Hästens huvuds rörelser vid ridning

M

missan

En sak som jag funderar över är hur hästens huvud rör sig när den går eller inte går på tygeln, i lösgörande form eller samlad. Tittat man på olika videor ser man stor skillnad, vissa verkligen häver sig med huvud och hals, speciellt i galoppen men även i trav. Andra håller huvudet nästan märkligt still fast benen rör sig.

Hur ser ni på det här?

Det här är ingen specifik AR-fråga så jag kanske är på fel forum. Men det är kul att höra era funderingar!'

missan

Sv: Hästens huvuds rörelser vid ridning

Ska inte huvudet bli mer och mer stilla på en korrekt samlad häst? Eller har jag fått något om bakhoven?

tror det blir svårt att gå efter det, hästar stela som pinnar rör varken huvud eller överlinje.

En häst som är korrekt samlad är inte stel som en pinne?

En häst som är korrekt samlad är inte stel som en pinne?

Nä, dock förutsätter inte jag att alla är överens om hur korrekt samling ser ut, jag garderar mig därmed mot diskussionerna som jag kan se framför mig...

min häst har huvudet stilla därmed är den korrekt samlad...

;)

"En korrekt samlad häst har huvudet stilla, men alla hästar som håller huvudet stilla är inte korrekt samlade":angel:

/Migo
som inte är hundra på att jag håller med om att de ska hålla huvudet "stilla", men jag måste fundera lite mer på saken innan jag säger nått;)

Använder de hals och huvud som en kraft att häva sig fram med så jobbar ju inte baken korrekt(hästen är antingen för svag eller för oaktiv av annat skäl). Men i skritt tex pendlar ju huvudet lite, inte lika mycket i samlad skritt som i fri. Men en del. Detsamma i galopp. I traven pendlar det mindre.
Huvudet ska inte hållas still av ryttaren och inte med statisk spändhet hållas still av hästen. Men inte heller flaxa eller hävas hej vilt/överdrivet.

Har man inte för mycket i handen och följer lagom och hästen jobbar korrekt genom kroppen blir huvud och hals lagom "still".

Jag tolkar det som stress. En häst som är avkopplad sträcker sig framåt- nedåt och länger hela sin överlinje när man erbjuder lång ram. Hästen på filmen slappnar inte av i sina ryggmuskler.

Tycker hästen ser spänd ut i sin överlinje. Den slappnar inte av och får inte in det här "gunget" i ryggen som en avslappnad häst har när den skrittar på i det tempot.

I en annan film med samma ekipage, som någon la ut i en annan tråd nyligen, syns tydligt att ryttaren tar ett hårt tag i tygeln och placerar hästens huvud ganska högt. Sen får den gå med huvudet där och ryttaren rider mycket på styrka.
Det är inte konstigt att en häst som varit hopdragen gör som den här när den får lång tygel - det finns alltså ingen överlinje att länga den vill bara komma loss från den fixa placeringen.....:crazy:

Se förresten själv när han tar tyglarna efter fria skritten, runt 2.30 in i filmen. Inte fullt så bryskt som i den andra filmen jag såg, men det är så att hästen reagerar när den blir ihopknycklad.

Senast ändrad:

Ja jag tänkte på det, att han hade ett sätt att "ta ner" den med ena tygeln så det inte märktes så mycket, men som du säger, hästen gör det inte gärna.

Givetvis kan hästen länga överlinjen. Den når ju att äta från marken.

Jag orkade inte se hela filmen iom att jag är enormt trött. Men då han tar tyglarna tolkar jag det mer som att hästen är laddad och försöker sig på mer arbete än han ber om. Därför klappar han samtidigt som han ber den avbryta.
Ihopknycklad tycker jag inte den blir där.

Så som hans häst reagerar kan min unghäst av sportmodell också reagera. Han kan trampa då jag inte bett om det när man förbereder annat för att han tror det ska göras och tycker det är lite lajbans iom att han fått så mycket beröm då han gjort det när det betts om det. Han vet att något komma skall. Och iom att beröm getts vid det testar han det för att se om man kan få beröm. Så gör många hästar som är högre i blod och tränats att gilla sina övningar.

Ska man oja sig över handbrutalitet ska man nog oaja sig över stångbettsridning utfört av ryttare med sämre sits än denna.

Nej för det är en spänd häst på en clinic med en massa folk omkring så den går hellre och tittar på omgivningarna, vad är det för konstigt med det:confused:

Ska den då få göra det eller ska ryttaren försöka rida den till en bättre form? Han pratade om just det där i den andra filmen (eller vilken det nu var).

Min kan också se ut sån utan att ha varit minsta fasthållen (som Immer trodde det berodde på)

Håller f ö helt med tuaphua ang vad man ska oja sej över, om man ska göra det. Den här ryttaren stör inte hästen och håller inte fast hästen, han rider den till formen men det såg några inte heller i den andra filmen . Han fångar upp. Önskar jag hade hans kroppskontroll då skulle min häst trivas riktigt bra.

Ja jag tänkte på det, att han hade ett sätt att "ta ner" den med ena tygeln så det inte märktes så mycket, men som du säger, hästen gör det inte gärna.
Är det bättre menar du om man tar båda tyglarna samtidigt och bara kortar in? Då kan vi ju prata dra in nosen. Yttertygel reglerar, (ställning, böjning, tvärning, samling) kortar man den ska också hästen korta sig, inner kortas ju upp i förhållande till ytter.

Förstår inte alls hur man kan säga att den upptagningen var brysk!

Jag kan också "ta ner" hästar med tygeln likt det han gör. Jag ser inget som helst fel i det. Hellre det än att hästen går runt i hälsovådlig form och spänner sig. Dessutom blir hästarna oftast mentalt lugnare av det med. Man håller ju inte fast dem eller kvar dem i fomen. Bara påverkar dem lite för att de ska välja att sänka sig och relaxa mothållsmuskulaturen. Det är bara gynnsamt för hästen, både fysiskt och psykiskt. Så länge man inte drar ihop dem och håller kvar dem.
Den här ryttaren rider ju hela hästen, inte bara handridning.

Att hästen går så med huvudet på lång tygel ser jag som ngt den gör för att hålla koll. Kolla hur en del hästar rör sig i hagen om något spännande sker. Den går på friskt framåt - ja. Men kolla var hästen befinner sig. Den är i en stor arena med massor av folk. Den får gå på framåt och då alstras inte energin till en explotion. Nu går den mesta energin som kommer sig av miljön framåt istället. Lite sätter sig givetvis i hästen som kollar runt och kanske spänner till lite.

Vi har helt enkelt fundamentalt olika syn på vad som är att "rida fram formen" och "hålla fast" en häst.:idea:

Det som uppvisas på filmen tycker jag är väldigt långt från ett ideal. Jag vill alltid kunna gå från aktivitet till avslappning (en förutsättning för tex. Terre- a- terre), vilket ekipaget på filmen inte alls verkar ha som mål.

Att bryta ner huvudet på hästen med bettet för att göra den medgörlig anser inte jag är okej.

Senast ändrad:

Det gör han ju inte heller. Han använder säte och skänkel i första hand och bryter inte ner huvudet med handen men fångar upp i handen, det är vad jag ser. Jag tror bara vi ser helt olika saker, om han inte fångade upp i handen skulle hästen inte få den ändrade skritten som han visar i andra filmen. Den skulle fortsätta ånga fram på bogarna.

Klart man VILL kunna gå från ton av energi till helt lugnt. Men testa det med en relativt ung häst av sportmodell i fullsatt arena under uppvisning. Det kanske inte blir som hemma ensam på träning alltid.

En häst i terre a terre upplever inte jag behöva gå från energi till av till energi.. Jag tycker bara den ska vara lydig nog i energin. Så har det iaf varit på de hästar jag ridit terre a terre på. De har varit i full energi hela tiden. Men väntat trots det.

När jag tränar tramp med min ena häst så gör jag det några få steg och sen släpper jag tygeln helt och går fram i fri skritt. Han är då i mkt energi till avslappning. Men inte heller i energin håller jag i hans huvud. Man måste ha noll i handen för en bra piaff. Det blir ju extra tydligt från backen i träns.
Men inte alltid taggar min kille av helt för att jag släpper tygeln. Någon gång kanske det låter utanför och han glor lite eller trampar till eller hoppar till etc. Hade han varit i den miljön den hästen är i hade han nog varit på med. Trots att han inte rids eller arbetas med tryck i truten.
Sen får man ju skilja på uppvisning och hemmajobbet. På uppvisning eller tävling kanske man själv taggar till, man kan heller inte ta tag i alla korrigeringar, man kanske har en plan man vill genomföra och då måste pressa igenom lite mer än man gör hemma etc.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka