Hästens beteende

Sv: Hästens beteende

Men det jag menar är att INTE läsa vad andra sett eller upplevt utan uppleva själv.
Förstår du vad jag menar?

Håller helt med i vad du säger. Själv så "brukar" jag IH men har aldrig tagit en kurs eller knappt läst en bok. Säger man vanligt hästvett nu så är det inte många som fattar vad man menar men säger man NH så är det självklart :p

En sak som jag kom på nu är att många har ju inte häst i större blandade flockar längre, utan de går i sina frimärkshagar med nån kompis eller två. Visst man kan kika på det samspelet också men det är mycket lättare i en större flock (5-6 hästar eller fler)

Ja - jag förstår hur du menar (efter jag skrev inlägg nummer ett fattade jag......).

Jag tycker nog att även "uppleva själv" också har ökat. Fast det kanske beror på att JAG har blivit äldre, klokare (?) och mer nyfiken vilket gör att jag frågar mer - och då inser hur många kloka hästmänniskor man är omgiven av som verkligen SER.

Fast sedan finns det en hel del av den andra sorten också! De som bara är intresserade av individens prestationer och dessa har också ökat i antal. Det finns helt enkelt fler hästar och fler hästmänniskor nu-för-tiden...

Så där, lite osammanhängande svammel på annandagens kväll. Inte vet jag om jag hittade någon poäng egentligen! (gäsp).

En av fördelarna med att ha hästarna hemma ;) . Jag ser dom hela tiden, hagarna är fördelade runt huset. Sommartid sitter jag ofta och bara ser på dom i timmar ute men nu på vintern häckar jag i nåt fönster som regel. Oerhört lärorikt! Lär känna massor av deras egenheter på det här sättet och vill aldrig mer ha dom inhyrda någonstans. Vill inte missa allt detta...

Jo, det är klart att det underlättar om man har hästarna på hemmaplan.
Men även om man inte har det privilegiet så kan man ju ta korta stunder och titta på dem.:idea:

Vad fint att se denna typ av tråd! :)Själv har jag ibland tyckt att det är för mycket trend och vetenskap angående hästhantering... Det sunda förnuftet är en princip jag hyllar, men när jag tänker efter kanske det inte räcker. Det ska nog vara i kombination med att man vistas bland hästarna och kan läsa av dem. Jag bor så att jag har utsikt över mina hagar och har verkligen hästarna inpå knuten. Jag kan därför studera dem ofta och är särskilt pigg på att kolla in "flockdynamiken".
En grej jag tänkt på är att många har dålig koll på hästens naturliga beteende. Jag gillar inte det här med "porslinshästar":confused:, som står inne (i en tjock, varm permanentbädd) med täcken och vaddering och sedan går i en liten lerig ruta några timmar om dan, helt för sig själv. Man vill så väl och tänker att hästen kan skada sig om den går i hage med is och snö till exempel, men om den får lära sig rör den sig obehindrat.
När man som jag har både vinterhagar och sommarbete under uppsikt så ser man hur de fördelar sin dag. Att de dricker tidigt på morgonen, gärna ligger ner i solen efter frukost vid 10-tiden, att de hellre ligger på berghällar än på mossa (dvs torrt viktigare än mjukt). Att alla rullar sig på samma fläck i en viss hage och i en viss rangordning, samma ordning som de dricker i. Att de aldrig går in i vindskydd om vintern utan står mitt ute på fältet med rumpan mot vinden, men att de på sommaren söker sig under tak pga knott och sol. Man vet vilka som är kompisar och vem som absolut inte borde gå för sig själv om den mådde bra. Detta gör ju att man har bra känsla för om något inte stämmer.
Jaha det var kvällens flum från mig. Har ingen aning om det går att utläsa något vettigt...:angel:

Tycker inte det var ett dugg flummigt. Låter ju helt underbart! Jag vill också ha hästarna på hemmaplan!! *avis* ;)

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama