så är det 100 g täcket som gäller då också.

En oklippt/halvklippt häst kan ju själv reglera sin temperatur genom att ställa pälsen och få ett luftlager i pälsen, så då finns det ju mer möjlighet för hästen att själv reglera.

Men den funktionen försvinner väl om man lägger på ett täcke? Även om tjocka täcken kan vara lätta så har i alla fall aldrig jag sett att en häst har pälsen rest under fodrade täcken.

De täcken jag använder allra mest är med 100g och 200g fyllning. Stoet som lätt fryser (trots den lilla vinterpäls hon har) har ofodrat regntäcke om det är plusgrader, brukar börja ha täcke dygnet runt i mitten av september ungefär. Vid minusgrader eller några plusgrader kombinert med blåst och regn så har hon 100g-täcket. Byter till 200g när det är kring -10--15, det beror lite på eventuell blåst. Det har hon sedan till ungefär -20, då byter jag till ett som har ungefär 300g fyllning (vet inte riktigt då det är rätt gammalt). Andra hästen med täcke har i princip bara ett 100g när det blir kring -10 och sedan eventuellt ett 200g när 100g verkar för lite. De går på lösdrift och har nästintill fri tillgång på hö. Ger extra hö och även halm när det är kallt.

Man får ju gå och känna hur varma/kalla de är under täckena. Idag har vi -19 och blåsigt så det är väldigt kallt men jag har inte bytt till tjockare täcken, de de har är ju vindtäta. Jag kan acceptera att de är för varma eller kalla om jag med rätt stor säkerhet vet att det kommer att bli kallare/varmare inom ganska kort tid, ex att det är -17 på kvällen och klart väder = mest troligt sjunker temperaturen under natten. Hellre lite för kalla än för varma, de har ju mat. Sen kan jag ju inte rå för om de lever om i hagen och blir lite svettiga, då får det helt enkelt vara. Täckena andas ju iaf.

knapplån

Ingen av våra fyra hästar är klippta.
Det är bara en av dem som brukar ridas på vintern och det är min egen.
Vi har i stort sett aldrig täcke på dem.

Vårt gamla pensionerade varmblod frös förr om vintrarna och då hade han alltid täcke på sig. De senaste åren har han klarat sig utan.

Jag har inte märkt att de har reagerat på den kyla som har varit de senaste dagarna.

I den sk komfortzonen ingår luftfuktighet, vindhastighet samt ev. nederbörd.

Sist men inte minst går man till var individ, typ av päls, sen / tidig klippning, stallmiljö, möjlighet till lä i hagen, , foderstat, hull, o om den värms upp dagligen.

M a o HELT individuellt;)

Detta kan bli en intressant tråd.

Min häst har tidigare inte haft mycket till vinterpäls och har varit rätt frusen av sig. I år har han betydligt mer päls (och är spårklippt) och behöver inte riktigt lika mycket täcke.

Det täcket jag använder mest är ett regntäcke med 100 g foder. Det klarar han sig med till ca -5 grader. Hade det varit klart, stilla väder så hade det kanske räckt längre, men det är det sällan här nere utan det blåser för det mesta. 300 g vintertäcke blir han dock för varm i, trots temperaturer ner till -12 grader. Försöker hitta nån lyckad kombination av stalltäcke + regntäcke tills jag får tag på ett 200 g vintertäcke som han kan ha istället.

Angående det där med 20 graders komfortzon, om nu min häst är lagom varm i sitt 100 g regntäcke när det är -5 grader, innebär det att han borde kunna ha samma vid +15 grader också? Rent teoretiskt alltså. För det hade han aldrig klarat i verkligheten.

På sommarhalvåret är min häst fortfarande ganska frusen av sig så fort det regnar och får då på sig ett fleecefodrat regntäcke. Ofodrat blir han alldeles för kall i. Är det under +10 grader (vår och höst) så är det 100 g täcket som gäller då också.

Som jag förstått det skulle det ju innebära att din häst kunde ha samma täcke -5 - +15 om -5 är det kallasre vädret han kan ha det i. Dock blir det ju skillnad iom vind, nederbörd och luftfuktighetet - det påverkar ju mycket!

Därför är jag intresserad av att höra egna erfarenheter, för precis som du får jag inte riktigt ihop det när det börjar blir runt nollan och varmare. Då kan man ju få plocka av täckena fortare än vad den här 20 graders grejen säger.

Dock tror jag oftast det är så att man helt enkelt sällan når den nedre gränsen för vad hästen är lagom varm i med sin täckning, därmed hamnar man ju liksom "mitt i" komfortzonen och behöver då självklart ta av tidigare än + 20 grader när det blir varmare. Det tror jag är huvudproblemet med att lära känna sin häst komfortzon. Mycket pga att man helt enkelt inte vill ligga på den nedre gränsen för ändras vädret då under tiden man inte kan byta täcke (nederbörd, blåst) så börjar ju hästen frysa. Men det hade nog varit nyttigt för de flesta att ta reda på den under ordnade former för att helt enkelt våga täcka mindre.

Jag har inte märkt att de har reagerat på den kyla som har varit de senaste dagarna.

Snarare har mina reagerat positivt på kylan :)! Shettisen svettas nästan varje dag en "normal" Skåne-vinter när det är fuktigt, regnigt och "varmt". Nu är båda hästarna torra och fina. Varma när man känner under manen eller mellan bakbenen, så de fryser säkerligen inte alls. Benen verkar må bra också, mycket svalare och torrare än när det är varmt och geggigt överallt.

Intressant tråd och visst är det viktigt att poblemet tas upp att man inte ska övertäcka :)

Jag helklipper min häst, har klippt henne 4 gånger denna höst/vinter så hon har som mest haft några mm päls. Hon kan ju inte ställa den lilla pälsen upp eller bilda massa luft där, så det känns lite extremt att hon skulle ha samma täcke i 20 graders skillnad. Jag har täcken från ofodrade regntäcken till extremtjocka vintertäcken till henne och hon får ha tjockare när det är kallare. Hon är lagom varm under.

Extremt? Menar du att komfortzonen minskas ju mer man klipper? (eller rättare sagt om man helklipper eftersom klippning över ryggen nog påverkar värmehållningen klart mest)?

Som helklippt förra året fungerade min fint med 200 gram vintern igenom, dvs typ +5 - -10 iaf, lätt.

Det fetstilta får gärna flera svara på, jag trodde inte den ändrades utan bara ev försköts (dvs lägga på tjockare tidigare i tempskalan) men jag minns inte noga om jag ens läst om det.

I den sk komfortzonen ingår luftfuktighet, vindhastighet samt ev. nederbörd.

Sist men inte minst går man till var individ, typ av päls, sen / tidig klippning, stallmiljö, möjlighet till lä i hagen, , foderstat, hull, o om den värms upp dagligen.

M a o HELT individuellt;)

Men det var ju JUST det individuella jag var intresserad av, om man studerat ens egna hästars komfortzon :idea:

Hur fungerar dina hästar?

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 293
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar