Hästens beteende

älgen

Trådstartare
Är det ingen som är intresserad av det längre?
Då menar jag att kanske sitta utanför en hage med en flock hästar och se hur de interagerar med varandra.

Lära sig hur detta djur verkligen fungerar och uppskatta individen.

Nu verkar alla hojta NH tränare för de mest banala saker och genast ska det göras förtielva knasiga övningar när "problemet" kan ligga i en så enkel sak som att hästen är hungrig eller inte får tillåtesle av ledaren att komma fram till människan i hagen.

Hur man än försöker så kan människan aldrig bli en häst.
Däremot kan man uppnå ett gott samarbete.

Samarbete är dock samarbete och ingen diktatur.

LÅT HÄSTARNA VARA HÄSTAR.:D

Ville egentligen inget speciellt med tråden utan sitter och funderar lite så här på kvällskvisten.

Kanske var det lite annorlunda när jag var liten och man kunde sitta och fika utanför hagarna och verkligen umgås och hantera många olika hästar.
Idag kanske inte alla har den möjligheten.

Nåja, slutflummat för ikväll. (tror jag)

Sv: Hästens beteende

Jag sitter ofta i hästhagen o fikar :bump:, läser en bok eller ligger o slappar. Först är hästarna väldigt närgångna o rycker i korgen, filten, buttar på pallen eller vad jag har... men sen cirkulerar de en bit ifrån mig o håller ett öga på mig, precis som jag håller ett öga på dem.

Man lär sig MASSOR på de här stunderna och har även lättare att bli accepterad och respekterad, för den man är. :bow:

Och nej jag har inte lärt mig detta genom att läsa någon NH-bok. Jag började inte läsa NH-böcker förrän, för ett par år sen. Och har mest reflekterat över att det mesta är gammal skåpmat, som jag redan har lärt mig i mitt umgänge med och bland hästarna.

Visst är det ett både lärorikt och mysigt sätt att lära sig mer om hästar.:D

Jag bara älskar att vara i hagen med hästarna! Tyvärr är det svårt att få tiden att räcka till till sånt med när man knappt hinner rida. :(

Men ibland så kan jag gå ut och sätta mig på en sten och så småningom kommer det fram en eller två nyfikna hästar som vill se vad man gör. Så mysigt att känna en varm hästmule flåsa i huvudet på en. :)

Och jag tycker att det är finare med en häst och en människa som förstår varandra än en häst som försöker vara människa eller en människa som försöker vara häst. Man får mötas på halva vägen, helt enkelt, tycker jag. :) Och framförallt ska man vara KOMPISAR. Det tycker jag är viktigt.

Ett bra tillfälle att studera hästar är när man släpper ihop hästar som inte träffats förut. Dels är det kul att spekulera innan om hur det ska bli och sedan se hur första mötet utspelar sig och hur rangen sedan blir. :)

Känner att jag också är lite flummig ikväll. Trött, antar jag. ;)

ja du, på den tiden ja va liten (och antagligen du med :)) så krävde iaf. min mor att vi skulle sitta och studera hästarna i hagen och deras språk och hur dom komunicerade och grupperade för att lära oss hur hästar fungerade eftersom en häst inte har förmågan att tänka människa

nh är inget "nytt" utan bara en annan benämning för vad som i sverige kallats för sunt handhavande av häst dom senaste 100 åren :angel:

man får vad man ger :)

:bow::bow:

Jag har gjort det många gånger, suttit och studerat hur de beter sig mot varandra, egentligen studerar jag ofta, när jag ser hästarna i hagen, ofta i förbigående (alltid så bråttom), men man ser och märker hur de fungerar ihop, vem som gör vad, och hur osv. Jättespännande. Sommartid när man fikar är det mysigt att sitta och se dem tillsammans och studera hur de rör sig och i förhållande till varandra.

Men jag är ju ingen som hoppar på sånt som NH utan tycker det är en modegrej som några tjänar pengar på. Säkert i grunden inte skadligt utan ganska mycket det som alltid varit klok hantering, och hästkunnande. Men sen har man lagt till en massa lekar och sånt som tycks vara det som främst lockar de mest okunniga och det kan ju ta en ände med förskräckelse om folk håller på och bossar runt med hästar i tid och otid:crazy: undra på att hästarna sen protesterar och "vad har hänt med min häst, hon är så sur när jag kommer till hagen:eek:":angel:

Jag tycker det är jätteintressant, och gör det så ofta jag har tid, ofta en stund varje dag då jag släpper dem i hagen..
Men kan tänka mej att folk i dessa stressiga dagar inte har tid, då det finns mkt annat man är tvungen att göra..
Jag ser det som mitt ansvar, som hästägare, att veta eller ta reda på så mycket som möjligt om hästen och hästens beteende som det går..
Ibland när jag möter människor, som också har hästar, men som inte verkar veta så mycket om dem, kan jag bli fundersam...är de inte intresserade? Det kan hända, att de haft hästar under stor del av sitt liv, men ändå inte vet hur hästar fungerar. Eller också är det jag som är konstig?, då jag har så stort intresse av att ta reda på så mycket som är möjligt..
Och det finns ju nytt att lära hela tiden, så för mej är hästen en stor källa till glädje..varje dag..

Visst är det spännande att se hur hästar fungerar i flock, men jag tycker också att det är spännande att se hur hästar funger olika med olika människor.

Ang flock så släpptes det häromdagen in ett nyköpt ponnysto till en liten lösdriftsflock i "grannstallet", en god vän har köpt en ny ponny till sin dotter.

Flocken som bestod av två äldre shettisar och en yngre D-ponny hade fungerat bra tidigare. När den nya ponnyn kom in så gav sig D-ponnyn på henne rätt rejält och jagade bort henne, men efter några timmar åt de ur samma höhög och hon de andra hästarna lär henne gå in på lösdriften, (även om jag var mycket tveksam).

Morgonen efter så gav sig D-ponnyn och ena shettisen aggresivt på den nya ponnyn, de bet henne, sparkade och jagade. Den som morgon fodrade fann ingen råd utan lät det hela vara. Men ponnyn blev rejält sargad.

Efter det var de tvugna att hitta en annan lösning och ponnyn var verkligen rädd. Hon kröp ihop och hukade sig endast av att bara gå förbi hagen med de andra hästarna.

Jag är nyfiken på varför hästar ge sig på någon annan så aggressivt. Var på en föreläsning för några år sedan där det sades att hästar vill ogärna slåss av anledningen att blir de själva skadade så är det stor risk att de faller offer för rovdjur.

Någon som har funderingar till ett sådant beteende?

Det har med revir att göra och att våra hagar är alldeles för små, även de stora....hästen som anfalls har inte en chans att ta sig undan och de andra hänger på. Ute i naturen blir ju också nykomlingar anfallna eller åtm uteslutna.
Det är grymt att se, man vill ju inte tro att ens älsklingar kan vara så grymma.
Däremot om man lotsar in den nya hästen med EN häst i taget så kanske det går bättre.
Fast för det mesta så brukar ju allt lugna ner sig efter några dagar, fast visar den nya så mycket "svaghet" så har den nog svårt att ta sig in i "flocken"

Jo, så tänkte jag med, revir. Men att de blir så agressiva trodde inte jag, jag har sett det tidigare med min valack, han växte upp sitt första år i boxvila och umgicks bara med människor, det trodde jag var förklaringen till varför han är aggressiv mot andra hästar.

Ponnyn lotsades in via en och en i lilla flocken på lösdriften. Men det hjälpte inte. Och iom att hon blev så skadad så fanns det ingen anledning att "vänta ut".
När hon sedan fick byta hage, till en större flock, så gjordes just så, en och en häst i taget. Det gick bättre, men var också endast en flock med ston. Dock är hon livrädd för de andra när man går förbi dem.

Ja du, Älgen. Det här var den klokaste tråden som jag har läst här någon gång! :bow::bow::bow:

Hela min hästhantering och all min ridning bygger på just detta! Tala hästarnas språk för att förstå och respektera varandra. Jag har ju som jag skrivit nån annanstans min egen ridstil med influenser från alla "vanliga" ridstilar, mycket härstammar nog från den klassiska dressyrens tänkande samt även endel western. Har bloggat lite om detta, PMa om du är intresserad av mitt tänk.

Så ja, jag studerar dem dagligen och man lär sig alltid något nytt :)

Idag var jag i hästhagen i ca 2 timmar. "Lekte själv häst:p" Ne men jag har aldrig läst någon Nh bok, kanske hunnit till sida 3 eller nått.

Gått på en Nh kurs vilket var i höstas. Annars har jag redan som liten studerat hästarna i hagen och på så vis lärt mig mycket av dess beteende mot varandra.

Fast man blir ju aldrig fullärd eller riktigt klok på dom ;);)

Senast ändrad:

Ja du, Älgen. Det här var den klokaste tråden som jag har läst här någon gång! :bow::bow::bow:
Håller med- jag oxå:bow:

Har folk så litet intresse idag att man inte har orkar ta den tiden- att ta reda på hur de fungerar?:confused:- att man tror att hästar är dominanta o elaka djur eller är man allmänt rädd för hästar o känner ett behov av att få bättre eget självförtroende genom att bossa över dem?
Jag känner mer eufori över att jag får deras förtroende- att de vill vara med mig- mitt mål.

Jag ser dagligen NH-tränade hästar som inte vill komma till ägaren, men som ger upp ganska snabbt. Hästar som har hanterats "vanligt" kommer villigt.

Jag har fått lära mig att hästar är underbara varelser o man kan lära mkt av dem:bow::love:

Håller med Mike- Hug your horses- more:bow:

Jag är intresserad av det! Och jag är ung... (15 år)
Det är kanske inte så ofta jag bara sätter mig ner i hagen och studerar dem en lång stund, men jag iakttar dem ofta i "farten". Utsläpp/insläpp är ett bra tillfälle som man har dagligen. Jag läser NH böcker ibland, mest för att det är intressant att studera hästlivet i olika vinklar. ( Western, hoppning, akademiskt, NH)
Men jag följer inga böckers instruktioner slaviskt, finner jag något intressant tar jag till mig det, resten sparar jag i bakhuvudet/ glömmer bort.
Trots detta anser jag mig ha en bra relation till mina hästar, de är mina vänner, och jag hoppas att de inte anser mig vara en allt för stor börda...

På sommrarna när vädret och ljuset är bra, så kan jag tillbringa timmar i, eller utanför hagen på en filt, med en god bok, lr bara sitta där och studera. Säger samma som ngn annan. I början är hästarna väldigt nyfikna, kommer och frågar varför jag är där osv, men efter ett tag promenerar dom iväg. Jag ser att de håller ett litet öga åt mitt håll, precis som jag tittar på dom.
Det är det mest rogivande och samtidigt det allra intressantaste att sitta så där.
Jag studerar dom, och inne i mitt huvud så tycker jag mej "höra" vad de säger. Låter antagligen ganska så dumt, men när jag sitter där så tycker jag mej facktist förstå dom på ett helt annat sätt, än när vi umgås som häst-människa i stallet lr vid ridning. Luddigt förklarat det där, men ni förstår säkert hur jag menar.

Säger som ngn sa tidigare i tråden. "Det här var den klokaste tråden som jag har läst här någon gång:bow::bow:"

Det är ju hur härligt som helst och sitta o titta på dem. Och verkligen lärorikt!
Dock så mycket trevligare på sommaren ;) Nu är det iofs extra skojigt eftersom vi har två 6 månaders som busar och kommer fram och är otroligt nyfikna när man är i hagen. Mamman till den ena går med dem samt en valack. Stoet ser uppgivet på dem som att hon tänker "hur orkar dom?!" :p

Valacken är med på lite lättare bus ibland men talar också om för dem om de gör något otillåtet. Jättespännande att se på dem :D

I somras när vi haft mamma och fölis inne från betet för att borsta till dem lite och mata mm och sedan släppte ut dem igen var också en höjdare.
Fölis sprang i full fart ut till de andra hästarna och gnäggade som för att tala om att "här är jag, jag är tillbaka nu! Se mig, lek med mig!"

Sååå sött! :love:

Haha, instämmer med dig. Jag tror att det handlar om att numera är det så lätt att läsa sig till "lösningar" och "kunskap" att man inte tar sig tid att sitta i hagen o glo. Många har nog inte heller intresset för det. Man älskar metoder "som funkar på alla". Och många verkar ha gått på dessa påhitt.

När man sitter o läser annonser med texten "Hästen är NH-tränad" börjar man inse hur snett detta verkligen gått.

Jag sitter fortfarande i en snödriva med stallkatten i knäet med mitt blöta anteckningsblock och en dålig bläckpenna. :D Stannar upp efter ett besök i hagen för att bara titta en stund. Om inte annat för att hästar är så otroligt farcinerande och vackra djur.

Jag tycker tvärtom att intresset ökat - både för hästen i flock, som "djurart" och som individ. Dessutom finns det en uppsjö av ny litteratur så att man har möjligheten att få ta del av andras erfarenheter också! Och så finns ju nätet med hur mycket som helst. Filmer och forum........ :)

Jo- men jag menar att även "studera hästen i hagen" har ökat.........! Tyärr har jag ingen katt att ha i knäet (skulle gärna vilja).

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama