Hästens form *bildtråd*

B

Bluemagic

Hej!

Nu är det så att jag har några frågor, som endel upplever som
lätta och endel som svåra. Hur går hästen när den går i rätt,
lösgörande form? Skicka gärna med bilder på fel form och rätt
form, och berätta hur man får hästen att gå i en bra form.

Tacksam för svar
<B>- Frida</B>

Sv: Hästens form *bildtråd*

När du säger form, menar du då hur fint den "kröker på nacken"?
En korrekt form får man genom att den jobbar bakifrån genom ryggen fram i handen. Egentligen tycker jag att själva ordet form är missvisande. Arbetsställning är bättre, därför att olika hästar är skapta på olika sätt och är på olika stadier i utbildningen. Med andra ord måste man utgå från individ till individ för att hitta just den hästens bästa arbetsställning/form, där den på bästa möjliga sätt kan utföra det man begär av den utan att tappa aktivitet bak, rygg och balans.

Hmm, nej jag menar inte att *kröka på nacken*.
Jag menar hästen i en lösgjord,naturlig form, då
h*n arbetar ifrån bakbenen och bygger styrka och
scwung därifrån.

vad som är "rätt form" beror ju på tillfället, hästens och ryttarens utbildningsnivå, hästens naturliga förutsättningar (kropp) och vad man vill uppnå med arbetet för dagen.
det är även skillnad på arbets- och tävlingsform.
så det är svårt att visa bilder på vad som är rätt och fel.
en sk grand-prix-form är naturligtvis rätt för en häst på den nivån, medan den är helt fel att kräva av en häst längre ned i utbildningsskalan, eftersom den inte orkar med det.
en lång och låg form kan vara alldeles rätt på en häst som gärna kortar halsen, höjer nacken och sänker ryggen, medan det kanske är mindre bra på en annan häst som är byggd i nedförbacke och gärna blir framtung tex

PrinceFair skrev:
vad som är "rätt form" beror ju på tillfället, hästens och ryttarens utbildningsnivå, hästens naturliga förutsättningar (kropp) och vad man vill uppnå med arbetet för dagen.
det är även skillnad på arbets- och tävlingsform.
så det är svårt att visa bilder på vad som är rätt och fel.
en sk grand-prix-form är naturligtvis rätt för en häst på den nivån, medan den är helt fel att kräva av en häst längre ned i utbildningsskalan, eftersom den inte orkar med det.
en lång och låg form kan vara alldeles rätt på en häst som gärna kortar halsen, höjer nacken och sänker ryggen, medan det kanske är mindre bra på en annan häst som är byggd i nedförbacke och gärna blir framtung tex

:bow: :bow: :bow:

Jag håller med Prince Fair, att formen måste anpassas till utbildnings nivån. En ung häst behöver lära sig att balansera sig under ryttare utan att hänga i tyglarna, eller att ryttaren lär hästen att den kan "luta sig" mot tyglarna/handen. (oftast ryttarens fel över huvud taget). Det viktigaste på unghästen är ärlig bjudning och att bära upp sig rätt under ryttare dvs balansera sig själv. En lägre form är önskad, unghästen är inte redo att gå i en samlad , högre form utan behöver jobba framåt/nedåt och sträcka/stärka sin överlinje och bak kärra.

På den här bilden tycker jag att min häst går i en bra lösgjord form.
Formen har ju att göra med utbildningsgrad, så en häst som har kommit längre är givetvis högre i formen och därigenom mer samlad.
Eftersom det som syns fram kommer bakifrån! :angel:

15.jpg

På denna bild har VI hamnat i framvikt och därmed bakom lod:crazy:

12.jpg

Har bilder på det bästa och det sämsta jag lyckats med på en häst jag red förut:) Till saken hör att det är en unghäst som för mig var aldeles omöjlig att rida på.

Dålig form 1:
783616.jpg

Dålig form 2:
1866973.jpg

Bra form:
783716.jpg

De två senaste bilderna är tagna samma pass med några minuters mellanrum bara. Den sista är nog det bästa jag lyckats med den hästen utan min ridlärare på plats. Skulle gärna haft nosen aningen längre ut men man kan ju som bekant inte få allt:smirk:

Hej!

Gud så fin din häst är, ser så mjukt och harmoniskt ut!!!!/ Lavinia..bara lite avundsjuk

Lavinia skrev:
Hej!

Gud så fin din häst är, ser så mjukt och harmoniskt ut!!!!/ Lavinia..bara lite avundsjuk
Tusen tack för de orden!!:bow: :bow:
Det lever jag på i minst en månad!!:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

HeJ!

Säjer bara som jag tycker!!!! Önskar jag kunde få det att se så ut med min tjej... Vi mest far i skogen och huvet antingen i vädret eller mellan frambenen (då med bakbenen i vädret)...

/ Lavinia... mer avundsjuk.:-)

Här är en bild på en dålig arbetsställning. Hästen går med skjuten rygg.

Dålig form.

Här är en bild på en bra arbetsställning. Hästen är balanserad och går i korrekt form för sin nivå.

kullavreta8.jpg

Senast ändrad:

JQOPMRDOJPOMC.jpg

Rätt bra form. Rest i momentet. Jag sitter dåligt dock.

JQNRMQDNJPMNQ.jpg

Ojojoj vad bra man ser :angel:. Men kolla överlinjen.. Obefintlig.

JQNRMPRPDODOO.jpg
Från samma dag, underbara förhållanden :devil:. Han är oparallel men fin!

vilket ridhus är den sista bilden tagen i? :bump:

Vilken fin häst du har :love: Acundsjuk på ridhuset också..

Oj! Gud vilken "kul" väder! Synd att man inte kan se så jätte mycket av den vackra hästen pga all snö... :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka