Hästens form...

Cut3Leo

Trådstartare
Hej alla glada dressyr-älskare:)

Nu har jag en liten tanke som jag Vill dela med mig av och kanske få svar på om någon vet.

Låt säga att en ryttare rider omkring med sin häst med fokus att hästen "går på tygeln" i de olika övningarna de gör tillsammans. Ögat hos ryttaren har alltså halsen som riktmärke vid träningen. (detta fokus antar jag är vanligt)

Ryttare nummer två har bara jämn mjuk men inte orörlig kontakt med båda tyglarna men har inte fokus på halsens båge lika mkt som ryttare nummer ett. Denna ryttare fokuserar mer på vad hästen gör med alla benen och kroppen, tex energin i steget inför en gal fattning.

Vilken utav dessa hästar kommer troligtvis att skapa fler rätt muskler vid manke, trapezius etc.? Alltså överlinjen...

Följdfråga, är det mao halsens båge eller kroppen i första hand som ger rätt muskler?

Och självklart är det bästa att ha en bra balans och hållning samtidigt som halsen ligger där den ska... Här är frågan vad ryttarna ska prioritera?

Är det oklart vad jag menar exakt, fråga gärna... Har skrivit detta inlägg via min iphone så översikten är inte det bästa:D

Sv: Hästens form...

Ja alternativ B säger jag då. Inte ska man titta på hästens hals heller :-)
Att tänka på sin egen sits, följsamhet och balans samt hålla hästen i balans och ha koll på takten och hästens bakben. Då får man en häst som "går på tygeln" automatiskt.

Min erfarenhet/hur jag har lärt mig är att man ska koncentrera sig på att hästen ska vara i balans, trampa under sig bra och vara avslappnad. Varje häst har sin egen form. Visst tittar man på en dressyrtävling på hög nivå har hästarna böjd hals osv, men många "hobbyhästar" är ju inte alls byggda på samma sätt och kan då få svårt att se likadana ut. Däremot jobba i balans kan alla hästar (även om det också är något som är mer/mindre medfött). Så jag säger alt. B. Risken (som jag själv har upplevt) med att fokusera på halsen och "tvinga" ner huvudet är att det ger massa spänningar som definitivt inte är bra för muskelsättningen! dessutom har jag märkt att en rätt byggd häst som rids i balans, med mjuk hand och följsam sits får huvudet i rätt position. Men alla hästar är ju inte "rätt" byggda. :)

Ryttare nr 2. Den korrekta formen kommer bakifrån med start från bakbenen. Om det inte finns lyfter hästen inte ryggen och går i korrekt form. Många hästar kan böja på nacken utan att få med sig ryggen. :)

Ok... Ett tillägg. Hästen påverkas av ryttaren så att den med sin kropp ska gå i balans. Men, halsmuskulaturen, den vi vill stretcha för att få längre överlinje. Hästen kommer ju inte själv att välja stretching före att använda sin hals som balans precis som en katt använder sin svans?
Vad blir "rätt svar" utifrån det?

Förstår inte riktigt hur du menar?

Jag tror jag tolkat dig rätt, men fasthåller fortfarande vid mitt tidigare svar. Om man bara tänker på nacken finns är risken att man glömmer bort aktiviteten i bakben och rygg. Det resulterar till att hästen bara knäpper av.

Som jag tidigare skrev börjar den korrekta formen bakifrån. Ryttare ett börjar i fel ände, vilket resulteras till en felaktig form. :)

Jag förstår hur du menar. Låt oss säga att ryttare nr 2s häst har problem med kort överlinje. Hur kan hon då uppmuntra sin häst för att välja att sträcka på den istället för att skydda den?

Ok... Ett tillägg. Hästen påverkas av ryttaren så att den med sin kropp ska gå i balans. Men, halsmuskulaturen, den vi vill stretcha för att få längre överlinje. Hästen kommer ju inte själv att välja stretching före att använda sin hals som balans precis som en katt använder sin svans?
Vad blir "rätt svar" utifrån det?

Detta svar riktade sig till alla inte bara till pommery..,

Man börjar ju i fortfarande samma ände, dvs bakenen och ryggen. Därefterkommer ställning och arbetet med bettet i kombination med ben och rygg. Om hästen har kort överlinje får man jobba på att få den att söka sig nedåt ännu mer och låta den sträcka ut.

Man börjar i samma ände oavsett oma man vill uppnå stretching eller samling.

Jag svarar så här: Hästen måste få vara i den form där den arbetar bäst, just där och då. Vi är nog alla överens om att det har blivit lite insnöat över lag var hästen har huvudet.

Min häst lägger sig nästan alltid i början av passet i en form som många skulle anse var för låg. Kanske till och med bakom lod, det bryr jag mig inte som så länge jag känner att jag kan erbjuda stöd och han tar det.
Ibland ingår det på agendan att höja hans form, då gör jag det i slutet av passet, självklart alltid med förutsättning att resten av kroppen är med.

En häst som spänner överlinjen, som häst nr2, skulle jag lägga riktigt lågt, huvudet mellan knäna och säga åt hästen att gå. Inte förrens den verkligen går frammåt så höjer jag huvudet.

Vilken utav dessa hästar kommer troligtvis att skapa fler rätt muskler vid manke, trapezius etc.? Alltså överlinjen...

Följdfråga, är det mao halsens båge eller kroppen i första hand som ger rätt muskler?

Det som händer i hela kroppen påverkar halsens hållning och musklingen i överlinjen. Tvärtom går det inte, även om exempelvis gramanförespråkare gärna tror det. Om du helt enkelt tänker dej utbildningsskalans tre första steg så förstår du att de två första måste finnas innan en ärlig kontakt kan etableras och det är först när den finns som hästen kommer igenom hela vägen i kroppen och musklerna arbetar rätt, och ifrån hur hästen då arbetar byggs musklerna.

Man ska inte titta alltför mycket på halsens muskler och att försöka bygga på dom, det blir helt fel fokus, det kommer automatiskt när hästen börjar arbeta bakifrån fram till handen, då använder den rätt muskler, länger ut och sänker halsen! Handen ska inte vara helt passiv förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Alltid ska man jobba bakifrån! och som exclusivef säger så kan man inte stirra sig blind på musklerna heller, för dessa kommer ju automatiskt, rätt muskler kommer när hästen jobbar rätt.

nr. 2 får erbjuda stödet längre ner och fram och rida hästen dit, framåtbjudingen ska göra att hästen vill söka sig fram. Yttertygel bestämmer var näsan ska vara, den kan bestämma formen på hästen, lång eller kort. sedan om det blir stret och falsk eftergift eller om den kommer att korta sig beror på ridningen... om man bara kortar tygeln och joxar så huvudet hamnar där, bli det sällan (aldrig) bra, utan hästen tappar ofta bakbenen. Om man kortar tygeln och rider in bakbenen (rider bakifrån) så kommer hästen att korta upp sig och hamna rätt 'där fram' (där erbjuds också eftergift såklart).

Jag skulle inte kalla mig 'gramanförespråkare' men jag ser inte det hemska i hjälptyglar om dom används korrekt. Använder själv graman när jag känner att denna kan hjälpa mig. Tilläggas bör att jag inte 'rider' med den, men den kommer till användning under passet (när hästen själv sträcker den). Som en tränare sa, "man kan ju springa fram och sätta på den när den behövs?" den får ju vara på hela tiden och man kan mkt väl ha på den utan att använda den.

Tack för bra funderingar!

Till alla:

Om vi är överrens om att häst nr 2 som spänner sin överlinje bör jobba i en låg form, hur få den till den låga formen om ryttaren inte ska stirra sig blind på halsen/huvudet och inte tänka på tyglarna utan på hela hästens kropp? Vad är det som uppmuntrar hästen till en låg form? Om inte tyglarna ska hjälpa hästen med det jobbet.... (och ryttarens kroppsspråk förstås)

Just här så blir det väl lite mottsägelsefullt? FÖrst säger du att den ska gå där den för dagen jobbar bäst; låter vettigt? ja.
Därefter säger du att du skulle placera hästens huvud mellan frambenen om den skulle välja att gå med huvudet högt och spänna överlinjen; låter ju på ett sätt vettigt, åtminstone det som mål. Men, det är ju just där, i den fasen, som det intressanta kommer. För då har du ju börjat i fel ände? Halsen först, sen kroppen? Eller missförstod jag dig då? Det är just detta jag menar med mitt första inlägg.

Ha hästen framme och driva den in i en följsam hand. Få den att söka bettet i överstrykningarna, d.v.s. sträcka sig framåt mot bettet = längre överlinje.

nr. 2 får erbjuda stödet längre ner och fram och rida hästen dit, framåtbjudingen ska göra att hästen vill söka sig fram. Yttertygel bestämmer var näsan ska vara, den kan bestämma formen på hästen, lång eller kort./QUOTE] citerar mig själv, då det är så 'nr 2' får jobba, som även SHSH skrev.

Ex.övningar; rida på 20m volt, omväxla mellan ställ inåt och utåt (funkar i alla gångarter, mkt lösgörande med), tempoväxlingar (också gärna på volten), skänkelvikningar, bakdels/framdelsvändningar (dessa brukar ge bättre stöd/kontakt på bettet - vilket även ger att den följer med ner och stretchar ut formen om ryttaren ger tillfälle). På vissa hästar har det även funkat (tillsammans med dessa andra övningarna) att rida 'låtsaspiruett' i galopp (alltså minivolt : P) då samlingen gör dom trötta så vill dom sträcka ut formen.

Nu sticker jag ut hakan här och säger att just höjden på halsen är något man måste visa hästen. Jag ber mina hästar att följa innertygeln i höjdled sas. Höjer jag innerhanden lite ska hästen komma upp med nacken och stanna där tills jag ber om något annat och vice versa om jag sänker handen.
Ju mer rutinerad hästen blir kommer den förstås att veta vilken form jag vill ha den i, den kommer att komma upp "av sig själv" när jag samlar upp osv - men det bygger på att jag som ryttare har undervisat den i hur formen ska vara för olika situationer.

Förutsatt att jag har en viss kontakt med bettet och kan reglera takt o tempo någorlunda, börjar jag alltid allt arbete med att be hästen om att spänna av i halsen precis framför manken (så småningom ska man kunna rida med manken som högsta punkt närhelst man vill, särskilt viktigt när man börjar samla upp mera) och dra in underhalsen.
Detta innebär förstås inte att jag helt struntar i om hästen spårar etc, men hästen måste släppa till i halsen framför manken, och sluta göra motstånd mha underhalsen, för att man ska kunna samla upp drivningen bakifrån och få en kontakt från bakben och fram till bettet. När man har kommit så långt gör övningar som tex skolor stor nytta för att stärka och gymnastisera, och samtidigt hamnar musklerna på rätt plats på hela hästen.

Jag har väl inte riktigt svarat på ursprungsfrågan här (fast av princip svarar jag inte på hypotetiska frågor ändå ;)) - men mitt svar är att a och o är att hästen ska vara på tygeln (men det betyder inte att det är någon statisk se-fin-ut-på-tävling-krök-på-nacken som många verkar tolka begreppet "på tygeln" som), innan man gör några direkta övningar/krumelurer, för att det ska bli bra arbete och muskler på rätt plats.

Senast ändrad:

Nu antar jag att du i beskrivningen ovan ang "höjden på halsen" inte menar en yngre häst? För det är ju en viss skillnad var i utbildningsskalan man befinner sig.

Tror personligen att man ska vara lite försiktig med detta speciellt på lägre nivå. Formen ska ju komma utefter graden av samling och hästens styrka. Kan lätt bli galet om ryttaren väljer att "placera" huvudet i en viss position.

Sen är det ju en annan sak att man på en mer utbildad häst kan variera formen "huvudpositionen" i träningssyfte.

Men för att återgå till huvudfrågan. Grunden i ridningen måste vara att fokusera på vad som händer där bak. Om man försutsätter att det är en rutinerad ryttare, så jobbar man utefter den formen som man får genom att aktivera bak. Formen kan från början se väldigt olika ut beroende på exteriör, temprament m.m. men målet är ju att hästen ska, genom korrekt ridning, förändra sin form till att närma sig målet. Inte på grund av att man placerar huvudet där!

Nu antar jag att du i beskrivningen ovan ang "höjden på halsen" inte menar en yngre häst? För det är ju en viss skillnad var i utbildningsskalan man befinner sig.

Jo, jag menar alla hästar som har kommit såpass långt att de är styrbara i alla gångarter. I det jag kallar dressyrarbete ingår att kunna ändra på formen (=höjden på halsen, ffa framför manken). En av de viktigaste byggstenarna. Men på en yngre/mindre rutinerad häst är förstås spannet mellan högsta och lägsta form under ett ridpass mycket mindre än hos den mer rutinerade hästen. Och på en grönare häst består ju det arbetet mestadels av att ständigt be hästen att bli rundare och ofta lägre också.

Tror personligen att man ska vara lite försiktig med detta speciellt på lägre nivå. Formen ska ju komma utefter graden av samling och hästens styrka. Kan lätt bli galet om ryttaren väljer att "placera" huvudet i en viss position.

Jo, visst krävs det en viss rutin att kunna avgöra vad som är en bra arbetsform, och vad man kan begära av hästen. Men har man gjort allt i rätt ordning från grunden kommer alltihopa att hänga ihop - ber jag hästen att komma upp fram kommer den att sätta sig mer bak, mer samling kommer "av sig själv" (dvs eftersom jag har lärt hästen det). Och samlar jag upp mer växer hästen upp mer framför manken.
Rider man ständigt hästen låg kommer den aldrig att komma upp fram när den blir starkare - för den får aldrig stärka de muskler som behövs i den högre formen. Been there done that bought the t-shirt (med tränares hjälp kan tilläggas) :grin:

Hästarna måste få bli bekanta även med en högre mer uppvisningsmässig form - vilket jag kan be om, en liten stund iaf, när hästen är lösgjord och går bra i en lägre form.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 831
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 232
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
869
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 469
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar