Hästens behov - och mina

M

Mariell

Scenario: Du har två stallplatser att välja på. Ponera att ekonomi inte spelar någon roll (;) Högst osannolikt, jag vet, men bara som ett experiment).
Stall 1 är litet (sex boxar) och erbjuder daglig utevistelse (7-21) i relativt stora, kuperade hagar med daglig tillgång på grovfoder. Det är ca två km dålig ridväg till närmaste ridhus som i princip alltid är upptaget, och ridvägarna i närheten är verkligen inget vidare (steniga, trafikerade osv). Dessutom erbjuder stallet inte mycket till träningssällskap eftersom de andra som står där mest mullerider, om de rider alls.
Stall 2 är också litet (fyra boxar) men är ett andelsstall på en stor anläggning. Här får hästen daglig utevistelse halvdag (omväxlande för- och eftermiddag) ensam eller med 1 kompis i liten rasthage. Grovfoder tre/fyra gånger om dagen. Ridhuset ligger på anläggningen och där finns nästan alltid plats att träna. Ridvägarna i närheten av anläggningen är super (långa fina skogsvägar med bra underlag) och det finns en terrängbana.På anläggningen finns massor med engagerade människor att träna ihop med.

Vilken stallplats hade ni valt? :crazy:
Det här är högst hypotetiskt, jag är inte i hästköpartagen än på ett tag, men det här är de två stall jag rör mig emellan och jag börjar fundera på om mina och hästens behov verkligen är förenliga och om det i så fall är rättvist att skaffa häst överhuvudtaget?

Sv: Hästens behov - och mina

Jag skulle helt klart tagit det första stallet. Den enda "problemet" var väl ridvägarna, men det är bara att ge sig ut och leta reda på bättre! Det gör iaf jag när jag har blivit trött på mina ridvägare :)

jag skulle välja stall nr 2.
visst är det väl bra att hästarna går ute hela dagarna men det är ju väldigt viktigt att det ska kännas kul att ta hand o träna sin häst...
jag har själv en som jag kommer ut sent till stallet varje kväll när det inte är nån annan där o det är ju bara att erkänna att jag fuskar med ridning o träning utav hästen:cry: fast jag egentligen inte vill men man tappar suget, helt klart... alltid ensam kan inte inte rida ut ensam för han bara stegrar sig...

Jag hade fortsatt leta tills jag hittade stall nr 3 där de får gå ute i stora hagar heldagar med andra hästar + bra ridterräng och tillgång till anläggning. :idea: :cool:

Stall nr 1 låter ju bra för hästen. men om du ska sköta och rida hästen bra så måste du åxå trivas. finns massor av hästar som knappt får va ute alls. jag skulle nog valt stall nr 2. har ju inte sett stallen i verkligheten men som det låter på dig när du berättar så verkar du inte ha någon större lust att stå i stall nr 1. Har själv stått i ett stall som nr 1, inte kul alls. nu står vi i ett stall med daglig utevistelse, man får välja: insläpp 16:30 el. 21:00. har okej ridvägar och 1,5 km till ridhus där det ofta finns tider. Både jag och hästen trivs. vill man bara luffsa i skogen så kan man ju stå i stall nr 1 men vill man träna och tävla så verkar det smartast att ställa sig i stall nr 2. lycka till

Jag skulle nog fortsätta leta efter ett stall som hade både utevistelse hela dagarna och bra ridvägar.
Om jag blir tvingad att välja så skulle det bli stall 1. Att hästarna får vara ute hela dagarna och har fri tillgång på grovfoder är viktigare för mig än ridvägarna. Går alltid att lasta och åka till ridhus om det skulle behövas.

Jag hade fortsatt att leta, eftersom jag inte hade varit nöjd med något av stallen.
Enligt min åsikt:

Hästar ska vara ute så mycket som möjligt, finns bara ett alternativ för mig -lösdrift. Har det till mina hästar idag, och ja, jag har provat både box och spilta, och mina erfarenheter är att alla hästar mår mycket bättre av att vara ute. T.ex. slipper man olater som vävning, krubb bitning o.s.v. Dessutom blir de smidiga och mår bättre i kroppen då de går ute i stora kuperade hagar. Skulle ALDRIG ha min häst i en liten "fyrkantshage". Hästar är flockdjur och ska inte stå själva. Vad det gäller stall, så föredrar jag mindre anläggningar för att det blir lugnare miljö för hästen, och inte lika många som hanterar den. Foder tycker jag också att de ska ha fri tillgång på. Hästar är skapta för att äta och röra sig större delen av dygnet, tycker inte att vi ska ta ifrån dem detta.
Att det finns skog i närheten skulle vara ett krav, för det är där jag rider mest. Man kan träna på riktigt ute också, även om man är dressyr/hopp/westernryttare. Jag rider i princip aldrig i ridhus, men jag tävlar ändå.
Det är alltid trevligt med ridsällskap. Det viktigaste är nog att man står i ett stall där alla har ungefär samma syn på hästar. Blir väldigt lätt en massa tjafs annars, vet jag av erfarenhet.

Det är vad jag tycker...försöker att tänka på hästens behov och beteende så mycket som möjligt, det viktigaste är inte mina behov, utan hästens...:rofl:

:bow:
Mia_R skrev:
Jag hade fortsatt leta tills jag hittade stall nr 3 där de får gå ute i stora hagar heldagar med andra hästar + bra ridterräng och tillgång till anläggning. :idea: :cool:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag skulle heller inte kunna välja mellan extrem alternativen du anger utan hitta en mer utjämnad medelväg (stall/anläggning) för såna finns.

skulle aldrig sätta mig i skogen utan rid och träningsmöjligheter om det var det jag ville satsa på.

skulle heller aldrig acceptera att hästen gick ute endast halva dagen. 19-20 timmar på box. aldrig!

jag hade valt stall 1, för mig är prio 1 med ett stall att det finns stora hagar och att utevistelsen är minst 8h och att hästen har sällskap. Fri grovfoder i hagen är ju ett klart plus då jag har ett svårfött fullblod. Med tanke på att hästen tillbringar 24h i stallet och jag högst 3-4h så är det hans behov som går först.

Träningsmöjgliheter kommer i andra hand för mig. Men just nu har jag lyckats få båda :)

jag skulle nog ha valt stall 1. Tycker att hästarna bör gå ute hela dagarna. Eftersom jag rider Distans så har jag själv inget behov av en ridanläggning och jag drar mig heller inte för att rida lite längre för att hitta nya ridvägar.

Hade valt nummer två. Tycker verkligen hästar ska gå ute hela dagarna, men finns inga ridvägar kommer man snart tappa sugen helt.
Sitta skritta runt bland bilar är väl inte så kul för hästen heller.

Sen kan man ju leta efter stall nummer tre under tiden.

*lånar knapp*
Ja, ett stall nr 3 hade kanske varit det allra bästa. Och det finns säkert, om man letar. Just nu så är jag av olika anledningar några gånger i veckan i både stall 1 och stall 2 och kan ju bara konstatera att stall 1 är tråkigt medan stall 2 är kul och engagerande (då menar jag just träningsmöjligheter, ridsällskap, ridvägar). Men det är emot min religion att ha hästar i små "frimärkshagar":crazy: , jag får ont i hjärtat när jag ser det. Det är därför jag tänker att det kanske inte vore rätt att skaffa häst (som jag ändå planerar att göra, på sikt) eftersom jag verkligen vill tillgodose hästens behov (så som stall 1 skulle göra), samtidigt som jag inte vill gå runt där och vara uttråkad, då försvinner ju hela nöjet med att ha häst.

Blä. Det är tur att jag inte har pengar att skaffa häst för än på ett par år.

Hej Mariell,
jag tror att det finns stora möjligheter att hitta stall nummer 3 där man kan tillgodose både hästens och dina behov, när det blir dax för dig att skaffa häst :smirk:
Nu vet jag inte hur långt det är till de båda stallen du beskrivit, men man kanske inte ska vara rädd för att ha hästen uppstallad en bit ifrån. Detta kan ju kräva en viss nivå av service i stallet som man i så fall kanske måste vara beredd att betala för.
Jag tycker alltid att man önskar att vissa saker vore bättre i stallet där man står, men ngt jag absolut inte accepterar är "frimärkshagar" och kort utevistelse för hästarna.
Men på den tiden då vi tävlade i hoppning (numera promenadrider vi bara i skogen) hade det varit guld att ha ett ridhus eller en fin ridbana vid stallet. Det är svårt att träna banhoppning i skogen ;)

Själv fortsätter jag att drömma om mitt eget stall hemma på gården :D

Inget roligt val alls det där, håller med övriga om att ett "stall 3" skulle vara önskvärt.

Om någon tvingade mig att välja blir det dock stall 1, alla gånger, eftersom en av mina hästar är väldigt känslig för att stå på box för länge. Han blir uttråkad och börjar luftsnappa, samt blir sur och tråkig att hantera. Så det känns ju knappt ens som ett val.

Enda chansen att jag skulle välja stall 2 vore om jag hade MASSOR av tid att lägga ner, så att jag kunde rida/aktivera hästen två gånger om dagen. Ex. ta en lång skrittur på morgonen och träna på kvällen. Men t.o.m då skulle jag nog tveka lite...

P.S Du menade väl i ditt första inlägg att de hade "fri tillgång" på grovfoder och inte "tillgång varje dag"? Jag blev lite förvirrad av "dagligen". D.S

*rättar mig själv*

"daglig tillgång" var ordvalet som fick mig förvirrad i ditt första inlägg.

Utan tvekan hade jag valt stall nr 2. Vill inte ha mina hästar ute efter mörkrets inbrott och vill inte heller att de går med andra utan bara med varandra. Plus att träningsmöjligheterna är bland det viktigaste.

nr 1 låter bäst. Nr 2 hade varit toppen om hagmöjligheterna + tiden varit bättre

MissInterpreted skrev:
*rättar mig själv*

"daglig tillgång" var ordvalet som fick mig förvirrad i ditt första inlägg.

Ja, självklart menar jag fri tillgång, fast bara under dagtid. På nätterna står de ju inne och får kvällsmat vid 21 - 21.30 och sen får de klara sig med den under natten.

Kul att höra allas åsikter om det här. Jag har ju insett (under alla år jag tillbringat i olika stall) att det finns väldigt olika inställning till det här med hästhållning och vad det egentligen är som är viktigt. Det var när jag var på väg hem (från stall 2) igår som jag började fundera på det här och väga stallen emot varandra. Jag hade egen häst tidigare (för kanske tio år sen) som då stod på anläggning (fast en annan anläggning med bättre hagar men sämre ridhus och ridvägar). Då tänkte jag inte så mycket på det där, för det var självklart att ha hästen där jag alltid ridit och där mina kompisar fanns. Sen tjurade min mamma ur på en del av folket där och flyttade ponnyerna och familjen till ett annat stall med sämre allt (ur mitt perspektiv, men mindre klubbrelaterat tjafs). Och det blev så mycket tråkigare att hålla på! Nu är ju det här länge sen, men jag funderar ändå om det inte är så att jag förutom träningsmöjligheter (jätteviktigt, jag blir dödsuttråkad på att skritta på isiga vägar såhär hårs!) också måste få det sociala behovet tillfredsställt för att tycka det är kul att rida. Och i så fall kanske jag helt enkelt ska fotsätta vara ridskoleryttare tills...jämt. Jag vet inte.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar